De column: ritme, dialoog en durf!
De schrijver Thomas Verbogt legt in een workshop uit wat het geheim is achter een goede column. Dagelijks verschijnt er een column van Verbogt in de Gelderlander en daarnaast schrijft hij vele romans, toneelstukken en cabaretteksten. Aan de hand van passages uit zijn boeken Herfst in het Oosten en Perfecte stilte bracht Verbogt gisterenavond studenten en andere belangstellenden de basis bij van een geslaagde column.
‘Overal is een verhaal, je moet er alleen oog en oor voor hebben.’ Zo begint Thomas Verbogt zijn workshop columnschrijven, een initiatief van studentenblad ANS en Cultuur op de Campus. Een column is volgens Verbogt het vertellen van een verhaal, waarbij het er eigenlijk niet toe doet waarover je schrijft. Het belangrijkste is hoe je het verhaal aankleedt, de vorm van het verhaal. Ritme is daarbij essentieel. “Je moet de tekst laten zingen.” Verbogt legt uit dat je ritme kunt creëren door de afwisseling van lange en korte woorden en zinnen, woordvolgorde en het herhalen van woorden. Een roman verschilt dan ook niet van een column, beide vertellen een verhaal dat door de schrijver tot leven wordt gewekt door het vertelritme.
Dialoog
Ook het gebruik van dialoog is een belangrijk onderdeel van een column. Wanneer je iemand iets opvallends hoort zeggen in het dagelijks leven zou je als columnist je meteen af moeten vragen of het bruikbaar is en hoe je dit zou verwoorden in je column. Volgens Verbogt is het dan ook erg belangrijk hoe je iemand opvoert, in één zin kun je namelijk iemand typeren. Het lachwekkende voorbeeld van Verbogt maakt dit direct duidelijk: “Als een zuster in het ziekenhuis tegen me zegt: ‘We gaan even een plas doen’, als ik in een potje moet plassen, dan denk ik, wat gezellig!” Verbogt ziet de alledaagse dingen uit het leven dan ook als één groot avontuur. “Alle opmerkingen die je overal opvangt moet je opslaan en de kans geven om een verhaal te vormen.”
Vergroten van details
Verbogt voegt hier nog aan toe dat je alles op kunt schrijven wat je zelf leuk vindt in een column. Je moet het alleen wel zó opschrijven dat wat jij leuk vindt ook zo overkomt. Dit kan door ritme en dialoog, maar ook door het gebruik van details en deze uitvergroten. “Een beschrijving van een vrouw met rood haar dat alle kanten uitsteekt spreekt niet erg aan, een vrouw met ‘bassiehaar’ daarentegen wél!”
Aspirant column schrijvers geeft hij tot slot nog mee dat het schrijven van een column helemaal niet moeilijk hoeft te zijn en niet om inspiratie draait, het gaat erom dat je durft. “Brutaliteit is de kern van het goede schrijven.” / Suzanne Verheul
Hannie Ageling schreef op 4 oktober 2022 om 13:43
Wie zich niet ergert maar verwondert, wordt geen 80 maar honderd ! Mooi he Ik ben 82 jaar en zo blij dat ik me kan verwonderen …
Het maakt het leven kleurrijk
en spannend !
Dit berichtje is voor Thomas, niet voor de krant. vr. groet