‘De universiteit moet een eerlijke prijs vragen voor vlees’

09 mrt 2020

OPINIE - Deze week is het de Nationale Week zonder Vlees. De Radboud Universiteit doet hier trots aan mee, maar geeft er een eigen draai aan: De Nationale Week met Nog Best Veel Vlees. Een gemiste kans, vindt Fabian Engelsman van studentenfractie AKKUraatd.

De Nationale Week Zonder Vlees (NWZV) is een landelijke actie die Nederlanders uitdaagt een week lang geen vlees en vis te eten. Het doel: een positieve impact maken op mens, milieu en dier. Omdat duurzaamheid ook voor de Radboud Universiteit een belangrijk thema is, pakt de universiteit groots uit met de campagne. Ze organiseert een winactie: wie het allerlekkerste vegetarische of veganistische recept inzendt, maakt kans om zijn of haar recept terug te zien in het menu op de campus.

Van een zelfbenoemd voorloper op het gebied van duurzaamheid, zou je verwachten dat de Radboud Universiteit deze week aangrijpt om te kiezen voor een volledig vegetarisch aanbod. Maar nee: slechts één van de zes foodcounters van de Refter is volledig vegetarisch. Zelfs een Kentucky Fried Chicken-restaurant in Rotterdam biedt uitsluitend vegetarische opties aan tijdens de NWZV. Het is een schrijnende vertoning dat een van de grootste fastfoodketens in de wereld op dit vlak voorloopt op de Radboud Universiteit.

Allergrootste vervuiler

De Radboud Universiteit wil niet uitsluitend vegetarische opties aanbieden omdat ze bang is de keuzevrijheid in te perken. Als bedrijfskundestudent is die keuzevrijheid mij een groot goed. Maar reken dan ook de indirecte milieukosten voor vlees door in de prijs, zodat een eerlijke keus gemaakt kan worden. Minder mensen zullen dan voor vlees kiezen, omdat de prijs hoger wordt.

De indirecte kosten zijn het resultaat van de negatieve impact die vleesproductie heeft op mens, milieu en dier. De vleesindustrie is de allergrootste vervuiler ter wereld. Vervuilender dan de transportindustrie. Dat komt voornamelijk doordat de veehouderij (vooral rundvee) veel schadelijkere broeikasgassen uitstoot dan de kooldioxide die bij de transportindustrie vrijkomt. Zo veroorzaakt de veeteelt 65 procent van de door mensen veroorzaakte uitstoot van lachgas, een broeikasgas dat driehonderd keer meer bijdraagt aan de opwarming van de aarde dan kooldioxide. Tevens is de veeteelt verantwoordelijk voor 37 procent van de uitstoot van methaan, een gas dat 23 keer meer bijdraagt aan het broeikaseffect dan kooldioxide.

Daarnaast neemt de veeteeltindustrie veel aardoppervlakte in beslag. Deze grond wordt voornamelijk ingezet voor de teelt van krachtvoer voor de veehouderij. Hiervoor wordt een groot deel van het tropische regenwoud, zoals het Amazonegebied gekapt. De biodiversiteit op die gronden gaan drastisch achteruit. Complete ecosystemen worden verwoest.

Geïnformeerde keuze

Pas als deze indirecte kosten verrekend zijn in de prijs voor vleesproducten is men in staat een geïnformeerde keuze te maken. De prijs die wij momenteel betalen voor vlees is niet de ware prijs. Een eerlijke prijs op vlees is van groot belang. Het bespaart hoge uitgaven voor toekomstige generaties aan klimaat- en milieubeleid. Tevens zou een verminderde vleesconsumptie de ziektedruk en de zorgkosten doen dalen. Er is namelijk aangetoond dat vlees verhoogde kans geeft op ziektes als kanker, hart- en vaatziekten, diabetes II en overgewicht. Mede hierom wil, volgens consumentenonderzoek, 70 procent van de Nederlandse bevolking dat alle milieukosten in de prijs van vlees opgenomen worden, ook al stijgt hierdoor de vleesprijs.

Terughoudendheid

Hoewel de vraag naar vegetarische en veganistische maaltijden groeit, wil de Radboud Universiteit niet abrupt het assortiment omgooien. Zelfs niet tijdens de NWZV. Deze terughoudendheid past niet bij de duurzaamheidsambities van de universiteit. Zoals gemeld door Vox, wil de universiteit dat het aandeel vegetarische en veganistische maaltijden in 2025 verdubbeld is. Dat staat in het nieuwe duurzaamheidsplan van Campus and Facilities.

De NWZV was een uitgelezen kans om de ambities die de Radboud Universiteit heeft uit te dragen. Een uitgelezen kans bovendien om te laten zien dat wij als universiteit verantwoordelijkheid nemen voor de wereld waarin wij leven en we bij alle besluiten rekening houden met duurzaamheid.

6 reacties

  1. Maaike schreef op 9 maart 2020 om 11:44

    Interessant stuk, maar worden de indirecte kosten van de vegatarische maaltijden dan ook verrekend? Die zijn namelijk ook niet laag.

    • Fabian schreef op 9 maart 2020 om 13:26

      Terecht punt. Ik pleit ervoor dat we binnenkort de volledige catering op de RU doorlichten. Met als doel om inzichtelijk te krijgen wat de milieukosten zijn en waar die vandaan komen. Voor nu vind ik de milieukosten die het resultaat zijn van veehouderij zo significant hoog dat ik in dit artikel daarover spreek. Daarnaast is het nu natuurlijk extra relevant, met oog op de Nationale Week Zonder Vlees.

      • R.steinmann schreef op 9 maart 2020 om 21:57

        Je gebruikt hier het woord significant volgens mij verkeerd. Ik snap niet goed wat je nu werkelijk gaat doen. Is het zinvol?

  2. Jurgen Brink schreef op 9 maart 2020 om 13:42

    “Het is een schrijnende vertoning dat een van de grootste fastfoodketens in de wereld op dit vlak voorloopt op de Radboud Universiteit.” Of het is van deze Kip Keten een -klaarblijkelijk geslaagde- briljante marketingtruc om aan deze week mee te doen. De andere 51 weken van het jaar staat er natuurlijk gewoon kip op het menu bij KFC…

    • Fabian schreef op 9 maart 2020 om 14:35

      Het is zeker een marketingtruc van KFC. Maar de RU heeft een hele campagne samengesteld voor de Nationale Week Zonder Vlees, ook een soort marketingtruc. Maar dan vind ik de marketingtruc van KFC beter dan de onze.
      Het liefste zie ik dat de RU 52 weken per jaar vleesvrij is. Zo ver zijn we helaas nog niet, dus laten we dan beginnen met een weekje. Uitgelezen kans voor de RU om haar ambities waar te maken!

      • Transitie coalitie landbouw en voeding schreef op 10 maart 2020 om 19:43

        Sterk beeld ‘zelfbenoemd duurzaamheids koploper Radboud legt het af tegen KFC’, een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Vervolgens een messcherpe analyse, onweerlegbare argumenten, uitmuntend geschreven. Subtiel en overtuigend!!!

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een dagelijkse of wekelijkse nieuwsbrief met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!