
Protest slaat over naar Nijmegen
De Nieuwe Universiteit is ook in Nijmegen opgestaan. Want het rendementsdenken is volgens de initiatiefnemers ook in Nijmegen een punt van discussie.
De Nieuwe Universiteit is ook in Nijmegen opgestaan. Want het rendementsdenken is volgens de initiatiefnemers ook in Nijmegen een punt van discussie.
Woensdag is het Nationale Actiedag. Nijmegen doet mee met onder meer een debat over democratie op de universiteit en de verzakelijking van de wetenschap. Hoe staat het met de actiebereidheid van de ‘gewone’ student? Vox deed een rondje campus.
De actievoerders die een faculteitsgebouw van de Universiteit van Amsterdam bezet houden, kunnen waarschijnlijk tot donderdag blijven zitten. Dan dient het kort geding dat de universiteit heeft aangespannen.
Universiteiten zagen de belangstelling voor kleine letterenstudies als Spaans en Keltisch wederom dalen. Een nieuwe klap voor opleidingen die het toch al moeilijk hebben.
Universiteiten willen de cultuur van publish or perish doorbreken. De kwaliteit van wetenschappelijk onderzoek moet zwaarder wegen dan de naam van het tijdschrift waarin het gepubliceerd wordt, verklaren ze vandaag.
De problemen in het onderwijs (of uitdagingen, voor de optimisten onder ons) zijn inmiddels door wetenschappers, studenten en beleidsmakers vaak genoeg genoemd. Nu is het tijd voor actie, stelt filosofiestudent en voormalig AKKU- en LSVb-bestuurder Karlijn Ligtenberg. Schaf die aanwezigheidsplicht bijvoorbeeld af.
Ze onderzoekt conflictsituaties en overleefde in 2012 ternauwernood een bomaanslag in Irak. En ze steekt haar nek uit om de universiteit te hervormen. Willemijn Verkoren (36), hoofd van het centrum voor conflictstudies CICAM: ‘Het momentum voor verandering is hier.’
Waartoe is de universiteit op aarde? Met deze licht vroom klinkende spreuk ging gisteravond in Amsterdam een gezelschap van studenten, hoogleraren en beleidsmakers in discussie over het nut van de academie tijdens de Nacht van de Universiteit. Insteek: niet achteloos klagen maar met scherpe debatten en zinvolle colleges de universiteit haar waarde teruggeven.
‘We zitten hier toch niet op de basisschool?’ Het verplicht maken van colleges schiet veel studenten in het verkeerde keelgat. Verhitte discussies, onder meer bij filosofie en letteren, zijn het gevolg.