Wat doe je, Hanneke Spath?
Tropendagen of tamme uren? RadboudNet neemt tweewekelijks de agenda door met medewerkers van willekeurige afdelingen. Hanneke Spath, docent Burgerlijk recht: ‘Het geeft een kick om een paar honderd mensen mee te krijgen.’
Hangmatarrest
‘Wat doen we met studenten die de kantjes ervan aflopen? Hoe brengen we de stof inhoudelijk over? Als coördinator van het de werkgroep privaatrecht, overleg ik iedere maandag met mijn collega’s over dit eerstejaarsvak. De sfeer? Gezellig, open, serieus.
Maandagmiddag heb ik geluncht met de sectie Burgerlijk recht, dat doen we iedere week in de grote vergaderzaal. Dit keer spraken we over de uitspraak van de Hoge Raad in het ‘hangmatarrest’. De kwestie: jaren geleden liep een vrouw een dwarsleasie op in haar eigen tuin. De paal waar haar hangmat aan hing brak af. Het is haar gelukt de verzekering van haar man aansprakelijk te stellen voor de schade. Een opmerkelijke uitspraak, die veel interessante vragen oproept over risicoverdeling en aansprakelijkheid.’
Zutphen
‘Om negen uur stond ik dinsdag al in Zutphen in het opleidingscentrum voor rechters. Ik gaf een cursus over wat er allemaal mis kan gaan bij de aankoop van onroerend goed. Het publiek luisterde aandachtig, dus dat was leuk.’
Onrechtmatige daad
‘Onrechtmatig is het niet, maar het is wel onbeleefd”, zei ik vanochtend tegen een paar studenten die vijf minuten voor tijd hun tas gingen inpakken. Voor een paar honderd studenten geef ik woensdag om 8.45 uur een hoorcollege over onrechtmatige daden. Studenten denken soms dat ze onzichtbaar zijn in de massa, maar ik zie heel veel. Ik ken de gezichten, en ze zitten bijna altijd op dezelfde plek. Toch was het een mooi college. Ik heb de aandacht weten te pakken. Onlangs ben ik gepromoveerd, en hoewel het dan gangbaar is dat je een tijdje in bijvoorbeeld de advocatuur gaat werken, heb ik besloten dat niet te doen. Ik vind het onderwijs geven veel te leuk.’
Moed
‘Voor me ligt een berg scripties waar ik me vanmiddag doorheen ga ploegen. Ondanks de aandacht voor het schrijfonderwijs vinden veel studenten het lastig een goed gestructureerde, enthousiasmerende tekst te schrijven. De spelfouten neem ik voor lief, maar bij een alinea van drie pagina’s zinkt me de moed soms in de schoenen.’
Vroege bespreking
‘Vrijdagochtend om 8.00 uur heb ik een bespreking met een scriptiestudent. Voor zijn werk komt hij bij mij langs. Die scriptie loopt al jaren, maar door intensieve besprekingen krijgen we nu langzaam de boel op de rails. Om 8.45 uur snel door naar een werkgroep privaatrecht over wanprestatie – ik val in voor een zieke collega – en om 10.45 uur nog een keer.’
Hoogtepunt?
‘Het hoorcollege vanochtend. Het geeft een kick om een paar honderd mensen mee te krijgen.’
Dieptepunt?
‘Geen ruimte voor onderzoek deze week, en vermoedelijk volgende week ook niet. Mijn agenda voorspelt dat ik er in december gelukkig meer tijd voor heb.’