Einde aan verkeershel Heyendaalseweg (I): rotonde in de lucht

06-10-2017, 15:27

Veilig en snel naar de campus. Illustraties: gemeente Eindhoven (Hovenring)

Hoe komt er een einde aan de files, de drukte en de onveiligheid aan de Heyendaalseweg? De gemeente zoekt naar oplossingen, Vox vroeg drie deskundigen naar het ei van Columbus. Als eerste de oplossing volgens masterstudent Daan Middelkamp, die namens Lentekracht een futuristische rotonde aandraagt.

Daan Middelkamp loopt als masterstudent Sociale Geografie stage bij Lentekracht, een innovatiebureau waarin deskundigen van onderop ideeën aanreiken voor stedenbouwkundige problemen in Nijmegen. Middelkamp schetst het probleem: ‘De toegangswegen naar de campus kunnen de 60.000 studenten en werknemers nauwelijks aan.’

Al jarenlang ergert Middelkamp zich aan de knelpunten, vooral de rotondes waar al het verkeer bij elkaar komt, bijvoorbeeld bij het gebied rondom Station Heyendaal. ‘Door de verschillende fietspaden die hier samenkomen is het dringen voor je plek.’ De stoplichten maken het extra onoverzichtelijk. ‘De stroom richting het Erasmusgebouw wordt opgehouden bij de Kapittelweg, wat ervoor zorgt dat de fietsers richting de HAN of het station vastlopen.’

Rotonde in  de lucht

Verkeerskundig onderzoek wijst volgens Middelkamp uit dat het scheiden van verkeersstromen zowel de veiligheid als de doorstroom bevordert. Hij kiest voor een fiets- en wandelzone die als een rotonde wordt aangelegd op vijf meter boven het snelverkeer op maaiveld. ‘Dit is een geweldige stimulans voor de bereikbaarheid van de campus.’

Middelkamp haakt met zijn oplossing in op voorstellen van GroenLinks in Nijmegen, die in 2015 plannen lanceerde voor een betere doorstroom. De ontwerpers kunnen bovendien inspiratie opdoen in Eindhoven, waar bovenop de Hovenring een aparte rotonde voor fietsers is gerealiseerd. ‘Tevens is er ruimte voor wandelaars op de brug, waarbij het looppad gescheiden zal blijven van het fietspad’, aldus Middelkamp.

De hoogte van de rotonde noodzaakt tot een aanloopbaan voor fietsers van enkele tientallen meters of een verlaging van de autoweg. Ook  komen er looppaden naar de rotonde vanaf de trottoirs, met een niet te steile hellinggraad zodat die ook voor mindervalide personen bereikbaar blijft. ‘De scheiding van alle stromen geeft een veilige en snellere route voor fietsers, wandelaars en autoverkeer. En hier zal geen fietser meer voor een stoplicht hoeven te wachten.’

Volgende week: de oplossing van stedenbouwkundig ontwerper Maarten de Vletter. De serie sluit met een reactie van de gemeente Nijmegen op de aangereikte oplossingen. 

5 reacties

  1. Iris schreef op 6 oktober 2017 om 18:39

    Dé mindervalide bestaat niet. Voor stoklopers/krukkers is een hellingbaan vaak linke soep! Auto’s de grond in lijkt me een beter idee, mooier voor het beeld ook

  2. Jos Sluijsmans schreef op 7 oktober 2017 om 14:53

    Een maatregel die de verkeersdruk op de Heyendaalseweg sterk zou verminderen, is het doortrekken van de perrons van station Heyendaal onder de Heyendaalseweg door, zodat studenten en medewerkers van de Beta-faculteiten en Mercator-gebouwen, die met de trein reizen helemaal niet meer op de Heyendaalseweg hoeven te komen. Een tweede traverse voor voetgangers en fietsers vanaf studentencomplex Hoogeveldt (in het verlengde van de Jan Willem Passtraat/Valkenburgerweg) naar de Beta-faculteiten zou dit nog versterken. Daarmee zouden ook de bezoekers van Heyendaal vanuit het hele oostelijk deel van Nijmegen en Nijmegen Noord niet meer gebruik hoeven te maken van de Heyendaalseweg en daarmee het verkeer ontlasten. Via Toernooiveld en Driehuizerweg zou dit ook een nieuwe route worden voor Gymnasion en Erasmusgebouw.

    • Ronald Wilke schreef op 9 oktober 2017 om 21:40

      Dat zullen de bewoners van Groenewoud fijn vinden, al die auto’s voor de deur van RU en UMC medewerkers die gratis willen parkeren en via de brug snel op hun werk zijn. Of voeren we daar ook net als in st. Anna betaald parkeren in ….

  3. Chappieee schreef op 7 oktober 2017 om 20:58

    Plaats een brug voor alleen het punt op de afslag waar gevaar heerst, de rest kan blijven zoals het is. Verder verzet de oversteek plaatsen ver naar voren.

  4. Aart de Grave schreef op 19 oktober 2017 om 11:29

    Pff, alsof er een snelwegkruising moet worden getrotseerd. Het is maar een tweebaans stadsweggetje hoor met een paar weggetjes dwars daarop. Verkeerskundige megalomanie. Miljoenen wegsmijten aan het vernielen van de openbare ruimte. En weer moet de fietser en zelfs de voetganger wijken voor de auto! Typisch groen links: de auto ruim baan geven en de fietser naar een berglandschap verbannen. Kostbare kul.

Geef een reactie