Studenten hekelen geheimzinnigheid onderwijsevaluaties
Wel braaf na elke cursus een evaluatieformulier invullen, nooit inzicht krijgen in wat er eigenlijk mee gebeurt. In een brief aan het college van bestuur eist de Studentenraad meer openheid van zaken over de onderwijsevaluaties. ‘Dat is de beste manier om studenten te prikkelen de evaluaties in te vullen’, zegt Patrick Verleg, voorzitter van de raad. De bètafaculteit geeft zoals vaker het goede voorbeeld, zegt Patrick Verleg. Daar geldt sinds dit jaar de routine dat de resultaten van de evaluaties kenbaar worden gemaakt aan studenten. Zij ontvangen een mail met het samenvattende oordeel van de opleidingscommissie over de cursus, inclusief de reactie erop van de docent. ‘Dit moet toch al gebeuren vanwege de accreditaties’, zegt Verleg. ‘Dus we vragen niks extra’s, behalve het op de hoogte stellen van studenten.’ Volgens de brief van de studenten leidt de huidige onwetendheid ‘in veel gevallen tot onverschilligheid’. Volgens Verleg stijgt de motivatie van studenten om mee te doen aan evaluaties als ze weten dat er iets mee gebeurt. ‘Dat is een mooi bijkomend voordeel, al is de belangrijkste reden de brief te schrijven de wens voor meer openheid.’ Volgens Verleg is er geen onwil bij opleidingscommissies om meer openheid van zaken te geven. ‘Het moet alleen duidelijk worden dát het echt moet gebeuren.’ Verleg vindt het niet handig deze zaak over te laten aan faculteiten of individuele opleidingscommissies. De beste garantie voor campusbrede invoering is bemoeienis van het college van bestuur, aldus Verleg. Het college was vandaag niet bereikbaar voor commentaar. / Paul van den Broek