Studenten beoordelen elkaar online
IOWO , het onderwijsadviesbureau van de Radboud Universiteit, pleit voor het inzetten van online onderlinge feedback in het onderwijs. IOWO organiseerde donderdag een studiesucceslunch voor docenten en studenten. Onderwijsadviseur Bea Edlinger: ‘Het is een wondermiddel. Feedback krijgen is leerzaam, maar het geven is nog veel leerzamer.’
Haar collega Willibrord Huisman legt uit wat dat wondermiddel precies inhoudt. Studenten geven op een forum feedback op elkaars stukken en beoordelen die feedback ook nog eens. De docent houdt zich op de achtergrond en controleert het proces af en toe. Bij een slecht oordeel over een commentaar kijkt de docent wat er aan de hand is. Alleen de uiteindelijke papers worden beoordeeld. Daarbij neemt de docent ook in overweging welke feedback een student heeft gegeven.
Academisch
Gaan studenten die elkaars werk zien niet afkijken? ‘Dat is juist academisch’, oordeelt een docent programmeren in het publiek. ‘Als je toestaat dat studenten dingen van elkaar overnemen met referentie, leren ze echte academische vaardigheden.’ Huisman voegt daar lachend aan toe: ‘Misschien is het wel een academische vaardigheid om iets te kopiëren zónder dat te vermelden.’
Huisman vervolgt: ‘In het ideale geval houd je de begeleiding en beoordeling gescheiden. Net als bij je rijbewijs heb je dan een begeleider en een examinator. Je krijgt puur een cijfer voor het eindproduct. Het hele proces van feedback op zo’n forum verloopt dan meer vrijuit.’
Ervaringen
Er komen voornamelijk universitair docenten af op de bijeenkomst. De enige aanwezige student heeft een belangrijke inbreng dankzij haar ervaringen met feedback door medestudenten. Zo vindt ze dat het veel meer tijd kost. ‘Als mensen nauwelijks iets hebben gedaan ben je praktisch hun hele paper aan het schrijven.’
Een andere deelnemer, die doceert via offline onderlinge feedback, herkent niet dat studenten zoveel feedback geven: ‘Mijn ervaring is dat studenten veel te weinig kritisch naar elkaar zijn. Bovendien, in alle arrogantie, is mijn feedback zó veel beter dan die van studenten.’ Medeorganisator Bea Edlinger reageert: ‘Je moet inderdaad echt aandacht besteden aan kritische vaardigheden, vooral bij eerstejaars.’
Veiligheid
Huisman sluit af: ‘Veiligheid is een belangrijk punt. Een forum moet niet ergens op internet bij een rare beoordeling terecht komen. Studenten moeten zich veilig voelen om te zeggen wat ze willen.’ De deelnemers praten na afloop nog even na over de nieuwe methode. Huisman legt intussen het nut uit van dit soort middagen: ‘Vroeger waren vooral technici betrokken bij de toepassing van digitale technieken in het onderwijs. Nu zijn het onderwijskundigen en gelukkig ook steeds meer docenten én studenten.’ /Erik Arends