Petitie tegen Engelstalige colleges bij psychologie

10-10-2017, 07:53

De psychologiestudenten kregen vorig jaar nog les in bioscoop Cinemec, door ruimtegebrek op de universiteit. Foto: Erik van 't Hullenaar

Tweedejaarsstudenten van de Nederlandstalige opleiding psychologie krijgen dit jaar hun hoorcolleges in het Engels. Onterecht, vinden ze, dus startten ze een petitie. Die leverde op de eerste dag al meer dan 200 handtekeningen op.

Sinds dit collegejaar is er iets veranderd voor de tweedejaarsstudenten psychologie: hun colleges zijn niet meer in het Nederlands, ook al hebben ze daarvoor wel gekozen. Werkcolleges blijven gescheiden, maar de hoorcolleges zijn voortaan samengevoegd met de Engelstalige track. En dat levert problemen op, aldus verschillende studenten. Zij zijn het zat, en zijn vrijdag een online petitie begonnen. Die leverde op de eerste dag al meer dan tweehonderd handtekeningen op.

Liz Beekman, Dana Petrovic en Tim Eeftinck Schattenkerk, allen tweedejaarsstudenten in de Nederlandstalige track, zijn de initiatiefnemers van de petitie. Het probleem is volgens hen niet de internationalisering an sich. Eeftinck Schattenkerk: ‘We zijn niet tégen het besluit van de universiteit om meer internationale studenten aan te trekken, en snappen ook dat dat nodig is. Maar het moet wel goed gebeuren. Dat is nu niet het geval.’

Slecht Engels

Het grootste probleem ligt volgens de studenten vooral bij het niveau van het Engels van de docenten. Beekman: ‘Ze komen niet uit hun woorden en maken onjuiste zinnen. Waar de docenten tijdens de colleges vorig jaar nog vrij uit hun kennis konden putten, merk je nu dat ze niet veel meer vertellen dan wat op de powerpoint staat.’

‘We hebben recht op de Nederlandstalige colleges die ons beloofd zijn’

Daarnaast is ook de manier waarop de transitie is gegaan een probleem voor de studenten. Beekman: ‘Het is vrij terloops, tijdens een college nota bene, meegedeeld dat de taal van de colleges zou veranderen. Wij hebben daar geen inspraak in gehad. Bij de propedeuse-uitreiking hebben ze daar nog wel hun excuses voor aangeboden, maar het onderwijs blijft hetzelfde.’ En dat is onrechtmatig, stellen ze. ‘Volgens de OER hebben we recht op de Nederlandstalige colleges die ons aan het begin van onze studie beloofd zijn.’

Beekman en Eeftinck Schattenkerk zijn inmiddels in gesprek geweest met de facultaire studentenraad (FSR), en zijn uitgenodigd om met de onderwijsdirecteur en –coördinator te gaan praten. Ze hopen dat die snel stappen gaan ondernemen. Beekman: ’We begrijpen dat het regelwerk kost om de colleges weer gescheiden te maken. Maar we willen wel snel weten dat ze ermee aan de slag gaan.’ Eeftinck Schattenkerk: ‘In principe is dit niks nieuws voor ze. Ze moeten gewoon weer terug naar het oude systeem.’

De onderwijsdirecteur en -coördinator geven aan eerst met de studenten in gesprek te gaan, alvorens ze officieel reageren.

Meer lezen over internationalisering? Bekijk dan ons dossier.

1 reactie

  1. Bart Van Stappen schreef op 13 oktober 2017 om 19:35

    Wie of wat is een ‘track’?

    Volgens het woordenboek (VD14) is het Engels en betekent het:
    1. nummer (10) of scène (1) van een lp, cd of dvd;
    2. spoor⁴ (14).

    Gaan we kijken bij spoor⁴ (14) vinden we daar:
    • deel van een filmstrook waarop het geluid is vastgelegd
    → deel van een magneetband waarop de informatie (geluids- of beeldsignalen) is vastgelegd.
    synoniem: track.

    Dat schiet op.

Geef een reactie