Rode lippen en push-up-beha’s
‘Don’t trust your instincts’ is het uitgangspunt van de theatrale lezing De meeuwen van Tinbergen – over rode lippenstift en schoudervullingen, vanavond in het Collegezalencomplex. Of: wat mannen en meeuwen gemeen hebben. Vuurrode lipstick. Niet alleen mannen blijken er gevoelig voor. Meeuwen ook, ontdekte de Nederlandse bioloog en Nobelprijswinnaar Niko Tinbergen. Hij hield meeuwenkuikens verschillende snavelmodellen voor. Meeuwenkuikens bleken sterker te reageren op het felrood geverfde uiteinde van een stok, dan op de – iets minder rode – snavel van hun moeder. PsychologeTila Pronk van de Vrije Universiteit, ze promoveerde in Nijmegen, noemt het ‘uitvergrote signalen van aantrekkelijkheid’. Pronk: ‘Rode lipstick en push-up-beha’s benadrukken de vrouwelijke vormen en suggereren vruchtbaarheid. Maar in tegenstelling tot meeuwenkuikens, vinden mensen de illusie van echtheid wel belangrijk: uitschieters als Lola Ferrari en Marijke Helwegen werken eerder afschrikwekkend.’ Pronk is ‘geobsedeerd’ door relaties en schreef het populair-wetenschappelijke boek Hartstocht, de psychologie van de liefde (2012). Het Soeterbeeck Programma nodigde haar uit om te spreken over de rol van supernormale kenmerken bij aantrekkingskracht. Filosoof René ten Bos gaat na afloop met haar in discussie. Theatergroep Cowboy bij Nacht opent de avond om 20.00 uur met een scène uit het kunstproject De meeuwen van Tinbergen. Ten Bos breekt vanavond een lans voor het – gecontroleerd – volgen van de instincten: ‘Ook die zijn een onderdeel van je persoonlijkheid. Bovendien is make-up al sinds de oudheid onderdeel van de persoonlijke verzorging. Voor mijn tienerdochter is het een manier om haar rolmodellen zoals Beyoncé na te volgen, en zelf ga ik voor tv-optredens naar de grime.’ Volgens Tila Pronk maken de supernormale kenmerken aantrekkelijker, maar spelen ze geen rol in de keuze van een levenspartner. ‘Bovendien is bewezen dat personen met een hoge partnerwaarde slechter zijn in het onderhouden van langdurige relaties, omdat zij blijven speuren naar betere opties: het Paris-Hilton-effect.’ Vandaar ook de titel van de lezing: ‘Don’t trust your instincts’. /Lydia van Aert