Nieuw pro-Palestijns kampement; demonstranten mogen overnachten op de campus
-
Kampement achter het Huygensgebouw. Beeld: Vox
UPDATE - Opnieuw staat er een kampement van de pro-Palestinabeweging op de campus van de Radboud Universiteit. Sinds het begin van de middag staan er zo’n dertig tenten achter het Huygensgebouw. Tientallen sympathisanten hebben zich daar verenigd en eisen dat de Radboud Universiteit alle banden verbreekt met Israëlische instellingen en bedrijven. De demonstranten mogen onder voorwaarden overnachten op de campus.
Het kampement is een reactie op het voorgenomen besluit van het college van bestuur om universitaire en facultaire banden met de Tel Aviv University en de Hebrew University bevriezen. Dit werd gisteren bekend gemaakt. De demonstranten vinden dit bij lange na niet genoeg.
“De consortia waarin deze universiteiten meedoen blijven gewoon bestaan. En andere samenwerkingen – met ten minste drie andere Israëlische instellingen zoals Technion Institure, Haifa University en het Weizmann Institute – blijven volledig onaangeroerd”, staat in een persbericht van het Nijmegen Studentent Encampment. Ook vinden ze het bezwaarlijk dat samenwerkingen met bedrijven zoals HP, dat hardware aan Israël levert, niet zijn meegenomen in de evaluatie.
Medeplichtig aan genocide
De demonstranten eisen dat de Radboud Universiteit “álle banden met zionistische instellingen en bedrijven verbreekt, omdat zij anders medeplichtig blijft aan het systeem van apartheid, kolonialisme en genocide dat het Palestijnse volk onderdrukt”.

Naast het beëindigen van de relaties met Israëlische instellingen en bedrijven willen de demonstranten ook dat de universiteit de genocide in Gaza openlijk veroordeelt en dat er actief hulp aan Palestijnse studenten en medewerkers wordt geboden. “Zolang deze eisen niet worden ingewilligd, blijven wij hier.”
Vorig jaar bivakkeerden actievoerders ook al enkele weken in tenten op het universiteitsterrein. Toen stond het kampement op het grasveld tussen het Maria Montessorigebouw en het Collegezalencomplex. Na de bezetting in de Thomas van Aquinostraat werd het kampement door de politie ontruimd.
Update 20.25 uur: De universiteit is inmiddels in gesprek gegaan met de demonstranten, staat te lezen op de universiteitswebsite. Het college van bestuur zal het tentenkamp voorlopig gedogen, op voorwaarde dat de demonstranten het terrein veilig, schoon en toegankelijk voor onderwijs en onderzoek houden.
Anonieme Radboudiaan schreef op 13 mei 2025 om 18:18
Gezellig, en ja, de weersvoorspellingen zijn gunstig, dus lekker met zijn allen naar buiten. From the Rivera to the sea, our beer and pizza will be free. Veel plezier kanjers van collega’s. Ik weer zeker dat alle slachtoffers in de Gazastrook jullie dit van harte gunnen.
kampeerder schreef op 14 mei 2025 om 00:37
Op ons kamp wordt geen alcohol gedronken. Kom vooral langs!
Een student schreef op 14 mei 2025 om 08:04
Precies. IJsheiligen is voorbij he. Een echte demonstrant zet de tent pas op als de Dahlia’s de grond in kunnen. Het moet natuurlijk wel leuk blijven.
anonymous staff schreef op 15 mei 2025 om 08:04
It is strange that you criticise the protestors for waiting for a change of season. They have been repeatedly pushing the CvB to act for more than a year already, but they keep delaying and delaying and delaying and delaying. It is certainly not the protestors choice that (still incomplete) action was only taken in May!
Een student schreef op 15 mei 2025 om 08:59
Hoi anonymous staff. Het is geen kritiek. Het is een constatering. Hoe dan ook: mooi te zien dat de reactie van de universiteit wederom pappen en nathouden is. Dat biedt kansen. Een tip voor iedereen die dit jaar naar Down The Rabbit Hole wil maar geen zin heeft om zich scheel te betalen aan een veel te volle camping: bedek het gezicht, schrijf iets over Palestina op een spandoek en zet de tent inclusief spandoek op op de campus van de Radboud. Half uurtje trappen op de elektrische fiets. Niet vergeten bij terugkomst het gezicht weer te bedekken dus op het festival de gezichtsbedekkende kledij zorgvuldig in een kluisje bewaren!!
