Studenten ontstemd over nieuwe opleiding basisonderwijs

14-03-2017, 11:26

Foto: Joanne Johnson (Creative Commons)

Studenten van de academische opleiding tot juffen en meesters (ALPO) zijn niet blij met de nieuwe opleidingsvariant van de Radboud Universiteit. Ook de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen komt met kritiek. ‘Het vak van leerkracht kun je niet uit een boekje leren.'

Aline Tuls is vierdejaars student van de ALPO, de academische opleiding tot basisschoolleerkracht die de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en de Radboud Universiteit samen hebben opgezet. Juf worden op een basisschool was altijd haar droom. Zelfs toen een leerkracht haar voorhield dat ze met haar mooie cijfers beter scheikunde kon studeren, hield ze vast aan die droom. Ze haalde een tien voor de rekentoets en een tien voor de taaltoets die voorafgaand aan de opleiding moest worden gemaakt. Met haar algemene kennis zat het dus wel goed. Maar ze wist ook: kennis is niet genoeg als je voor de klas wilt staan.

‘Angst bij ALPO-studenten dat ze minder worden gewaardeerd’

‘Het vak van docent kun je niet uit een boekje leren. Je kunt wel colleges volgen over kinderen met een rugzakje, maar je leert er pas mee omgaan als je ze in je klas hebt.’ Precies daarom leek de ALPO, met een onderwijstraject op de pabo en een op de universiteit, haar op het lijf geschreven. ‘Ik ben een vwo-er die extra uitdaging zoekt. Ik wil voor de klas staan én daarnaast misschien ook als intern begeleider het team versterken of meedenken over onderwijsbeleid.’

Meer stage
Zij en haar studiegenoten waren dan ook stomverbaasd toen ze hoorden dat de Radboud Universiteit in september een eigen academische opleiding tot leraar in het basisonderwijs start, nog naast de ALPO. ‘Er is angst bij ALPO-studenten dat wij straks minder gewaardeerd worden. Terwijl wij méér stage hebben gelopen en bovendien net zoveel op de universiteit hebben gedaan.’

De nieuwe bacheloropleiding is met drie jaar een jaar korter dan de ALPO, maar als dat betekent dat de studenten minder stage lopen, lijkt dat Tuls geen voordeel. Ze is erg tevreden over de wisselwerking tussen praktijk en theorie bij de ALPO. ‘Wij hebben ook lessen op de universiteit over stoornissen en leer- en ontwikkelingsproblemen. En omdat we wekelijks stage lopen, kunnen we die lessen ook meteen toepassen.’

‘Deze variant maakt geen gebruik van de kennis en expertise van pabo’s’

Dat de nieuwe opleiding, die Pedagogische Wetenschappen Primair Onderwijs gaat heten, een oplossing zou zijn voor het toekomstige grote lerarentekort, is onzin, zegt ze. ‘Het tekort aan leerkrachten heeft heel andere redenen. Het houdt verband met de lage status van het beroep, het lage salaris van juffen en meesters en waarschijnlijk ook het tekort aan coaching tijdens de startfase. Er is dus iets heel anders aan de hand. Ga dáár maar wat aan doen als je het tekort wilt bestrijden.’

Juffen en meesters
Ook de HAN ziet geen meerwaarde van de nieuwe RU-opleiding. Vanwege de magere praktijkervaring die de studenten zullen opdoen, maar ook omdat ‘deze universitaire variant geen gebruik maakt van de decennialange kennis en expertise die is opgedaan door de pabo’s’, aldus een woordvoerder van de hogeschool.

Max Windau , net als Aline Tuls ALPO-student, uit vandaag zijn ongenoegen over de Radboud-opleiding op de opiniepagina van dagblad Trouw

Geef een reactie