Filosofisch festival groot succes

18 apr 2011

Het Filosofisch Festival Het echte leven van Nijmegen op 15 april 2011 was een groot succes. Ruim 300 mensen luisterden naar de centrale lezing van de beroemde Duitse levenskunstfilosoof Wilhelm Schmid, en verspreidden zich vervolgens over het collegezalencomplex, waar in verschillende zalen ‘het echte leven’ tegen het licht werd gehouden.

Enkele hoogtepunten: in een skypesessie discussieerden cognitiefilosoof Marc Slors met cultuurpsycholoog Shanti Ganesh (die in Amerika achter de pc zat) over het virtuele leven, dat volgens hen meer en meer vervlochten raakt met het ‘echte leven’ – het onderscheid is sterk aan het vervagen. Filosoof en gastronoom Luca Consoli gaf letterlijk een kijkje in zijn keuken: een speciaal voor het festival gemaakte reportage liet zien hoe hij tijdens het koken nadacht over ‘echt eten’. Je zou denken dat biologisch voedsel allereerst het predikaat van echt en eerlijk eten zou verdienen. Maar is moleculair koken, dat gebruik maakt van elementaire natuurkundige principes, niet minstens even écht’ te noemen? De filosofen Stine Jensen, Frank Meester en Evert van der Zweerde debatteerden over echte vriendschap in tijden van Facebook. Is het nodig om, zoals Stine Jensen deed, je honderden Facebookvrienden te laten voor wie ze zijn en je te richten op échte intimiteit en vriendschap? En filosoof Marli Huijerliet zien dat je schepen achter je verbranden en ‘opnieuw beginnen’ in het echte leven niet zo makkelijk is: het risico van identiteit en karakter is levensgroot aanwezig.

Wilhelm Schmid ging in op de uitdaging van zijn interviewer Paul van Tongeren om zijn filosofie in één zin samen te vatten: Lebe dein Leben so dass es bejahenswert ist. Gesterkt door dat motto werd er tot in de kleine uurtjes nagefeest in het Cultuurcafé van het collegezalencomplex.

Binnenkort meer teksten, foto’s, filmpjes en verslagen.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!