Student Gedragswetenschappen schreef op 13 mei 2025 om 20:11
is het al duidelijk of ze daar wel mogen blijven?
Student van de FNWI schreef op 13 mei 2025 om 20:18
Uiteraard is het ieders recht te protesteren, maar ik vind het jammer dat hierdoor met name de studenten, studieverenigingen en medewerkers van onderzoeksafdelingen van de FNWI hinder ondervinden ipv het CvB/FB/relevante autoriteiten die een rol hebben in de besluitsvorming van de universiteit.
Door de protestactie wordt de FNWI de komende week gesloten om 18:00, wat erg ontwrichtend is voor studenten, verenigingen en medewerkers die normaal tot 21:00 nog op de uni aanwezig kunnen zijn. Liever had ik gezien dat het tentenkamp op de openbare ruimte was opgesteld, of anders buiten rondom het Erasmus/Berchmanianum, waar met name het CvB aangesproken wordt door de actie ipv individuen van een faculteit. Dan was het waarschijnlijk ook nog eens impactvoller geweest dan de huidige opzet, al is het uiteindelijk ook begrijpelijk dat daar haken en ogen aan zitten.
Student van de FTR schreef op 13 mei 2025 om 22:22
Eigenlijk wel een schandelijke actie van het universiteitsbestuur. Verdeel en heers: onnodig gebouwen sluiten en dan wijzen naar de demonstranten.
Tom schreef op 13 mei 2025 om 22:31
Het sluiten van het FNWI is natuurlijk niet de keuze van de studenten. Ze staan daar in een hoekje en verhinderen niet de werkzaamheden in de gebouwen. Ik zou zeggen: richt je klachten op het CvB en de decanen.
kampeerder schreef op 14 mei 2025 om 00:35
Tja. Dat het gebouw eerder gesloten wordt is natuurlijk een keuze van de faculteit zelf, niet van de demonstranten, die in principe helemaal niks ‘ontwrichten’. Je schrijft overigens dat het Erasmusgebouw een betere locatie was geweest, maar daar zitten uiteraard ook studenten en activiteiten in de avonduren. Ik zou zeggen: zeg tegen het faculteitsbestuur dat er geen enkele reden is om het gebouw eerder te sluiten, want hiermee worden studenten alleen maar tegen elkaar uitgespeeld.
Andere FNWI-student schreef op 14 mei 2025 om 15:19
Geheel eens met ‘Student van de FNWI’! Hoewel ik de zaak van de actievoerders steun, is het Huygensgebouw niet de plek voor zulk een protest. Nu ondervinden studenten en medewerkers van de FNWI de gevolgen van de actie, of men het nu terecht vindt dat de faculteit deze maatregelen neemt of niet. Gezien de boosheid gericht is op het CvB, lijkt het Berchmanianum mij een geschiktere plek. Verder wens ik de kampeerders succes, hopelijk is het niet te koud ’s nachts.
Oud-medewerker Politicologie schreef op 13 mei 2025 om 23:08
Het is de keuze van het CvB om gebouwen eerder te sluiten. Het is hun strategie om medewerkers en studenten binnen de universitaire gemeenschap tegen elkaar op te zetten en uit te spelen. Richt je peilen dus liever op het CvB als je kritiek wilt uiten op de sluiting van gebouwen.
Student FNWI schreef op 14 mei 2025 om 00:08
Eens! Ik ben bang dat dit de irritatie die op dit moment heerst onder studenten en medewerkers van de RU door de overlast van de Pro-Palestina demonstranten alleen maar versterkt en dat het op een punt zal gaan exploderen…
Floris (ook student FNWI) schreef op 14 mei 2025 om 01:23
Ik ben het niet zo eens met deze analyse. Het FNWI zelf staat namelijk niet los van de situatie, en heeft zelf ook banden met Israëlische instituten zoals Technion. Daarmee zijn de banden zeker iets dat op het FNWI zelf ook besproken moet worden en kan het FNWI denk ik niet geplaatst worden als onschuldige omstander. De keuzes voor die banden worden ook gemaakt door (de onderzoeksgroepen bij) het FNWI. Het CvB heeft ze niet zelf onderhandeld en op het FNWI gedrukt, en in termen van impact is het dus ook belangrijk dat het FNWI bewust is van de rol die het heeft in de huidige situatie.
