column

Deelscooterterreur

20 mrt 2023

Ik vraag me echt in gemoede af welke driedubbel doorgedraaide nitwit heeft bedacht om in Nijmegen die idiote Bolt-fietsen en – nog erger – die Check- of (de allerergste!) Felyx-scootertjes te introduceren. En welke suffende ambtenaar daar dan ook nog een vergunning voor heeft afgegeven. Op vrijwel elke straathoek struikel je bijna letterlijk over die krengen.

Op mijn dagelijkse wandeltocht naar de universiteit kom ik minstens tien van die scooters tegen, lukraak ergens neergekwakt (midden op het trottoir schijnt een prima plek te zijn, want het is blijkbaar niet iedereen gegeven om te begrijpen dat ze ook een standaard hebben waarmee je ze gewoon rechtop kunt zetten), met als dieptepunt een scooter midden op het bospad dat ik frequenteer. Dat pad eindigt in een hek waar de scooter niet overheen kan, en dan gooit de gebruiker het ding daar natuurlijk gewoon neer. Opvallend is ook het aantal afgebroken spiegels en de hoge frequentie van graffiti op die krengen – en dat terwijl ze pas een paar maanden in Nijmegen rondrijden. De armoedigheid spat er nu al vanaf.

‘Zelden zag ik zo’n asociaal vervoermiddel’

Deze ellende kon je natuurlijk van mijlenver zien aankomen met zo’n systeem van ‘het ding is niet van mij dus hoef ik er ook niet voor te zorgen, ik kan ’m neerpleuren waar ik wil zonder me te bekommeren om overige weggebruikers of het leefmilieu’. Zelden zag ik zo’n asociaal vervoermiddel – in vergelijking met deze scooterrijders zijn zelfs wielrenners een baken van voorkomendheid in het verkeer.

De drie bedrijven hierachter slaan zichzelf op de borst vanwege hun fantastische bijdrage aan het milieu, want zo’n elektrische fiets of scooter stoot veel minder uit dan een auto. Probleem is echter dat ik nog geen automobilist zo’n ding heb zien pakken, het zijn vooral autoloze studenten en andere jongeren die ze gebruiken. Daarmee is het dus geen alternatief voor de auto, maar voor de gewone fiets, en is het juist vervuilender dan het alternatief. Mocht er – ik wil het niet uitsluiten – een goede bedoeling hebben gezeten achter dit volstrekt commerciële initiatief, dan is dit er ook weer zo eentje waarmee de weg (of beter: het trottoir) naar de hel is geplaveid.

Tijd dus om die krengen zo snel mogelijk weer uit het straatbeeld te krijgen. Laten we er in ieder geval voor zorgen dat ze op de campus niet welkom zijn. Stop de deelscooterterreur, te beginnen op de Radboud Universiteit.

Lees alle columns van PH neutraal

Leuk dat je Vox leest! Wil je op de hoogte blijven van al het universiteitsnieuws?

Bedankt voor het toevoegen van de vox-app!

1 reactie

  1. Ruud Abma schreef op 23 maart 2023 om 14:16

    Inderdaad. In de noordelijke voetgangers- en fietsersbuis van de stationstunnel staan al meer dan een maand twee onbeheerde Bolt-fietsen, in toenemende staat van onttakeling. Kennelijk is dat ingecalculeerd in het verdienmodel van de firma.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!