‘Een tradwife is iets anders dan een huisvrouw’

09 sep 2024

Een leven dat in het teken staat van echtgenoot, kinderen en huishouden, maar dan wel geobserveerd door (soms) miljoenen volgers. Dat is in het kort het bestaan van een tradwife. Wat drijft deze social media-huisvrouwen? Die vraag staat vanavond centraal bij Radboud Reflects.

De man zorgt voor het inkomen en de vrouw voor het huis en eventuele kinderen. Welkom in de jaren vijftig? Niks is minder waar, deze traditionele rolverdeling tussen echtgenoten lijkt opnieuw aan een opmars bezig. In ieder geval op social media.

‘Wil je een masculiene man vinden die jou kan onderhouden? Zorg er dan voor dat je benaderbaar bent. Oftewel: wees vrouwelijk, fit en vriendelijk’, aldus een tip van de zeer blonde en immer vrolijke Estee Williams. Eén van de meest populaire tradwives die er momenteel op social media-platforms als TikTok en Instagram te vinden is.

Mariecke van den Berg
Foto: Henrike Rigterink

Tradwives posten foto’s en video’s waarin ze laten zien hoe ze het huis gezellig maken, een maaltijd bereiden voor hun gezin of groenten plukken in de moestuin. Tussen al die huiselijkheid door, verkondigen ze dat we de biologische verschillen tussen man en vrouw moeten omarmen in plaats van bevechten.

Ovenschalen en keukenschorten

‘Een tradwife is iets anders dan een huisvrouw’, vertelt theologe en bijzonder hoogleraar Feminisme en Christendom Mariecke van den Berg, één van de twee Radboud-onderzoekers die vanavond bij Radboud Reflects het fenomeen probeert te duiden. ‘Het is een verhaal dat je over jezelf vertelt aan anderen, met bijbehorende esthetiek en beeldtaal, zoals de ovenschalen en keukenschorten.’

Een vrouw die in een bergdorpje in Peru woont, of  – dichter bij huis – een reformatorische vrouw in Nederland, heeft misschien op veel vlakken het leven van een traditionele vrouw, maar is daardoor nog geen tradwife, aldus Van den Berg. ‘Voor zo’n vrouw is het geen outgoing identiteit. Zij verbinden zich niet expliciet aan het zijn van een traditionele vrouw, maar zij zijn “gewoon” een christelijke of seculiere vrouw die traditioneel leeft.’

Tradwives zeggen: de man is degene die het geld verdient, de rekening beheert en bepaalt, de vrouw zorgt en volgt’

Sociologen zien dat in de samenleving nu verreweg de meeste mensen voorstanders zijn van gendergelijkheid, al zien veel mensen vrouwen wel als zorgzamer. ‘Een tradwife positioneert zich daarentegen heel duidelijk op het meest traditionele einde van dat spectrum. Zij zeggen: de man is degene die het geld verdient, de rekening beheert en bepaalt, de vrouw zorgt en volgt’, vertelt socioloog Katia Begall die het tradwife-fenomeen vanavond vanuit sociologisch perspectief benadert.

‘De moderne vrouw lijkt soms veel te moeten’, gaat Begall verder, ‘een carrière hebben, kinderen opvoeden, sporten, een rijk sociaal leven hebben en er ook nog goed uitzien. Tradwives proberen juist niet alles te doen, maar kiezen voor een kleinere, overzichtelijke wereld.’

Tegencultuur

Je kunt deze huisvrouw-influencers daarom ook beschouwen als een counter culture, denken zowel Begall als Van den Berg. Ze verzetten zich tegen de mainstream, liberaal-feministische opvatting dat vrouwen hetzelfde moeten kunnen en bereiken als mannen.

Wat beide onderzoekers fascineert is de ogenschijnlijke paradox tussen de intieme huiselijke setting waarin de tradwife zegt te willen leven, terwijl ze al die intimiteit ondertussen wel deelt met de hele wereld. ‘Ze etaleren niet alleen hun eigen leven, ook dat van hun kinderen’, aldus Begall.

Katia Begall
Foto: Isa Emmen

Maar niet alleen het gedrag van de tradwife kent paradoxen. Socioloog Begall ontwaart die ook in onze eigen Nederlandse samenleving. ‘Als je in een onderzoek vraagt hoe mensen over de rolverdeling van mannen en vrouwen denken, dan komt daar vaak een progressief en egalitair beeld uit. We vinden mannen en vrouwen bijvoorbeeld even geschikt om machtsposities in te nemen en de meeste mensen willen de zorg voor kinderen gelijk verdelen.’

‘Kijken we vervolgens naar hoe mensen in het dagelijks leven functioneren, dan zien we dat de meeste vrouwen nog steeds in deeltijd werken en ook een veel groter aandeel van de zorgtaken op zich nemen.’

Van den Berg wil het vanavond graag ook even hebben over de link tussen tradwives en religie. ‘Je ziet dat verschillende tradwives theologische argumenten gebruiken over hoe God de verhoudingen tussen mannen en vrouwen bedoeld heeft. Door een beroep te doen op de Bijbel geven zij autoriteit aan hun verhaal.’

