Dossier

Wiskunde is al moeilijk genoeg in het Nederlands

18 okt 2016

OPINIE ‘Rug recht en op eigen kracht vooruit!’ Hoogleraar Mathematische fysica Klaas Landsman vindt dat de Radboud Universiteit niet mee moet gaan in de trend van Engelstalige bachelors.

De tijd ligt nog vers in het geheugen dat Franse wiskundigen hun voordrachten op internationale conferenties in het Frans hielden, of in dusdanig slecht Engels dat het inderdaad beter in het Frans had gekund; Soit H un espace de Hilbert is nog wel te volgen! Ik geniet van een internationale en liefst ook multiraciale campus: op vakantie in de VS hoorde ik een zwarte street performer (weliswaar na een gulle donatie van deze ‘rich white man’) verklaren dat ’there’s only one race: the human race’, precies wat een universiteit ook zou moeten uitstralen. Als ik in het sportcentrum het spandoek ‘Iedereen is welkom’ zie, dan koester ik het zeldzame gevoel ergens bij te horen, iets wat ik ook alle andere bezoekers van harte gun.

Altijd heb ik de mond vol van diversiteit. Ik ben trots als studenten van mijn afdeling na hun studie of promotie in het buitenland verder gaan, en blijkt dat wij ze daar goed op hebben voorbereid. Ten slotte is de instroom bij wiskunde weliswaar tien keer zo hoog als tien jaar geleden, maar nog steeds (te) laag voor zo’n belangrijk en prachtig vak. Door de opleiding te internationaliseren, zouden we ons achterland vergroten van Gelderland en omliggende provincies tot de ganse wereld, en daarmee tevens de verwachte demografische teloorgang van ons eigen volk compenseren (hadden we toch beter naar de paus moeten luisteren). Wie wil dat niet?

Bussemaker en Meijer
Geen van bovenstaande argumenten impliceert echter de noodzaak of zelfs maar de wenselijkheid van Engelstalige bacheloropleidingen. Het belangrijkste is al gezegd door een van onze eigen studenten: ‘Als buitenlander vind ik het heel erg fijn dat alles in het Nederlands is. Zo is het veel makkelijker om een nieuwe taal zo snel mogelijk en zo goed mogelijk te leren beheersen. Als ik niet in het Nederlands had willen studeren, was ik wel ergens anders naartoe gegaan.’ Omgekeerd wezen vele commentatoren (onder wie Lotte Jensen op Voxweb, 23 november 2015) al op de verschraling die Engelstalig onderwijs dóór non-native speakers en, minstens zo belangrijk, áán studenten die het Engels ook al niet bijster machtig zijn, onherroepelijk met zich meebrengt. Wiskunde is al moeilijk genoeg in het Nederlands! Zowel minister Bussemaker (tegen de LSVb) als voorzitter Meijer (in de OR) verklaarde dan ook terecht dat het aanbieden van Engelstalige opleidingen niet ten koste mag gaan van de kwaliteit van het onderwijs. Waarvan akte!

Marketingvoordeel
Als we het hoofd nu al nauwelijks boven water houden in de internationale rankings (die toekomstige internationale studenten ongetwijfeld met rode oortjes bestuderen), gaan we onszelf dan nog verder verzwakken door juist een zeer sterk punt van de RU te verwateren voor een hoogst discutabel marketingvoordeel? Onze bacheloropleiding wiskunde doet in mijn ogen niet onder voor die van bijvoorbeeld Cambridge en is dit jaar dan ook opnieuw bovenaan geëindigd in het Elsevier-onderzoek Beste studies. Als het dan al om onze concurrentiepositie moet gaan, zou het van originaliteit en karakter getuigen om juist eens tegen de stroom in te roeien. Niet de Rijksuniversiteit Groningen achterna die adverteert met de slogan ‘Born leaders reach for infinity’ en dus wij ook met het minstens zo onzinnige ‘Change perspective’, niet zij Harvard University en wij dus Radboud University (‘Nijmegen’ moest er van een reclamebureau af), niet iedereen over naar het Engels en wij er dus ook maar weer achteraan hobbelen: rug recht en op eigen kracht vooruit! Geen wannabe U maar Radboud U Nijmegen.

‘Laten we de unieke sfeer en kleinschaligheid koesteren die bij Nijmegen horen.’

Laten we de unieke sfeer en kleinschaligheid koesteren die bij Nijmegen en haar traditionele instroomgebied horen, inclusief de taal die ons mede maakt tot wie we zijn, en die taal samen met de huidige superieure kwaliteit van het onderwijs bewaken en in de markt zetten, juist ook in het buitenland. 100 procent Engels laten we aan de master over, want die is – uiteraard met unieke Nijmeegse specialisaties waar in de bachelor nog geen sprake van is – het voorportaal naar de internationale (wetenschappelijke) wereld.

Dáár zou ik als student op af komen, niet op iets dat je in honderden andere plaatsen ook kunt krijgen en zich toch niet kan meten met een Engelstalige studie in een Angelsaksisch land. En als Nederlandse scholier (door een RU-voorlichter vertaald als scholar) zou ik het helemaal wel weten!

2 reacties

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!