Home » Nieuws » ‘Een academische titel is niet genoeg’
‘Een academische titel is niet genoeg’
03 sep 2013
Meer academici voor de klas, rector Bas Kortmann pleitte ervoor tijdens de opening van het academisch jaar. Wat vinden de mensen in het veld ervan?Foto: Toolmantim (Flickr, Creative Commons)Yolande Ulenaers, rector van het Kandinsky College en gisteren aanwezig bij de opening: ‘Ik was ontzettend blij met de manier waarop de rector benadrukte dat onderwijs en speciaal de opleiding van de docent belangrijk is. Het is natuurlijk niet zo dat docenten die geen academische graad hebben geen goede docenten zijn, maar als je leerlingen opleidt voor de academische wereld dan helpt het wel als je zelf groot bent geworden in die wereld. Maar een academische titel is niet genoeg. Je moet leerlingen ook kunnen inspireren en dat is niet iedereen gegeven. Wij hebben in de bovenbouw een mix van docenten met verschillende achtergronden. Een deel komt van de universiteit, een deel heeft zich opgewerkt en bij ons het eerstegraadsdiploma gehaald. Ik denk dat Kortmann met zijn pleidooi zijn studenten inspireert om voor het vak van leraar te kiezen. Dat is belangrijk, want als de spoeling dun is, heb je niet zoveel te kiezen. We willen wèl een docent voor de klas.’ Pauline Meijer, nog maar twee dagen geleden benoemd tot hoogleraar en wetenschappelijk directeur van de Radboud Docenten Academie (voorheen ILS, Instituut voor Leraar en School): ‘De andere universitaire lerarenopleidingen in het land zijn jaloers, merkte ik tijdens een congres vorige week, dat ons college zijn nek uitsteekt voor meer academici voor de klas. Iedereen weet hoe belangrijk het is dat je goede docenten voor de klas hebt. Je wilt geen zes voor de klas, een universitair geschoolde docent maakt echt verschil. Daarbij: op het vwo bereid je voor op het doen van wetenschappelijk onderzoek. Dan is het wel belangrijk dat je als docent voor de klas dat onderzoek zelf ook gedaan hebt. Het is natuurlijk nog mooier, dat ben ik met Kortmann eens, als die docent gepromoveerd is. Ik heb zelf ook als gepromoveerd docent voor de klas gestaan. Ik gaf maatschappijleer. Dat de lerarenopleiders óók gepromoveerd zijn, is wel ons streven, maar nog niet erg realistisch. Een minderheid van de docenten van de Radboud Docenten Academie is gepromoveerd. Je bent natuurlijk altijd op zoek naar het spreekwoordelijke schaap met vijf poten, maar het is moeilijk mensen te vinden die én zijn gepromoveerd én voor de klas hebben gestaan.’ Yvonne Visser, directeur Instituut voor Leraar en School van de HAN: ‘Ik was verheugd gisteren bij de opening van het academisch jaar de kwaliteit van de leraar centraal heeft gestaan. Ik ben het helemaal eens met het pleidooi van Kortmann dat het van belang is dat er voldoende universitair opgeleide leraren in het VWO werkzaam moeten zijn, ik deel zijn zorg in dezen. Daarnaast vind ik het sowieso van belang dat er voor ons onderwijs voldoende goed gekwalificeerde leraren moeten zijn: ik heb het dan over leraren met een tweedegraads bevoegdheid, leraren met een eerstegraads bevoegdheid via een professionele master én de universitair opgeleidere leraren. Juist deze diversiteit in opleidingen, achtergronden, voorkeuren maakt een schoolteam rijk.’ Gisela Ewals, conrector Stedelijk Gymnasium Nijmegen, ook aanwezig tijdens de opening van het academisch jaar: ‘Bij ons is een eerstegraads bevoegdheid al een vereiste als we nieuwe mensen aannemen. 95 procent van onze docenten heeft een eerstegraads. Wij hebben leerlingen die meer willen weten en een onderzoekende houding hebben, daarvoor heb je docenten nodig die dieper op de zaak in kunnen gaan.’ Sjoerd Slagter, voorzitter van de VO-raad, de overkoepelende organisatie voor voortgezet onderwijs: ‘De VO-raad wil ook stimuleren dat meer academisch opgeleide docenten beschikbaar komen voor het onderwijs. We willen goed onderwijs bieden en excellentie in de klassen; daarvoor hebben we ook topdocenten nodig. Juist om die reden dringen wij er bij de staatssecretaris op aan om de academische opleidingsscholen te ondersteunen.’ / Martine Zuidweg