Studenten moeten leren schrijven
‘Vernieuwing.’ Dat is het thema van de opening van het academisch jaar komende maandag. Volgens rector Bas Kortmann is vernieuwing hard nodig omdat Nederland rap verandert. Hij noemt studenten ‘de vormgevers van de toekomst’. Dus moeten juist zij aan de bak. Onder het motto ‘verbeter de wereld, begin bij jezelf’ op voxweb.nl deze week een korte serie over vernieuwing op de universiteit. Vandaag: op naar een universiteit waar alle studenten beter leren schrijven. Het gemopper onder docenten over de schrijfvaardigheid van studenten is niet van de lucht. En vaak worden studenten pas met de finish in zicht goed wakker om er iets aan te verbeteren. De scriptie dient geschreven, een activiteit groot in omvang die vaak onder tijdsdruk wordt gemaakt. In Nijmegen bestaat sinds acht jaar het Academisch Schrijfcentrum waar tientallen tutoren klaar zitten om de student met schrijfproblemen door werkstuk of scriptie te loodsen. Als het aan ASN-coördinator Joy de Jong ligt, gebeurt er meer: alle opleidingen zouden ruimte moeten maken voor schrijfonderwijs in het reguliere curriculum. In de Nijmeegse universiteit is bij het schrijfonderwijs geen lijn te ontdekken. De ene opleiding pakt het op als onderdeel van de ‘academische vaardigheden’, een ander vliegt externe deskundigen in voor het bijspijkeren van grammatica en spelling, en bij weer een andere studie zijn werkgroepen ‘populair schrijven’ ingericht. Er is niks mis mee dat het per studie anders gaat, zegt De Jong, want een jurist hanteert een andere schrijfvaardigheid dan een scheikundige. Maar ze noemt het wel jammer dat het belang van dit type onderwijs niet breed wordt erkend. ‘Het zou goed zijn als het universiteitsbestuur opleidingen laat nadenken over de inrichting van dit onderwijs.’ Vak apart Waarom moet dat eigenlijk? Omdat voor elke student gedurende de hele studie het schrijven een van de voornaamste vaardigheden is. En omdat met de studiedrukmaatregelen schrijfproblemen kunnen uitgroeien tot serieuze obstakels. ‘Opleidingen zouden erover moeten nadenken hoe ze dit onderwijs kunnen verbreden, van eerstejaars tot promovendus.’ Je helpt studenten er niet mee als je ze laat bungelen, zegt ze. En docenten zijn nu vaak onnodig veel tijd kwijt om naast de inhoud ook het schrijfproduct ter hand te nemen. ‘Schrijven is een vak apart. Het gaat niet om het verbeteren van die ene tekst. De kunst is om studenten te leren hoe ze zélf beter kunnen gaan schrijven.’ Gelukkig werken veel opleidingen aan vernieuwing van het curriculum. Ook buiten Nijmegen is inspiratie te halen. Zo biedt de opleiding Levenswetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam, haar studenten allerlei op elkaar afgestemde vaardigheden aanbiedt, zoals het leren schrijven. ‘De eerste ervaringen zijn positief, de opleiding kampt met veel minder uitval.’ De Amsterdamse vernieuwing is nog te recent om uitspraak te doen over het uiteindelijke studierendement. Het zou De Jong niks verbazen als ook het rendement gaat verbeteren. / Paul van den Broek