‘Nieuws hoeft niet voor iedereen opgeleukt te worden’

05 jul 2013

Afgelopen dinsdag promoveerde communicatiewetenschapper Mariska Kleemans op het onderwerp prikkelend televisienieuws. Uit haar onderzoek blijkt dat kijkers dit nieuws zeer verschillend ervaren. Niet iedereen zit er op te wachten. ‘Nieuwsaanbieders doen er daarom goed aan hun nieuwsaanbod te differentiëren’. breakingnews1Prikkelend televisienieuws heeft zowel betrekking op vorm als inhoud. Kleemans: ‘Prikkelend nieuws heeft ten eerste een negatieve inhoud. Daarbij moet je denken aan ongelukken, rampen en oorlogen. Daarnaast is het vlot vormgegeven, bijvoorbeeld met flitsende camerawisselingen en geluidseffecten.’ Volgens Kleemans gaan steeds meer nieuwsproducenten over op het brengen van prikkelend nieuws door een toegenomen concurrentiedruk. Dit komt ze op kritiek te staan van onder andere journalisten en politici. Kleemans heeft in haar onderzoek gekeken naar de effecten van prikkelend televisienieuws op verschillende kijkersgroepen. ‘Het belangrijkste verschil tussen mannen en vrouwen is dat mannen flitsend vormgegeven, opgeleukt nieuws aantrekkelijker vinden dan vrouwen. Mannen houden bijvoorbeeld meer van snelle camerawisselingen, terwijl vrouwen het juist prettig vinden als iemand wat langer in beeld is.’ Of een kijker de presentatie van het nieuws aantrekkelijk vindt, kan dus verschillen. Volgens Kleemans heeft een vlotte vormgeving overigens geen invloed op de mate waarin het nieuws als betrouwbaar wordt ervaren. Tussen leeftijdsgroepen is het belangrijkste verschil volgens Kleemans dat ouderen niet houden van negatief nieuws dat gepaard gaat met heftige beelden, terwijl jongeren dit juist aantrekkelijk vinden. Kleemans: ‘Ouderen zien bijvoorbeeld liever een nieuwsitem uit Den Haag, terwijl jongeren dit al snel saai vinden.’ Kleemans pleit voor meer diversificatie in het nieuwsaanbod: ‘Natuurlijk snap ik dat het niet mogelijk is om een apart journaal te maken voor bijvoorbeeld hoogopgeleide jonge mannen.’ Maar verschillende journaals trekken nou eenmaal verschillende doelgroepen. Zo noemt ze het achtuurjournaal van de NOS dat veel bekeken wordt door ouderen en het RTL4-journaal waar relatief veel vrouwen naar kijken. Kleemans: ‘Op basis van mijn onderzoek zouden nieuwsaanbieders bewuster kunnen inspelen op de behoeften van hun doelgroep.’ / Freek Turlings

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!