Uitzendwerk spekt kas voor studentenverenigingen
Next Decade, het onlangs opgerichte bedrijf van vijf Nijmeegse studenten, slaat met een nieuw initiatief twee vliegen in één klap: het helpt studenten aan werk en spekt de kas van de verenigingen.
Next Decade is dit jaar opgericht door vijf studenten als bureau voor marketing en communicatie. Deze maand is hun eerste concept gelanceerd: een bemiddeling tussen het uitzendwezen en het Nijmeegs verenigingsleven. Via de website stufixl.nl schrijven studenten zich in voor werk en Next Decade speelt deze studenten door aan het uitzendbureau.
Gat in de markt
Een van de initiatiefnemers is psychologiestudent Lennart Weerts. Hij legt uit wat het gat in de markt is: ‘De uitzendbureaus krijgen via de website gemakkelijk contact met de Nijmeegse studenten. En wij staan op onze beurt in direct contact met de verenigingen. De studenten die zich hier inschrijven, werken niet alleen voor hun eigen loon, maar ook voor hun vereniging.’ Een rekenvoorbeeld op de website: als een student 50 uur heeft gewerkt, maakt het bedrijf 50 euro over aan de verenigingskas. ‘Dit is een voorbeeld’, zegt Weerts. ‘Afhankelijk van het bedrijf zijn variaties mogelijk.’
Niet afromen
Next Decade wordt gefinancierd door een investeerder en verdient niet rechtsreeks aan de arbeidsbemiddeling. Weerts: ‘Een uitzendbureau roomt geld af voor elke student die het bemiddelt. Die omslagfactor komt via onze bemiddeling volledig ten goede aan de verenigingen.’
Callcenters
Op dit moment speelt Next Decade de studenten die zich via de site melden, door naar uitzendbureau Jobs Only, gespecialiseerd in uitzendwerk bij callcenters. Weerts wil niks weten van de tegenwerping dat studenten dergelijk werk niet zien zitten. ‘Drie van ons hebben er vaak gewerkt, en het hangt er helemaal van af bij welk je bureau je komt of het leuk is of niet. Er is in elk geval veel vraag naar studenten in deze sector.’ Next Decade hoopt binnenkort ook werk aan te kunnen bieden in de horeca.
Positie
De arbeidsbemiddeling is een eerste stap voor Next Decade om zich met slimme plannen een positie te verwerven in de wereld van marketingcampagnes. Het bemiddelingsmodel willen ze in meerdere universiteitssteden uit gaan zetten. / Paul van den Broek