‘Laat de international classroom meer zijn dan een leuk etiket’

21-11-2017, 11:48

Foto: Dick van Aalst

OPINIE De Radboud Universiteit wil meer internationaliseren. Daar hoort een International Classroom bij. Job Veltman en Cecile Collin van studentenfractie AKKUraatd zijn voor internationalisering en voor een 'international classroom' als dat het onderwijs verbetert - maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, schrijven ze.

De Radboud Universiteit werkt momenteel aan een vervolg van haar internationaliseringsplannen. Nu de universiteit steeds meer studenten uit het buitenland aantrekt en het Engels wordt gestandaardiseerd in de Nederlandse collegezalen, kan het uitwerken van deze plannen niet achterblijven. Een van de hete hangijzers daarbij is de zogeheten ‘international classroom’. Wat er precies met deze term wordt bedoeld, weet eigenlijk niemand – maar het heeft iets te maken heeft met het gebruiken van verschillende achtergronden van studenten en docenten om beter onderwijs te geven.

Goed onderwijs op één

Bij studentenfractie AKKUraatd staat goed onderwijs op één. Internationalisering is voor ons dan ook geen doel op zich. Wij zijn wel vóór internationalisering als het de onderwijskwaliteit verhoogt.

‘Een international classroom is nog weinig meer dan het huidige onderwijs, maar dan in het Engels’

Het grote voordeel van de international classroom is dat vanuit verschillende perspectieven en achtergronden over de lesstof kan worden gediscussieerd. Het is interessant om het met een groep Nederlanders te hebben over de eurocrisis, maar zo’n discussie wordt veel interessanter als ook een student uit Griekenland meedoet, een land waar de eurocrisis veel harder heeft toegeslagen dan in Nederland. De ontmoeting met studenten uit andere landen verbetert ook nog eens de interculturele vaardigheden van de student.

Helaas laat de praktijk op andere universiteiten zien dat het moeilijk is om te zorgen voor een uitwisseling van ideeën en perspectieven. Zonder aandacht voor deze uitwisseling is een international classroom weinig meer dan het huidige onderwijs, maar dan gegeven in het Engels. Verder leert de praktijk dat studenten bij colleges en werkgroepen graag samenkruipen met medestudenten uit hun eigen land (clustering), waardoor er geen echte uitwisseling en ontmoeting is.

Daarom is het hard nodig dat de Radboud Universiteit in haar internationaliseringsplannen aandacht besteedt aan deze valkuilen. Zo moet er een duidelijk plan worden gemaakt om clustering te voorkomen en studenten uit verschillende landen al in de collegezaal met elkaar in contact te brengen. Alleen zo kan de international classroom meer zijn dan een leuk etiket, en gaat de onderwijskwaliteit er ook daadwerkelijk op vooruit.

Studentenleven voor iedereen

AKKUraatd staat niet alleen voor goed onderwijs, maar ook voor studentenleven voor iedereen. Dat betekent dat iedere student zich welkom en thuis moet kunnen voelen op de campus en haar of zijn talenten moet kunnen ontdekken. Dat geldt ook voor internationale studenten.

‘Internationale studenten hebben moeite om op te gaan in het Nijmeegse studentenleven’

De ontmoeting van studenten uit een ander land is daar een uitgelezen kans voor. Internationale studenten nemen hun eigen cultuur mee en door ontmoeting met Nederlandse studenten leren zij ook weer het land kennen dat ze hebben uitgekozen om te gaan studeren. Die ontmoeting kan ook een leuke impuls geven aan het studentenleven. Wie weet maak je een keer Divali mee, of sluit je vriendschap voor het leven met een Italiaanse huisgenoot.

Dit klinkt ontzettend leuk, maar is wellicht ook iets te rooskleurig. De ervaring leert dat het lastig is voor internationale studenten om volledig op te gaan in het Nijmeegse studentenleven. Dat ligt voor een deel aan het eerder genoemde clustering in het onderwijs, maar heeft ook te maken met de huisvesting van internationale studenten – nu wonen Nederlandse en buitenlandse studenten namelijk vaak nog gescheiden van elkaar, in verschillende huizen of gangen. Het helpt ook niet mee dat het studentenleven grotendeels nog is gericht op Nederlandstalige studenten. Dat is echter wel begrijpelijk, want het internationaliseren van verenigingen kost geld en tijd – twee dingen waar studenten een gebrek aan hebben.

Werk aan de winkel

De Radboud Universiteit moet daarom hard aan het werk om ervoor te zorgen dat internationals zich thuis voelen op de campus en in het Nijmeegse studentenleven. Daarom moeten studieverenigingen worden ondersteund bij het maken van een internationaliseringsslag. Ook doet de universiteit er goed aan met de SSH& in gesprek te gaan om te zorgen voor een meer gemengde huisvesting van studenten in Nijmegen. Uiteindelijk zit niemand erop te wachten dat studenten in Nijmegen in twee groepen verdeeld worden.

Al met al zijn wij vóór internationalisering en de international classroom mits het de uitwisseling van ideeën en perspectieven en de onderwijskwaliteit ten goede komt. Daarnaast moet de universiteit de integratie van internationale studenten in de Nijmeegse studentengemeenschap stimuleren. Er is nog veel werk te verzetten.

Geef een reactie