Waarom vrouwen zo weinig op tv komen

02 jul 2013

Vrouwen en televisie: het blijft een moeizame relatie. Al jaren wordt geklaagd over de beroerde vertegenwoordiging van vrouwen in de media en dankzij een vandaag gelanceerde rapportage van het Europees instituut voor Genderstudies weten we iets beter waarom. Vrouwen hebben in medialand domweg te weinig te vertellen, in Nederland nog minder dan gemiddeld in Europa.

Een screenshot uit een willekeurig praatprogramma. Zoek de vrouw.
Een screenshot uit een willekeurig praatprogramma. Zoek de vrouw.
Het rapport behandelt 99 mediaorganisaties in de 27 landen van de Europese Unie en bekijkt wie het daarbinnen voor het zeggen hebben. Wat blijkt? In medialand worden twee op elke drie hogere posities bezet door een man, voor de besturen van deze organisaties is het percentage zelfs 75. Het beeld in Nederland is vanuit vrouwelijk oogpunt nog schameler: van de bestuursposten is 16 procent vrouw, op de beslissende posities (decision-making posts) is dat percentage 21. Het tweede deel van de rapportage, over de representatie van mannen en vrouwen op tv, verschijnt binnenkort. Els Rommes van het Institute for Gender Studies en namens Nijmegen betrokken bij het onderzoek, wijst naar eerdere studies die uitwijzen dat Nederland ook op dit punt magertjes afsteekt bij de rest van Europa. Het vandaag verschenen onderzoek licht volgens haar een tipje van de sluier op over het waarom van de scheefgroei. De theoretische verklaring van het verband schuilt in het gegeven dat mensen die iets maken – dat kan een huis zijn, of software of een tv-programma – zichzelf als uitgangspunt nemen. Dus met meer mannen aan het roer krijg je meer mediaproducties waarin mannen zichzelf en hun vraagstukken terugzien. ‘Vergelijk het met sollicitatiecommissies, waar een oververtegenwoordiging van mannen de kans vergroot dat een man de baan krijgt.’ Het nieuwe rapport geeft een handreiking voor de mensen die meer vrouwen op tv willen zien: benoem meer vrouwen in leidinggevende posities. ‘In Nederland gaat de discussie vaak over het vragen van vrouwelijke experts voor programma’s. De redenering is dan dat we ze niet te zien krijgen omdat ze vaker dan mannen weigeren mee te doen.’ Het nieuwe Europees onderzoek laat zien dat deze verklaring te beperkt is, zegt Rommes. ‘Mediaorganisaties moeten de hand vooral in eigen boezem steken en gewoon meer vrouwen benoemen op hogere posities.’ / Paul van den Broek

0 reacties

  1. Mark schreef op 3 juli 2013 om 15:57

    Programmamakers geven zelf aan dat vrouwen veel minder bereid zijn om aan een programma mee te werken. Mannen maken hun agenda leeg voor een optreden in een tv-programma, vrouwen doen dit minder snel. Daarnaast hebben mannen het idee dat ze over elk onderwerp mee kunnen praten, vrouwen willen alleen komen praten over hun eigen expertise.
    Daarnaast zitten in actualiteitenprogramma’s vaak CEO’s en andere bestuurders. Dit zijn nu eenmaal vaker mannen..

    • Ilse schreef op 19 november 2015 om 07:28

      heb je het artikel wel echt gelezen? want als je dat had dan had je je beseft dat ze aan het einde stellen dat de verklaring die jij geeft beperkt is en dus geen goede reden is voor waarom er minder vrouwen op de tv te zien zijn.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!