Ik ben het met je eens dat het heel jammer is dat het FNWI eerder dicht gaat en de faciliteiten en activiteiten voor studenten gelimiteerd worden. Ik vind dat ook een opvallende keuze, omdat vanuit het FNWI geen breder gesprek is gestart met het tentenkamp voordat deze keuze is gemaakt. Er werden nagenoeg onmiddellijk afdelingen dichtgedaan en keuzes gemaakt over de openingstijden van het gebouw. Ik kan me voorstellen dat zeker met de framing die de laatste tijd op onze campus zo dominant is het nogal eng kan zijn voor een hoop mensen, maar de keuze voor deze belemmeringen is zeker dat: een keuze vanuit de universiteit zelf, waar ook alternatieven voor waren waar níét voor is gekozen. Het liefst zou ik ook zien dat de universiteit niet terugschrikt om met de eigen studenten en medewerkers, die dit protest vormen, in gesprek te gaan. Het liefst heb ik ook niet dat andere studenten en medewerkers daar de dupe van worden. Helaas is het uiteindelijk zo dat het CvB (en andere verantwoordelijke partijen, zoals eerder genoemd) liever eindeloos blijft uitstellen en studenten en medewerkers blokkeert dan dat het kijkt de eisen en de medeplichtigheid van onze universiteit aan een actieve genocide stopzet. Dat was eerder ook zichtbaar bij andere gebouwen: toen vorig jaar studenten een dag lang zelf colleges organiseerden in één lokaal in het collegezalencomplex was het hele complex daarna dagenlang gesloten. Als student vond ik het geweldig dat er zelf colleges georganiseerd werden door studenten over de situatie en een absoluut toppunt van de academische cultuur waar we zeggen zo trots op te zijn. De universiteit reageerde daarop door zélf meer blokkades op te werpen dan de demonstranten überhaupt hadden gedaan. Dat patroon herhaalt zich steeds opnieuw bij dit soort acties.
Daarbij wil ik ook graag de context geven dat het plaatsen van het tentenkamp bij het Erasmus óók belemmerend zou zijn voor een faculteitsgebouw, en het plaatsen bij het Berchmanianum belemmerend zou zijn voor veel van de administratieve medewerkers, als de universiteit dezelfde keuzes zou maken om die gebouwen veel meer op het slot te gooien en eerder dicht te doen. Er is helaas geen geïsoleerd gebouw dat losstaat van deze situatie en waar alléén het CvB zich bevindt, en er is helaas ook geen knop om te draaien om alléén het CvB in de weg te zitten. Daarnaast is het zo dat, hoewel het CvB eindverantwoordelijk is en de grootste verantwoordelijkheid draagt in de huidige situatie, zij niet de enigen zijn. We moeten op het FNWI, en natuurlijk ook op andere faculteiten, ook kritisch kunnen kijken naar onze eigen rol.
Graag wil ik ook meegeven dat je op enig moment welkom bent om in gesprek te komen gaan! De mensen in het kamp zijn ook studenten en medewerkers, en ik denk dat er veel te halen is uit een breder gesprek met elkaar. Het FNWI bevindt zich vaak nogal ver van alle activiteiten op onze campus. Ik kan me heel goed voorstellen dat het opeens heel belemmerend kan voelen als we daardoor deel worden van alles wat gaande is op onze universiteit (en waar we zelf ook bij betrokken zijn!), maar omdat we er onomstotelijk deel van zijn kunnen we er ook niet echt omheen. Maar het is ook een kans! Het is meer in onze omgeving, en daardoor hebben veel mensen op het FNWI nu ook een beter kans om mee te krijgen wat er daadwerkelijk speelt bij deze protesten, wat vaak lastiger gaat als het aan de andere kant van de campus gebeurt alsof het een ver-van-mijn-bed-show is.
Bernadette Smelik schreef op 14 mei 2025 om 10:19
Je gaat er dus vanuit dat er binnen FNWI geen discussie gevoerd wordt over samenwerkingen? Juist vanuit deze faculteit wordt de laatste tijd goed gekeken naar zaken rond kennisveiligheid en ethische samenwerkingen (VAE, Saoedi Arabië, China om een paar landen te noemen). Daar vallen samenwerkingen met universiteiten in Israel nu ook onder vanwege de oorlog in Gaza (daarvoor stond Israel niet zo op het netvlies heb ik de indruk).
kampeerder schreef op 14 mei 2025 om 10:52
Goed, en vanzelfsprekend, dat die discussie ook binnen FNWI gevoerd wordt, maar uit discussie moet ook een conclusie volgen. Dat een tentenkamp daar wat meer druk op legt, lijkt me niet verkeerd.