‘Je kunt niet zomaar zeggen: dit is hoe God het bedoeld heeft voor de mens’

‘Ik denk dat het belangrijk is dat die stelligheid op bepaalde punten weersproken wordt. Dat je laat zien dat het christendom breder is dan de rechts-conservatieve interpretatie van sommige mensen. Ook in de Bijbel komen we namelijk verschillende soorten mannelijkheid en vrouwelijkheid tegen. Je kunt dus niet zomaar zeggen: dit is hoe God het bedoeld heeft voor de mens.’

The Handmaid’s Tale

Maar wat willen tradwives nou eigenlijk bereiken met hun video’s? Andere vrouwen motiveren om ook tevreden te zijn met een leven binnenshuis, onder leiding van hun echtgenoot? ‘Ik denk niet dat de meesten per se een hele sterke ideologie aanhangen, waarbij ze een soort samenleving nastreven zoals in The Handmaid’s Tale (populaire dystopische roman van Margaret Atwood, ook te zien als tv-serie, red.)’, aldus Van den Berg. ‘Als iedereen zo zou gaan leven, verliezen zij immers hun bijzonderheid.’

Ook Begall denkt niet dat zieltjes winnen de drijvende motivatie is van de tradwife, al is er soms wel een relatie met (zeer) rechtse politieke ideeën. ‘Veel jongeren nemen een tijdje een extreme identiteit aan, denk maar aan punks en gothics. Ook deze tradwives zijn veelal jonge vrouwen. Wellicht dat ze er na een aantal jaren achter komen dat thuisblijven en je onderdanig opstellen best ingrijpende gevolgen heeft. Of dat het gewoon heel saai is om de hele dag thuis te zitten. Er is, denk ik, een grote kans, dat ze dan vanzelf weer iets gematigder worden.’

Leuk dat je Vox leest! Wil je op de hoogte blijven van al het universiteitsnieuws?

Bedankt voor het toevoegen van de vox-app!

1 reactie

  1. Robert Goliembiewski schreef op 30 augustus 2025 om 16:08

    Is het misschien zo dat deze influencers alleen maar willen aantonen waar ook mogelijk is om voor te kiezen, filmpjes tonen die voor zich spreken zonder aansporende, propageerde bedoeling, maar slechts in alle eenvoud, positief gekleurde content maken van leuke kanten die duiden waarom zij bewust voor die lifestyle kiezen? Als verstandig volwassene, geleerd en gegroeid.

    Wie weet is daarin de mate van verantwoordelijkheid een natuurlijk bepaalde voor beiden met het gezamenlijk doel, namelijk voortplanten en opvoeden een taakverdeling met verschil in last maar gelijk in level en waardering daar aan gekoppeld.

    Wie weet is de opvatting dat vanwege biologische beperkingen de moeder de meest hormonale intensieve rol heeft. De even belangrijk gelijkwaardige rol van vader is hormonaal en kraam technisch gezien minder intensief. Vader’s huishoudelijk talent met een tekort aan moederlijk inzicht is daarin geen functionele vervanger Zijn taak geld in het laatje brengen middels arbeid op welke manier dan ook is de meest logische, tegelijkertijd de minst aantrekkelijke invulling, doch noodzakelijk. Dat thuis Het eten op tafel klaar staat is niet om Vader de Koning . Het is waartoe moeder in straat is dat hem te kunnen bieden als verdient na een dag zware arbeid met waardering, verwennend met liefde voor hem als wederhelft, bewust van het zijn van elkaars aanvulling als onderdeel van jezelf met gezamenlijk doel, de twee beschermende en verzorgende, verantwoordelijk voor het gezin.

    Het kan geen kwaad om de interpretatie ” man komt tweedes”. Processen zijn biologisch bepaald. Geloof is niet relevant of aan de orde.

    Woorden als “ondergeschikt aan” en “achteruitgang” komen pas voor in het kritiek tegengeluid, een groep die vanuit een negatief geladen perspectief met dergelijke termen er bewust hun gal overheen smeert. Omdat het niet ziet of wil zien dat het misschien wel eens het verorberd resultaat laat zien waardoor anno nu juist hiervoor gekozen kan worden, juist dankzij en vanwege de bevochten vrijheid van zelfbeschikking, gelijke rechten volwassenen, man/vrouw gelijkwaardigheid, vrij zijn om te kiezen enzovoort. Dat met die wijsheid met volwassen blik de verhoudingen en verdelingen middels afspraken op gelijkwaardig niveau die leefstijl reëel is en daarmee juist vooruitgang? Dat er geen sprake is van onderdrukking maar weloverwogen vrije wil. En misschien is er ruimte hierdoor om erachter te wat uiteindelijk voor beiden het belangrijkste en meest efficiënte, met de begrepen afhankelijkheden van de natuur daarin meegenomen. Je zou ook kunnen zeggen dat deze stroming haaks staat op die van de jaren ’50. Qua nuances in de verste verte niet lijkt op de opvattingen en gedachten van toen.

    Ik begrijp best dat het voor de pessimist moeilijk is zich los te krijgen van de vertrouwde plakkerige negatieve bras van aannames en theorieën. Zeker als vertrouwen hebben in de optimist vereiste is om het te kunnen leren te begrijpen. Tja, dan is die periode van omslag je voorbij gegaan en erdoor ingehaald waar jij misschien bent blijven steken en maakt die stilstand juist de achterhaalde tegenbeweging.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!