Docenten onderschatten studenten

26 sep 2013

Het docentencorps van de universiteit heeft een te geringschattend beeld van de studenten. Dit blijkt uit een dubbelenquête van Vox (vandaag in de bakken). We vroegen tweehonderd eerstejaars een beeld te geven van onder meer hun lees- en gamegedrag. De docenten werd vervolgens gevraagd hier een slag naar te slaan. En die zaten er vaak naast.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA
Foto: Paul van den Broek
Hoeveel boeken heb je afgelopen zomer gelezen? Het was een van de twintig vragen uit de enquête die Vox tijdens de introductieweek voorlegde aan de eerstejaars. Bijna 60 procent gaf te kennen meer dan een boek te hebben gelezen. En hoe schatten docenten dit leesgedrag in? De helft meent dat de eerstejaars zich tot één boek heeft beperkt, slechts 18 procent schatte de leeshonger van de eerstejaars goed in. Ook vroeg Vox de eerstejaars naar de hoeveelheid tijd die ze dagelijks besteden aan gamen, lezen, internetten en sociale media. Hun gametijd werd door docenten ingeschat op gemiddeld vijf kwartier. Veel te hoog: de gemiddelde eerstejaars is er dagelijks een half uur druk mee. Ook de inschatting van de hobby’s van eerstejaars legt een kloof bloot. Docenten schatten goed in dat sporten hobby nummer 1 is onder studenten, maar het bespelen van een muziekinstrument wordt geheel over het hoofd gezien. Voor 10 procent is dit een voorname hobby, slechts 1 docent (van de 138 die de vragenlijst hebben ingevuld) schat dit goed in. Leefwereld Hoe belangrijk is kennis van de leefwereld voor docenten? Belangrijk, zo blijkt. Ruim twee derde van het corps zegt die kennis (heel) belangrijk te vinden, tegenover drie procent die zegt er geen belang aan te hechten. Een docent uit die laatste groep grijpt de vragenlijst aan voor een kanttekening: ‘Studenten komen hier om zich door ons te laten vormen, niet omgekeerd.’ In het achtergrondverhaal in Vox duiden onderwijskundige Noël Vergunst en psycholoog Maerten Prins de resultaten. Prins wijst naar het verhoogde studietempo in vergelijking tot vroeger, waardoor het contact tussen docent en student vermindert. ‘Dat vind ik wel een verarming. En zo groeit de kloof.’ Vergunst wijst erop dat goede docenten weten wat er leeft onder hun studenten. Hij raadt iedere docent aan vooraf en in de pauze van colleges contact te zoeken. ‘Praat met elkaar!’/ Paul van den Broek Vox 3 ligt vanaf vanmiddag in de bakken.

5 reacties

  1. Steven den Boer schreef op 26 september 2013 om 10:01

    Waarom hebben de docenten de studenten onderschat? Ze dachten immers dat studenten meer gamen dan de studenten zelf aangeven. Dan hebben ze de studenten toch overschat? Of geeft Vox hier een waardeoordeel over gamen, namelijk dat het ‘minder’ zou zijn dan een boek lezen? Wat een nietszeggend verhaal dit.

    • Martine schreef op 30 september 2013 om 11:04

      Beste Steven, we zijn uitgegaan van het waardeoordeel van de docenten. De docenten vinden over het algemeen gamen minder relevant voor de intellectuele ontwikkeling van studenten dan het lezen van boeken.

    • Martine Zuidweg schreef op 30 september 2013 om 11:19

      Beste Steven, we zijn uitgegaan van het waardeoordeel van de docenten. De docenten vinden over het algemeen gamen minder relevant voor de intellectuele ontwikkeling van studenten dan het lezen van boeken.

  2. Vox #2 ligt in de bakken! | Vox magazine schreef op 26 september 2013 om 14:39

    […] in Vox de uitslag van onze dubbelenquête onder eerstejaars en docenten waaruit blijkt dat docenten de intellectuele bagage die eerstejaars meebrengen onderschatten. Hoe ga je ermee om als je als tweeëntwintigjarige student halfzijdig verlamd raakt door een […]

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!