Tram terug in Nijmegen

01 apr 2011

Als alles meezit kan in 2017 de eerste tram in Nijmegen rijden. Dit zei wethouder Henk Beerten deze week bij een presentatie van de Nijmeegse tramplannen. Met op termijn drie tramlijnen wil de gemeente de bereikbaarheid van diverse knooppunten in de regio verbeteren, waaronder ook de steeds drukker bezochte campus.

tram in nijmegenMet de komst vorig jaar van wethouder Henk Beerten in het Nijmeegse gemeentebestuur is de tram weer volop onder de aandacht. Ze trekken meer passagiers, bieden meer comfort, geven de stad een beter aanzien en ze zijn duurzamer, zo somde de wethouder de voordelen op. De wethouder zette zijn betoog kracht bij met een blog onder de kop ‘de tram terug in Nijmegen’. Nijmegen telde in het begin van vorige eeuw drie tramlijnen, een tijdperk dat eindigde met een laatste rit in 1955.    

Campus
Onlangs heeft de bereikbaarheid van de campus ook op de agenda gestaan van het onderling overleg tussen gemeente en het universiteitsbestuur, extra nijpend omdat buslijn 10 de vervoersstromen nauwelijks aankan. Omarmt de universiteit de tramplannen? Michel ter Berg, verantwoordelijk voor huisvesting en infrastructuur op de campus, onderstreept het grote belang van goede bereikbaarheid via openbaar vervoer. Bij het ontwerp van het rondje Heyendaal is al rekening gehouden met een nieuw OV-systeem, zegt hij. ‘We hebben toen al de mogelijkheid open gehouden om op termijn een tramlijn te realiseren.’
 
Drie lijnen
Op termijn wordt de campus vanaf meerdere kanten via de tram bereikbaar. De eerste lijn die de gemeente op het oog heeft is het rondje Heyendaal via het stadscentrum naar Nijmegen-Noord, met vertakkingen naar Els en Bemmel. En als het even kan wordt de lijn doorgetrokken naar Kleve, wat mogelijk is na afstoffen van het ‘Duitse lijntje’, dat tot 1995 voor treindiensten in gebruik is geweest. Deze lijn is overigens nog verre van zeker omdat de gemeente Groesbeek dwars ligt. Een andere tramlijn is geprojecteerd tussen Nijmegen en Beuningen. Tot nu toe is 2020 genoemd als start van de dienstregeling, maar Beerten hield deze week 2017 niet voor onmogelijk. ‘Maar dan moet alles wel meezitten.’

Station Heyendaal
Verder zou NS-station Heyendaal, als het aan de gemeente ligt, een volwaardig station moeten worden, met overdekte wachtruimtes en betere aanlooproutes. De perrons van dit nieuwe station worden doorgetrokken onder de Heyendaalseweg, voor een directe bereikbaar vanaf het perron naar de bètafaculteit. De gemeente is in overleg met Prorail en de NS om dit station van de grond te krijgen.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!