Rijk wil investeren in Maaslijn

16 apr 2014

De Tweede Kamer debatteerde gisteren over toekomstige investeringen in het Nederlands spoor. Ook de elektrificatie van de Maaslijn, het spoor tussen Nijmegen en Roermond, kwam ter sprake. Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld geeft aan te willen investeren in het lijntje.

Foto: Mark Merks
Foto: Mark Merks

Het Kamerdebat volgen leerde het volgende: er is brede steun voor de elektrificatie van de spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond. Mooi voor studenten uit het Limburgse: er kunnen dan meer, snellere en grotere treinen over het spoor rijden. De meeste partijen spreken zich er expliciet voor uit en vragen de staatssecretaris een actieve rol te spelen, hetzij door te bemiddelen, hetzij door zelf te investeren. Ook coalitiepartners PvdA en VVD pleiten voor een investering in het lijntje, dus er is een Kamermeerderheid voor te vinden mocht dat later nodig blijken.

Maar: de Kamerleden blijven wat afwachtend. Staatssecretaris Wilma Mansveld geeft aan dat er zeker intentie is om met de Maaslijn aan de slag te gaan en dat er een bijdrage van het rijk zal volgen. Maar Mansveld wil eerst de uitkomst van een onderzoek naar alle nog te elektrificeren sporen afwachten. Pas dan wordt beslist welke lijnen prioriteit hebben. De staatssecretaris impliceert dat de Maaslijn daar bij zal zitten, maar zegt niets toe, en wordt daar ook niet buitengewoon toe uitgedaagd.

SP-Kamerlid Eric Smaling probeert het nog, door te benadrukken dat de Maaslijn qua aantallen reizigers niet te vergelijken is met het leeuwendeel van het niet-gelektrificeerde spoor. Daarom mag het lijntje van hem wel prioriteit krijgen. Verder dan signaleren komt het overigens niet. Het is dus wachten op het onderzoek, dat misschien nog voor het zomerreces, anders vlak daarna, zal verschijnen.

Duidelijk is wel geworden dat de provincies hun rol zullen moeten spelen. ‘Met alleen decentrale investeringen gaat het nooit lukken’, gaf PvdA-woordvoerder Duco Hoogland bij aanvang van het debat aan. Hij laat doorschemeren wel wat te zien in een investering. Maar als later tijdens het debat gesuggereerd wordt ruimhartig te zijn, grijpt Hoogland wel in. Ook andere spoorlijnen moeten zich immers op het potje van het rijk kunnen beroepen, en ‘aangezien de decentrale overheid verantwoordelijk is, dient decentraal ook zelf te investeren.’ Limburg wil wel, trekt de kar, en is bereid te investeren. Brabant doet ook mee. Gelderland zal ook met een bijdrage over de brug moeten komen, maar houdt voorlopig de lippen stijf op elkaar.

Navraag leert dat de Gelderse Gedeputeerde Staten ook nog niet inhoudelijk hebben gereageerd op de brief die het College van Bestuur verstuurde, pleitende voor een Gelderse investering. Wel geeft collegevoorzitter Gerard Meijer aan tevreden te zijn met de gang van zaken in de Kamer. Meijer: ‘Uiteraard is het positief nieuws dat de staatssecretaris wil investeren in de Maaslijn. Elektrificatie van de Maaslijn draagt bij aan de bereikbaarheid van de campus voor medewerkers en studenten. Ook de provincies zetten zich hiervoor in. Daarom rekenen wij erop dat de Maaslijn in de nabije toekomst van een bovenleiding wordt voorzien.’ / Mark Merks

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!