Einde aan de verkeershel Heyendaalseweg (III): Fietssnelweg door Galgenveld

20 okt 2017

Hoe komt er een einde aan de files, de drukte en de onveiligheid op de Heyendaalseweg? De gemeente zoekt naar oplossingen, Vox vroeg drie deskundigen naar het ei van Columbus. Vandaag twee leden van de mobiliteitsgroep van GroenLinks, die al jaren in touw zijn voor de fietsers.

Pepijn Oomen, fractielid in de gemeenteraad voor GroenLinks, is een van de geestelijk vaders van het verkeersknelpuntenplan dat de partij in 2015 lanceerde. Hierin is ook een oplossing opgenomen voor de verkeersdrukte op de Heyendaalseweg, even simpel als veilig: creëer parallel aan deze weg een nieuwe snelfietsroute richting de campus.

Oomen noemt als optie een route door Galgenveld, vanuit de stad gezien rechts van de gehekelde Heyendaalseweg. ‘Elders in de stad zijn de laatste jaren gelukkig al een aantal heel goede fietsroutes aangelegd, dat kan door Galgenveld ook.’ De route die GroenLinks voor ogen staat mondt uit in de Oude Groenewoudseweg, om vervolgens een knik te maken naar de Heyendaalseweg.

‘Elders in de stad zijn de laatste jaren gelukkig al een aantal heel goede fietsroutes aangelegd’

Fractiegenoot Daan Moerkerk wijst erop dat het plan niet staat of valt met één bepaalde route door Galgenveld. ‘Meerdere varianten door de wijk zijn mogelijk, ook via de professorenstraten.’ Moerkerk noemt een route die uitloopt in de Professor Bellefroidstraat, eindigend bij SSH&-complex De Gouverneur.

Auto’s te gast

De formule van de fietssnelwegen heeft z’n waarde bewezen, zegt Oomen, wijzend op bijvoorbeeld de route bij de Thijmstraat. De relatief eenvoudige ingreep – de straat voorzien van rood asfalt – leidt ertoe dat de auto’s ‘zich meer als gast gaan gedragen’. ‘We merken dat zo’n weg tot ander rijgedrag leidt. Dat zit inmiddels wel tussen de oren van de meeste automobilisten.’

Het plan voorziet verder in een brug over de Kapittelweg, het kruispunt met de langste opstoppingen bij de verkeerslichten. ‘Er ligt al een hoogteverschil’, zegt Oomen. ‘Dat maakt een brug op deze plek al wat minder ingrijpend en kostbaar.’ De brug moet leiden tot een betere verkeersafwikkeling naar het station en naar het gebouw van de hogeschool. ‘Niet alleen de universiteit profiteert hiervan’, zegt Moerkerk.

4 reacties

  1. Rupke schreef op 23 oktober 2017 om 10:10

    Alles draait om de fietser. Met als gevolg nog meer opstoppingen en bijkomende vervuiling.

    • Pepijn Oomen schreef op 24 oktober 2017 om 10:55

      @Rupke: Door de fiets echt als volwaardig vervoersmiddel te behandelen, verleid je de automobilist om uit de auto te komen en op de fiets te stappen. Het aandeel fiets in het woonwerkverkeer is sinds 2002 daarom gestegen van 40 procent naar 70 procent en sinds 2002 staan er dientengevolge ook veel minder files in de stad. Dat levert dus ook winst op voor de automobilist. En gezondheidswinst voor al die Nijmegenaren die de auto eens wat vaker laten staan.

  2. Maarten de Vletter schreef op 1 november 2017 om 09:27

    Autogebruik wordt niet ontmoedigd door vrije banen. Integendeel Een vrije baan voor de fiets is een vrije baan voor de auto waar de fiets weg is. Goede fietsvoorzieningen prima! Maar maak het zo dat fietser en auto elkaar op een goede manier tegen kunnen komen: goedkoper en leuker! Het dikke ik van de fietser mag best een beetje minder gevoed. Ook een fietser is gewoon verkeersdeelnemer. De openbare ruimte is van ons allemaal, en moet er goed uitzien. De openbare ruimte is geen verkeersmachine met zoveel mogelijk vrij baan voor de fietser.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!