‘Parkeeroverlast St. Anna is onvermijdelijk’
De universiteit en het ziekenhuis zeggen weinig te kunnen doen aan de parkeeroverlast in omliggende wijken. Als hun personeel gratis mag parkeren, komen zij in te groten getale met de auto. Een neveneffect is dat meer auto’s in de omliggende wijken worden geparkeerd.

In januari 2013 voerde het Radboudumc parkeertarieven voor medewerkers in. Voor die tijd konden medewerkers hun auto gratis stallen in de garage of op de parkeerplaatsen naast het ziekenhuis. Het invoeren van parkeergelden moest ervoor zorgen dat minder personeel met de auto naar het ziekenhuis kwam. ‘De bereikbaarheid van het Radboudumc was in gevaar’, zegt woordvoerster Viola Peulen. ‘En dat is nu opgelost.’
Keerzijde is dat meer mensen sinds het invoeren van betaald parkeren hun auto in de wijk aan de andere kant van de Sint Annastraat stallen. Daar is het immers gratis. Wijkbewoners ervaren dat als een grote overlast. Ze zijn het zo beu, dat in enkele straten is ingestemd met het invoeren van betaald parkeren. Wijkbewoners moeten daarom in de toekomst een parkeervergunning aanvragen à 10 euro per maand.
Spagaat
Je zou de situatie van universiteit en ziekenhuis een spagaat kunnen noemen. Als het ziekenhuis zijn parkeerplekken gratis aanbiedt, zullen meer mensen met de auto komen. Peulen: ‘En we willen nu juist mensen stimuleren met het openbaar vervoer of op de fiets naar het ziekenhuis te komen. De tarieven voor ziekenhuismedewerkers zijn gerelateerd aan de woon-werkafstand. ‘Wie verder dan 7,5 kilometer van het ziekenhuis woont, betaalt €1,20 per dag. Wie dichterbij woont, is met vijf euro per dag een stuk duurder uit.’
Universiteitsmedewerkers die dagelijks met de auto komen, zijn een stuk goedkoper uit dan hun collega’s van het umc. Zij kunnen een abonnement aanschaffen voor vijftien euro per maand. ‘Dat is erg goedkoop, maar er zullen altijd mensen zijn die een gratis plekje zoeken’, zegt Michel ter Berg, adjunct-directeur van het Universitair Vastgoed Bedrijf (UVB). Waarom medewerkers dan niet gratis laten parkeren, zodat ze niet uitwijken naar Sint Anna, of Brakkenstein? ‘Als grote instelling hebben wij een verantwoordelijkheid om autoverkeer terug te dringen’, meent Ter Berg. ‘Bovendien worden de hoge kosten voor de ondergrondse parkeervoorzieningen op die manier voor een deel gecompenseerd door de mensen die er ook echt gebruik van maken.’
Gratis geen optie
Het ziekenhuis en de universiteit spreken wel de intentie uit om, waar mogelijk, overlast in omliggende wijken te voorkomen. ‘Wij volgen het proces en hebben regelmatig contact met buurtbewoners’, zegt universiteitswoordvoerder Martijn Gerritsen. ‘En bovenal zorgen we ervoor dat er voldoende parkeerplaatsen op de campus zijn.’ Het gratis aanbieden van die parkeerplekken is voor het universiteitsbestuur geen optie. Studenten, bijvoorbeeld uit Duitsland, die geen ov-kaart hebben uitgezonderd.
Ter Berg van het UVB onderschrijft de verantwoordelijkheid om voldoende parkeerplekken te realiseren. Maar hij is ook realistisch: ‘In praktische zin kan de universiteit weinig doen aan de parkeeroverlast in wijken. Het is voor iedereen toegestaan te parkeren in Nederland waar dat niet verboden of nader gereguleerd is.’ / Mathijs Noij
M. Willemsen schreef op 30 oktober 2014 om 11:06
Het hoeft niet gratis, maar goedkoper zou al fijn zijn. En ook mocht je maar een heel enkele keer met de auto komen, (bv vanwege echt enorme regenval) dan is € 10,= per dag wel heel erg veel om bij je werk te parkeren. Ik vind dat de universiteit zich als een goede buur moet opstellen en zich ook om de buurt moet bekommeren. Door deze regels moeten de buurbewoners geld betalen om te parkeren. En dan nog ben je niet zeker van een parkeerplaats. Dat is toch een omgekeerde wereld!
Ik pleit nog steeds om te betalen voor het parkeren middels je personeelspas. Mocht ik eens een keer met de auto willen komen, dan zou ik mijn parkeerpas door zo’n gleuf moeten kunnen halen waardoor er een bepaald bedrag per keer wordt afgeschreven. Ik denk dat er dan meer mensen hier zullen parkeren ipv in de buurt. En misschien is het nog wel zo dat de uni aan het eind van de maand meer ophaalt. Dat is de wet van de kleine getallen. Doordat het bedrag lager is, zullen mensen eerder bereid zijn de auto hier te parkeren en zullen er minder mensen in de buurt parkeren.
F. vd. Slik schreef op 30 oktober 2014 om 12:08
Helemaal mee eens. Het parkeerbeleid houdt op geen enkele wijze rekening met medewerkers die slechts incidenteel gebruik maken van hun auto. Die worden gestraft met €10 parkeerkosten voor een wat groter dagdeel. Dan zijn de wijken om de uni heen een voor de hand liggend alternatief.
Pleidooi: flexparkeren met personeelpas | Vox magazine schreef op 5 november 2014 om 13:27
[…] vele medewerkers die in hun wijk parkeren. Universiteit en ziekenhuis kunnen daar weinig aan doen, zeggen ze zelf. Het betreft immers de openbare weg. Planoloog Karel Martens is het daar niet mee eens: hij pleit […]