‘Ook leraarschap is acceptabele loopbaan’

14 nov 2013

De vereniging van universiteiten (VSNU) presenteerde vandaag haar academische lerarenagenda. De universiteiten willen de handen ineen slaan om meer universitair geschoolde docenten voor de klas te krijgen, de lerarenopleidingen te verbeteren en meer onderzoek naar onderwijs te doen. Is dat een goed plan? klaslokaalPaulien Meijer, hoogleraar Teacher learning and development en sinds deze zomer directeur van de Radboud Docent Academie vindt het een ‘fantastische agenda’, vooral om langs deze weg de kwaliteit van docenten te verbeteren. ‘Er moeten veel mensen de lerarenopleiding gaan doen want er is een enorm lerarentekort.’ In Nijmegen is Meijer de gesprekken met de faculteiten al gestart: ‘Iedereen moet er van doordrongen zijn dat het leraarschap een heel acceptabel carrièrepad is.’ Meer lerarenopleiders Op de vraag of het realistisch is om in Nijmegen meer leraren op te leiden, licht Meijer toe: ‘Ik aarzel omdat de capaciteit binnen de lerarenopleiding zelf beperkt is. Het is in feite pas realistisch als er in Nijmegen op termijn meer lerarenopleiders zijn.’ Meijer noemt als voorbeeld de schoolbezoeken om de docenten in opleiding te observeren, die erg veel tijd vergen van de docenten van het lerareninstituut. Coördinator aansluiting vwo-wo Ad van Hout legt uit dat de universiteiten zichzelf eigenlijk in de vingers snijden als ze niet meer verantwoordelijkheid gaan nemen voor het opleiden van academische leraren. Die taak hebben universiteiten volgens hem te lang laten liggen. ‘We hebben belang bij een kwalitatief goede instroom van vwo’ers en die kwaliteit wordt bepaald door de kwaliteit van hun docenten.’ Wikken en wegen Van Hout wijst nog op het gevaar dat docenten zonder academische graad zich op de tweede plaats gezet kunnen voelen. Volgens Van Hout onterecht: ‘Academische leraren zijn helemaal niet beter of slechter, maar met name anders.’ Zij hebben ervaren hoe het is om onderzoek te doen en de vakinhoud is wat steviger aanwezig. Daar hebben bovenbouwleerlingen in het vwo veel baat bij.’ Daar staat tegenover dat docenten die een hbo-vakopleiding hebben gevolgd veel meer didactische en onderwijskundige ervaring op hebben gedaan. ‘Het is wikken en wegen.’ / Karlijn Ligtenberg    

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!