Floris schreef op 14 mei 2025 om 10:52
Oeps, voor de orde nog even: ik wilde reageren op de reactie hierboven van een andere FNWI-student maar heb dit niet goed aangeklikt. Voor de duidelijkheid wil ik dat nog even aangeven, want volgens mij ziet het er nu verwarrend uit als comment op zichzelf.
@Bernadette, ik moet eerlijk zeggen dat ik het een lastige inschatting vind om te maken. Er is vaak geen openheid over de processen die intern besproken worden, ook niet aan studenten en andere medewerkers van de faculteit. Gegeven dat deze gesprekken niet openlijk gebeuren kan ik alleen kijken naar de banden die nog steeds in stand zijn. Als je zegt dat erover gepraat wordt geloof ik je, maar ik vind het wel ergens lastig als er van me verwacht zou worden dat ik kennis heb van gesprekken die niet openbaar gemaakt worden. Ik vind het dan ook lastig om het voordeel van de twijfel te geven aan die gesprekken, constaterend dat onze banden na 18 maanden aan genocide nog stééds onverminderd doorgaan. Graag hoor ik van je als ik hier een verkeerde inschatting maak, ik hoor ook graag meer over het gesprek dat kennelijk wel intern gevoerd wordt en de besluiten die daaruit voortkomen!
Wilma Philipse schreef op 14 mei 2025 om 08:00
Geweldig dat onze jongeren protesteren tegen volkerenmoord. Ik ondersteun ze van harte!
Jammer dat ons faculteitsbestuur op een vreedzaam protest reageert met aangepaste openingstijden en aangepaste toegang tot facultaire gebouwen.
Wilma Philipse, lid ondernemingsraad RU en lid onderdeelcommissie FNWI
Medewerker FNWI schreef op 14 mei 2025 om 10:39
Wat er in Gaza gebeurt is verschrikkelijk en inhoudelijk steun ik de acties volledig. Tegelijkertijd begrijp ik ook volledig dat de FNWI besluit afdelingen en gebouwen te sluiten.
Een bezetting van een loopbrug of een reguliere collegezaal is vervelend, maar bij de FNWI komen er snel serieuze veiligheidsrisico’s bij kijken. De actievoerders hebben al meermaals laten zien niet blijvend een gecontroleerd volledig vreedzaam protest te kunnen voeren. Telkens loopt het na dagen of weken weer uit de hand: medewerkers van de universiteit worden bedreigd of mishandeld en er wordt vandalisme gepleegd. Tuurlijk zijn dit rotte appels of ongelukjes en is het merendeel echt vreedzaam, maar het gebeurt wel.
Sommige meetopstellingen en datacentra in het FNWI kosten miljoenen en er zijn allerlei gevaarlijke stoffen en apparatuur aanwezig in het gebouw die continu bewaakt moeten worden en waarvan verstoring serieuze gevolgen. Een bezetting kan direct tot serieuze veiligheidsrisico’s leiden, zonder dat de actievoerders dat zelf überhaupt door hebben. Dat is echt van een ander niveau dan een college dat niet door kan gaan, een ondergekladde muur of kapot bureau. Dit gaat om zuurkasten, kankerverwekkende stoffen, radioactief materiaal, zware magneten en gekalibreerde opstellingen. Stel, de actie loopt uit de hand door één rotte appel die besluit iets ludieks/doms te doen, dan heb je écht serieuze problemen die niemand kan overzien. Dit kan simpelweg niet geriskeerd kan worden.
nog een fnwi medewerker schreef op 14 mei 2025 om 15:40
100% eens met de medewerker hierboven, de actievoerders hebben al meerdere malen aangetoond onverantwoordelijk te kunnen zijn en op onze afdeling is dit een enorm veiligheidsrisico. Ga alsjeblieft demonstreren bij een afdeling zonder gevoelige apparatuur en gevaarlijke stoffen.
