Iranese underground wil gehoord worden
Op welke manier beïnvloedt muziek de politiek in Iran en hoe zorgt de plaatselijke underground dat hun protestmuziek wordt gehoord? Die vragen staan centraal tijdens een lezing door de Iraans-Britse musicologe Laudan Nooshin.
Nooshin geeft vanavond een lezing over de invloed van muziek op de politiek in Iran en andere landen in het Midden-Oosten. Dat klinkt in eerste instantie vreemd, Iran staat niet bekend om haar muziekscene. De Iraanse overheid beknot de expressievrijheid van haar burgers, waar nodig met harde hand. Kritiek door middel van muziek, wordt dat wel getolereerd?
Underground
Nee, maar desondanks bestaat er wel een bloeiende underground, vertelt antropologe Nina ter Laan. ‘Deze muzikanten verspreiden hun muziek direct via Youtube, of via Iraanse migranten in het Westen, die de muziek vervolgens weer beschikbaar maken voor mensen in Iran. Zeker sinds de start van de Arabische Lente verschijnt er veel muziek, veel hip hop.’ Maar ook tijdens de presidentsverkiezingen in Iran en daar op volgende rellen speelde (protest)muziek een grote rol. Ter Laan: ‘Overigens zette ook de regering muziek in tijdens de verkiezingscampagne.’ / Mark Merks
Wie meer wil weten over de invloed van muziek op de politiek in Iran, over de wijze waarop zowel overheid als oppositie muziek gebruiken, doet er goed aan de lezing vanavond bij te wonen. De lezing start om 20.00 uur, is georganiseerd door het Soeterbeeck Programma en vindt plaats in de zijzaal van de Refter. De Iraanse setar-speler Hamid Motebassem treedt op in de pauze.