Nieuwe start voor communicatiewetenschap

12 mrt 2013

Communicatiewetenschap herrijst uit een onzekere tijd waarin onderwijs en onderzoek kritisch tegen het licht zijn gehouden. Met twee nieuwe masterspecialisaties en een nieuwe onderzoeksgroep. ‘Het heeft goed uitgepakt. We zijn weer een aantrekkelijke partner, zowel in onderwijs als onderzoek’, zegt docent communicatiewetenschap Paul Nelissen, vanaf 1 april onderwijsdirecteur van maatschappijwetenschappen.

Harlem Shake in Dublin Foto: Marie L.
Harlem Shake in Dublin Foto: Marie L.
Het begon vijf, zes jaar geleden met grote verliezen bij maatschappijwetenschappen. Een sanering van het onderwijs was onvermijdelijk. Rond dezelfde tijd stelde het college van bestuur zich de vraag waarom de universiteit eigenlijk een opleiding communicatiewetenschap bij sociale wetenschappen heeft èn bij letteren een opleiding communicatie- en informatiewetenschappen (voorheen bedrijfscommunicatie). Een commissie moest bekijken of verregaande samenwerking of een fusie niet meer voor de hand lagen. Maar de fusie ging niet door. Dit zijn twee zo totaal verschillende opleidingen, concludeerde de commissie tot opluchting van betrokkenen, dat een verregaande samenwerking niet voor de hand ligt. Media en gedrag Op het vlak van onderzoek liep het ook niet op rolletjes. Het NISCO (Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek), waar ook het onderzoek van de communicatiewetenschappers onder viel, had geldtekort. En een visitatiecommissie liet zich negatief uit over de kwaliteit van het onderzoek en over de werving van subsidies en andere gelden. Het onderzoek moest dan ook anders georganiseerd worden, meer de richting op van het succesvolle onderzoeksinstituut BSI (Behavioural Science Institute), opgezet door de psychologen en pedagogen.‘Dat maakte dat we meer gedragswetenschappelijke aspecten van de communicatie zijn gaan behandelen’, zegt docent communicatiewetenschap Paul Nelissen, die per 1 in april onderwijsdirecteur is van maatschappijwetenschappen. Met de komst afgelopen september van hoogleraar Moniek Buijzen en haar onderzoeksgroep is een hele grote stap in die richting gezet. Buijzen, die inmiddels hoofd van communicatiewetenschap is, onderzoekt of media het gedrag van mensen kunnen veranderen en is succesvol in het aantrekken van subsidies. Een van de nieuwe masterspecialisaties, namelijk media, communicatie en beïnvloeding, sluit aan bij dat gedragswetenschappelijk onderzoek. De andere masterspecialisatie is media, journalistiek en nieuwsgebruik. / Martine Zuidweg  

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!