Team Geel #3: Blik op de toekomst
Om half twee in de middag ontmoet de groep elkaar op dé ontmoetingsplek voor mentorgroepjes tijdens de introductie: Voor de Rabobank op het Keizer Karelplein. Nog enigszins brak van de kroegentocht en afterparty’s van de dag ervoor staren de mentorouders- en kinderen wat glazig voor zich uit. Even later bevinden we ons in een schitterend oud pand aan de Waalkade, waar De Vos & Jansen zich huisvest.
Casus: whisky
Hans de Jong en Xanne Jacobs van dochterbedrijf NovioData, dat zich richt op dataverzameling, geven eerst een algemene presentatie over de activiteiten van het bedrijf. Zij gaan in op de manier waarop marktonderzoek uitgevoerd wordt, met onder andere het verschil tussen kwalitatief en kwantitatief onderzoek. ‘Dat zullen jullie tijdens je studie ook nog wel leren’, zegt Xanne. Daarna is het tijd voor een casus: het whiskymerk The Famous Grouse. ‘Dit merk heeft minder loyale drinkers dan andere whiskymerken’, weet Xanne. ‘Hoe kunnen ze hun klanten beter aan zich binden?’ Als doelgroep heeft The Famous Grouse mannen van 30 tot 55 in gedachten. Mentorpapa Luc neemt het voortouw: ‘Misschien kunnen ze tv-spotjes aan uitzenden op mannenzender RTL7?’ vraagt hij. Johan suggereert: ‘Misschien is de doelgroep wel niet zo geschikt, en moet het merk zich meer op jongeren richten. The Famous Grouse is toch een merk dat je in elke supermarkt kunt vinden, oudere drinkers willen waarschijnlijk iets exclusievers.’ Elsemieke werpt op dat je ook kunt proberen het imago van het merk juist te veranderen. ‘Misschien moeten ze zich meer gaan profileren op zakenbeurzen. Whisky is iets elitairs, het is niet iets wat je snel op een festival zult drinken.’
Jongeren bereiken
Hierna hebben Hans en Xanne nog allerlei interessante voorbeelden van hoe marktonderzoek in zijn werk gaat. Zo blijkt de groep zich te bevinden in een interviewruimte waar focusgroepen samengebracht worden. Hans: ‘Meestal gebeurt dat natuurlijk met volwassenen, maar in opdracht van de Efteling is hier ook wel eens een hele groep kinderen geweest. Ze krijgen cola, snoep, en hebben geen idee wat er gebeurt. Maar door ze ondertussen te ondervragen kom je wel een heleboel te weten over waarom ze hun ouders meeslepen naar de Efteling.’ Ook heeft De Vos & Jansen een speciaal project over de doelgroep jongeren, die doorgaans slecht bereikt wordt. Hans: ‘Jongerentaal gebruiken in reclames werkt bijvoorbeeld totaal niet. Het heeft op jongeren hetzelfde effect als wanneer hun ouders ineens zo tegen hen zouden praten.’
Zelf onderzoeken
Op een dakterras met uitzicht over de Waal wordt Team Geel verdeeld in kleine groepjes, waarna ze zelf een opzet voor een onderzoek over een actueel onderwerp moeten verzinnen. Siem, Suzanne, Maarten en Mara kiezen als casus de ‘miscalculatie’ (zoals ze het zo neutraal mogelijk uitdrukken) van premier Mark Rutte, die zich 50 miljard euro vergiste in het noodfonds voor Griekenland. Desgevraagd zegt Maarten dat hem het wel iets lijkt om later voor een bedrijf als De Vos & Jansen te werken: ‘Ja,dat lijkt me wel gaaf. Ik vind het wel een mogelijk vervolg op mijn studie. Vooral het in de markt zetten van een bedrijf door na te denken over reclamespotjes enzo lijkt me interessant.’ Is dat ook de reden waarom hij communicatiewetenschap gaat studeren? ‘Nou, het lijkt me ook een interessante studie op zich. Nadenken over een baan is natuurlijk wel belangrijk, maar heeft nu nog niet de hoogste prioriteit.’ Zijn mentorzusje Mara heeft nog geen idee welke richting ze uit wil na haar studie: ‘Het is wel leuk dat je door dit soort activiteiten inzicht krijgt in welke mogelijkheden er zijn’, zegt ze. ‘Ik denk dat ik in de loop van mijn studie nog veel verschillende dingen ga zien, die wil ik eerst rustig op me laten inwerken.’
Hans de Jong van NovioData noemt het goed mogelijk dat de aankomende studenten later bij zijn bedrijf uitkomen: ‘De meeste studenten die wij krijgen komen van communicatiewetenschap.’ Zijn collega Xanne Jacobs vult aan: ‘Ik heb zelf ook communicatiewetenschap gestudeerd, en ben hier februari vorig jaar begonnen met een stage. Het is erg leuk om zo direct met je vakgebied bezig te zijn. Bijvoorbeeld de onderzoeksmethoden die ik tijdens mijn studie heb gehad blijken erg nuttig te zijn hier.’ Hebben we vandaag een blik gekregen op de toekomst van Team Geel? Misschien is dat nog te ver weg. Eerst maar de introductie overleven; blijf ze volgen via deze website! /Sjoerd Huismans
Morgen: Team Geel bij hun Stadsspel