Vernieuwde huisstijl Radboud Universiteit

24 nov 2010

De huisstijlrichtlijnen van de Radboud Universiteit zijn geactualiseerd en deels herzien. Een duidelijke en heldere lijn voor alle middelen en uitingen van de diverse eenheden zorgt ervoor dat de Radboud Universiteit zich herkenbaar naar buiten toe kan presenteren.

Nieuwe richtlijnen, nieuwe producten
In het geheel vernieuwde Huisstijl Handboek én op de nieuwe huisstijlwebsite staan alle herziene richtlijnen. Ook is veel beeldmateriaal opgenomen. Herkenbaarheid van de Radboud Universiteit als afzender staat voorop, maar voor verscheidenheid aan middelen en ontwerpen is veel ruimte. 

Belangrijkste veranderingen op een rijtje

  • Omslagen brochures. Nieuw grid biedt meer vrijheid aan vormgevers.
  • Slogan ‘een in weten’ is losgelaten en verwijderd van alle middelen (websites, digitale nieuwsbrieven, brochures, corporate advertenties).
  • Facultaire kleuren zijn losgelaten (al eerder). Vlaggen en oratieboekjes niet meer in facultaire kleuren.
  • Nieuwe richtlijnen voor digitale middelen, zoals nieuwsbrieven, uitnodigingen en notificatiemails.
  • Nieuwe formats voor Powerpoint, Keynote (Apple) en Prezi.
  • Kantoorartikelen in huisstijl. Pennen, fineliners en schrijfblokken zijn – na uitlevering oude voorraad – alleen nog verkrijgbaar in huisstijluitvoering.
  • Wordsjablonen voor brieven, visitekaartjes en dergelijke worden nu geactualiseerd. In de loop van 2011 zijn de nieuwe sjablonen beschikbaar.

Digitale communicatie
Afdelingen binnen de universiteit versturen steeds meer e-mails. Niet alleen ‘gewone’ mails, maar ook uitnodigingen en nieuwsbrieven. De vormgeving en de kwaliteit van deze digitale middelen zijn zeer divers. Om hier ook de herkenbaarheid en de afzender van de universiteit te waarborgen, zijn er sjablonen ontwikkeld voor digitale nieuwsbrieven, uitnodigingen en notificatiemails. Binnen dit sjabloon is nog voldoende ruimte voor een eigen gezicht.

Brochures
De omslagen van de brochures krijgen voortaan altijd een herkenbare balk onderaan met het logo. Externe vormgevers zullen merken dat de richtlijnen voldoen aan deze tijd en zijn vereenvoudigd. Voor vormgevers is er dan ook meer vrijheid in het ontwerp.

Kantoorartikelen in huisstijl
Ter ondersteuning van de interne binding en de externe uitstraling heeft het college van bestuur besloten dat kantoorartikelen zoals schrijfblokken en pennen alleen nog in huisstijl verkrijgbaar zijn. Een nieuw ontwerp is gemaakt voor de schrijfblokken en er is een huisstijlpen gemaakt (blauw, zwart of roodschrijvend). Begin 2011 zijn deze materialen beschikbaar en via Inkoop te bestellen.

Powerpoint
Voor medewerkers zijn ook nieuwe sjablonen ontwikkeld voor Powerpoint en Keynote (Apple). Hiermee kan iedereen eenvoudig een presentatie maken die helemaal past bij de uitstraling van de Radboud Universiteit. Voor geïnteresseerden is er ook een aantal educational accounts van Prezi (online presentatie tool).

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!