Gevaarlijk kruispunt gaat op de schop: naast het Berchmanianum komt een ovatonde

05 dec 2025

Een van de gevaarlijkste kruispunten van Nijmegen ligt op de campus. Er gebeuren regelmatig ongelukken en nog veel meer bijna-ongelukken. Maar volgend jaar wordt het veiliger. Het kruispunt Heyendaalseweg-Houtlaan-Kwekerijweg verandert in een ovatonde met een vrijliggend fietspad.

Er wordt al jaren gesproken over het aanpassen van het onoverzichtelijke kruispunt, pal naast de sportvelden van het Radboud Sportcentrum en het bestuursgebouw Berchmanianum. Bewoners van Brakkenstein, medewerkers en studenten van de universiteit en mensen van het Radboudumc klagen vooral over de onduidelijke inrichting van het verkeerspunt.

De Heyendaalseweg maakt er een slinger en ook de doorsteek tussen de Kwekerijweg en de Houtlaan is niet recht. Het volledige kruispunt is daardoor niet vanuit alle rijrichtingen goed te overzien.

Rotonde

In 2019 kondigde de gemeente Nijmegen al aan dat er op het verkeerspunt een rotonde zou komen. Een rotonde heeft meer ruimte nodig en lange tijd wilden de toenmalige eigenaren van Berchmanianum, de orde van de jezuïeten, geen grond afstaan. Dat zou ten koste gaan van het kruisbeeld dat er in het groen staat.

De onoverzichtelijke kruising van boven. Foto: Paul Rapp

Maar de universiteit heeft het terrein inmiddels overgenomen en wilde juist een veiliger verkeerspunt. Het duurde uiteindelijk toch nog drie jaar voordat de gemeente Nijmegen het definitieve besluit nam.

Elf ongelukken

In de jaren voor 2022 werden elf ongevallen geregistreerd. ‘Los van die cijfers blijft de verkeerskundige situatie daar onduidelijk en onoverzichtelijk’, zegt een woordvoerder van de gemeente. ‘Een rotonde helpt aantoonbaar om snelheden te verlagen en het overzicht te vergroten. Daarom voeren we deze maatregel nu uit.’

Bewoners hebben mee kunnen praten over de nieuwe ovatonde in een klankbordgroep. Zo pleitten zij ervoor een eenrichtingsfietspad te realiseren en niet een tweerichtingsfietspad zoals iets verderop bij de rotonde Heyendaalseweg-Erasmuslaan.

De aanlegkosten zijn in de begroting van volgend jaar opgenomen, dus als de gemeenteraad akkoord gaat met het plan kunnen de werkzaamheden in 2026 al beginnen. Er zijn nog wel wat complicaties bij die aanleg. Het kruispunt moet tijdens de werkzaamheden afgesloten worden, maar de Heyendaalseweg wordt wel gebruikt voor hulpdiensten bij ongevallen en medische noodgevallen.

Historische laan

De Heyendaalsegweg is bovendien een eeuwenoude, doorgaande laan en lag op de grens van het voormalige Landgoed Heyendaal. Twee bomen laten die rechtdoorgaande lijn nog zien, maar juist die moeten gekapt worden. De historische lijn gaat daarmee verloren. Een oud trafohuisje van na de Tweede Wereldoorlog is architectonisch bijzonder en moet daarom wel bewaard blijven.

De ovatonde wordt verhoogd aangelegd, onder meer na overleg met beheerders van nutsbedrijven, verkeerskundigen en groendeskundigen. Dat maakt het nog veiliger en heeft als voordeel dat het risico op beschadiging van kabels en leidingen wordt ingedamd.

Dit artikel van Geert Willems stond eerder in De Gelderlander

Leuk dat je Vox leest! Wil je op de hoogte blijven van al het universiteitsnieuws?

Bedankt voor het toevoegen van de vox-app!

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!