Oh en ‘Floris’, ik geloof er helemaal niks van dat je student bij het FNWI bent, veel gezwets en weinig inhoud is niet echt typisch beta.
Floris (nog steeds student aan het FNWI) schreef op 16 mei 2025 om 00:02
Hoi FNWI-medewerker! Ik vind het jammer om te horen dat je aan mijn status als FNWI-student twijfelt, ook omdat het denk ik wat zegt over de algemene staat van dit gesprek, zeker in termen van vertrouwen in elkaar. Ik had expres mijn naam toegevoegd om concretere aanspreekbaarheid mogelijk te maken en juist het vertrouwen in elkaar te kunnen vergroten. Ik vind het namelijk belangrijk dat we op het FNWI ook goed met elkaar in gesprek gaan, en ik denk dat op het moment er een hoop angstbeelden heersen over ‘de ander’ die juist uitdiepen nu dat de fysieke toegang tot de ruimte achter het Huygens moeilijker wordt gemaakt en daarmee die gesprekken niet goed plaats kunnen vinden. Mocht je willen controleren dat ik écht een FNWI-student ben kan je rondvragen naar ‘Floris’, gezien genoeg mensen op de faculteit weten wie ik ben en wat ik doe, of me een leuke differentiaalvergelijking sturen die ik uit kan werken! Gezien je aangeeft te geven om inhoud hoor ik ook graag wáár je het met me oneens bent, zodat we ook daadwerkelijk inhoudelijk kunnen praten. Zoals je zegt is dat iets waar we op het FNWI heel erg om geven, en ik zou het dan ook fijn vinden als het gesprek in die richting gaat in plaats van bot en algemeen wantrouwen.
Zuchtende buurtbewoner schreef op 14 mei 2025 om 22:04
Het is zo jammer om het niveau van de ‘discussies’ te zien, zowle in de gewone media als hier. Het totale gebrek aan een breed inzicht in de situatie en de balans tussen alle betrokken partijen maakt me moedeloos.
Het dogmatisch vasthouden aan je eigen beeld van iets maakt niet dat de realiteit zich daaraan aanpast hè.
Mijn voorstel zou zijn: Ga protesteren vóór iets. Dus voor onderzoek door het CvB naar wat universiteiten in Israël fout doen, help het CvB daar bij en laat ze dan zelf conclusies trekken.
Dat is zowel constructief als dat ze daar eigenlijk geen nee tegen kunnen zeggen.
In mijn werkveld zeggen we: “of you can’t beat them, make them work for you and come to the only possible conclusion” en die conclusie is dan dat jullie gelijk hebben.
Door steeds blauwharig en gewelddadig te zijn roep je alleen maar weerstand op en maak je jezelf niet tot een serieus te nemen partij.
FNWI Student schreef op 15 mei 2025 om 09:33
Het CvB heeft al 19 maanden onderzoek mogen doen en heeft daar genoeg de mogelijkheid toe gehad, daar stond het kampement ook expliciet voor open (denk bijvoorbeeld aan lectures over dit onderwerp!). Echter kan dat nooit zó lang duren. Laten we niet vergeten dat het CvB heel lang de tijd nam om een adviescommissie op te stellen die dan weer een tekstje in elkaar konden zetten met informatie die we allemaal al wisten. Dan nog niet eens te vergeten dat dit niet eens een volledige analyse betrof (waarom stonden alleen de banden van 2 universiteiten hierin?)
Je kunt overigens ook stellen dat ze voor iets demonstreren, namelijk vóór mensenrechten of vóór verantwoording afleggen bij medeplichtigheid aan een genocide. Mijns inziens kan je daar ook eigenlijk geen nee tegen zeggen.
Jantiepsy schreef op 16 mei 2025 om 23:10
Zolang Israël zich tegen Jihadistische terroristen moet verdedigen als minilandje, een Iron Dome en andere verdedigingsmechanismen, die al vele jaren duizenden raketten en kruisraketten onschadelijk moet maken die anders de Israelis: Joden, Arabieren, Druzen en nog wat andere groeperingen, zonder onderscheid hadden vermoord, is het mij een raadsel wat deze mensen bezielt. Hamas maakt er geen geheim van dat alle Joden dood moeten. Over volkerenmoord, intentie tot genocide gesproken. Het narratief van Quatar en Iran en hun proxy’s wordt kritiekloos overgenomen. Gazanen worden door Hamas opgeofferd als martelaren.