Joep Bos-Coenraad: Asociale media

26 jan 2012

Hyves, Facebook, LinkedIn of Google+? Social media. Wie doet er niet aan. Maar wat is de beste? Welke ‘moet het worden’? Een nutteloze discussie. GEEN van deze media moet het worden. Alsjeblieft.

Hyves is een peuterspeelzaal waarvan de winst naar de Telegraaf Media Groep gaat, daar heb ik niks te zoeken.

Facebook suckt bigtime. Laten we eerlijk zijn, de mobiele app eist het recht om SMS conversaties en adressenboeken uit te lezen, iets dat verre van noodzakelijk is, en de trage web-interface wordt continu tegen de wens van de gebruikers in gewijzigd zodat deze door Zuckerberg beter kunnen worden geëxploiteerd. Dankzij Facebook kent iedereen het treffende citaat ‘If you’re not paying for it, you’re the product’. Facebook is de kroeg waar al je vrienden zijn, maar waar het bier naar pis smaakt en de muziek ruk is.

De populariteit van LinkedIn heb ik al helemaal nooit begrepen. Aan de ‘ons-likt-ons’ website is geen letter professioneel. Om eerlijk te zijn schaam ik me ervoor dat wie mijn naam googled bij de eerste tien resultaten deze matenpaaiers vindt.

En dan is er nog Google+. Een social network waar ik eigenlijk nog het meest teleurgesteld in ben. Niet per se omdat het slechter is dan de voorgaande meuk, maar omdat het eigenlijk tegen de reputatie van Google in is om dit niet goed te doen. Google+ is die pretentieuze nieuwe lounge op de universiteit die erg duur was, maar waar niemand komt.

Want wat is er aan de hand? Sociale netwerken komen en gaan, maar sociale relaties wil je houden. Maar momenteel zijn alle populaire social media besloten clubjes. En dat is eigenlijk bespottelijk. Stel je voor dat hotmailgebruikers alleen met hotmail mochten e-mailen, en Telfortabonnees alleen met andere Telfortabonnees mochten bellen. Dat is godzijdank niet zo. Er is een helder gedefinieerd protocol waarover kan worden gecommuniceerd ongeacht de partij die je faciliteert. Een zogenaamd gedistribueerd sociaal netwerk. Want waarom zou een Google+ gebruiker [email protected] niet kunnen toevoegen? Voor meer dan 99 procent doen alle social media exact hetzelfde: het beheren van een profiel, de mogelijkheid tot het plaatsen van updates bij jezelf of een ander en het delen van filmpjes en plaatjes.

Op dit moment is, hoezeer Zuckerberg zijn best ook doet haar gebruikers te beledigen, Facebook het populairst. Ik conformeer mij daar ook aan want ik wil daar zijn waar ik mijn vrienden tref. Maar diep van binnen wringt het. Wat doen social media bij asociale exploitanten?

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!