Econome Sent op tv over de domheid van de menigte
De Nijmeegse professor Esther-Mirjam Sent is een van de gasten in het wetenschapsprogramma Labyrint dat vanavond op tv te zien is. De uitzending gaat over de kracht van de massa. Sent legt in het programma uit dat meegaan met de menigte ook dom kan zijn.
Esther-Mirjam Sent: ‘Mensen baseren hun gedrag vaak op wat ze denken dat anderen gaan doen. Zo kan het op financiële markten goed misgaan. Kijk naar het gedrag van beurshandelaren in de aanloop naar de financiële crisis, waarbij alle neuzen dezelfde kant op gingen met de bekende zeepbel als gevolg.’ Ter illustratie wijst ze op een experiment waarin mannen uit honderd foto’s van vrouwen de zes mooiste moesten kiezen. De mannen kregen nog een extra prijs wanneer ze het beste groepsresultaat behaalden. Wat bleek? Ze kozen niet de vrouwen die ze zelf het mooist vonden, maar die vrouwen van wie ze dachten dat anderen ze zouden kiezen.’
Wat is mooi?
Wat leren we hieruit? ‘Op financiële markten win je niet als je het aandeel kiest dat naar jouw mening ‘het mooist’ is, maar als je het aandeel kiest waarvan de anderen denken dat die ‘het mooist’ is. Als die keuzes elkaar versterken en afdrijven van de fundamentele ‘schoonheid’ van het aandeel, is een zeepbel een feit.’
En hoe komt Labyrint nu bij prof. Sent terecht? Sent, bescheiden: ‘Ach ze hebben me misschien wel eens gehoord of iets van me gelezen. En verder zijn we in overleg over een gezamenlijk experiment’. /Bets Berntsen
De Kracht van de Massa, Labyrint, dinsdag 22 maart 2011 21.20 uur Nederland 2