Auto’s verpesten woonplezier St. Anna
De parkeeroverlast in de wijk Sint Anna neemt steeds grotere vormen aan, menen wijkbewoners. Betaald parkeren is de enige – zij het pijnlijke – oplossing om medewerkers van de universiteit en het ziekenhuis te weren. ‘Alleen in het weekend is het hier nog leuk wonen.’

Het is een dagelijks ritueel. Om half negen ’s ochtends stroomt de wijk vol met auto’s van medewerkers van universiteit en ziekenhuis. Aan het eind van de middag, na vijven, verdwijnen de meeste auto’s weer. Slimmeriken van de Radboud Universiteit en het ziekenhuis omzeilen op deze manier de parkeertarieven op de campus. Ze hoeven alleen de St. Annastraat over te steken om hun werkplek te bereiken.
Bewoners van St. Anna zijn het meer dan beu dat hun wijk als gratis parkeerplaats dient. De inmiddels gepensioneerde Els Harkema woont sinds haar vierde op de Kastanjelaan. ‘Ik heb de straat zien veranderen. En helaas niet ten goede.’ Waar vroeger kinderen nog op straat speelden, is dat inmiddels te gevaarlijk, meent zij. ‘Veel te druk.’ Volgens Harkema is het woonplezier met rasse schreden achteruit gegaan. ‘Alleen in het weekend is het nog leuk wonen aan de Kastanjelaan.’
Haar wijkgenoot Thea van de Water woont in de Veldstraat. Zij doet haar boodschappen altijd op de fiets. ‘Als ik met de auto ga, weet ik dat mijn plekje ingenomen is als ik terugkom. Dan moet ik de auto ver van huis zetten en met de volle tassen sjouwen.’
Keerpunt
De parkeeroverlast rond universiteit en ziekenhuis mag inmiddels een hoofdpijndossier genoemd worden. Volgens Ypie Veenstra, secretaris van de Wijkraad St. Anna/Heyendaal, was januari 2013 een keerpunt, toen de parkeertarieven van het ziekenhuis werden ingevoerd. Sindsdien is de overlast snel verergerd.

Eerder deze maand werden bewoners van Sint Anna door de gemeente voorgelicht over de uitkomsten van een draagvlakonderzoek naar betaald parkeren. In de straten waar de overlast het grootst is, namelijk de Van Peltlaan, Veldstraat, Kastanjelaan, Kastanjehof en Akkerlaan, stemde een meerderheid voor invoering van betaald parkeren. Bewoners nemen de kosten voor een parkeervergunning à tien euro per maand voor lief.
Waterbedeffect
‘Erg zuur’, is de mening van Harkema. ‘Dat wij straks moeten betalen omdat Radboudmedewerkers hier zo graag hun auto kwijt willen.’ Ze vindt het helemaal wrang dat het ziekenhuis en de universiteit aan het betaald parkeren in Sint Anna zullen verdienen. ‘Zij zien hun parkeergarage immers weer vol stromen.’
Maar dat valt nog te bezien, meent Veenstra van de Wijkraad. ‘Het invoeren van betaald parkeren in de aangewezen straten zal het probleem waarschijnlijk alleen maar verplaatsen.’ Volgens haar is sprake van een waterbedeffect: automobilisten zullen simpelweg een ander gratis plekje zoeken. En dan begint het hele riedeltje opnieuw, stelt zij. ‘Totdat er in de hele wijk geen gratis parkeerplek meer over is.’ / Mathijs Noij
Jop schreef op 27 oktober 2014 om 09:50
Thea woont achter de Appie XL, Zou ze dat anders echt met de auto doen?!
Thea schreef op 27 oktober 2014 om 21:36
Nee, natuurlijk ga ik niet naar Appie / Coop met de auto!
Lekker alles met de fiets. Maar als ik soms met de auto moet dan onstaat bovenstaand probleem.
Gijs schreef op 27 oktober 2014 om 12:30
Dit bewijst maar weer dat je altijd een huis met eigen parkeergelegenheid moet hebben.
Bert schreef op 27 oktober 2014 om 13:24
Waarom niet gewoon parkeerplekken voor vergunninghouders? gelijk opgelost
Pieter schreef op 27 oktober 2014 om 15:08
Waarom niet gewoon parkeren voor vergunninghouders en voor bezoekers met een blauwe kaart voor maximaal 2 uur?
Petro schreef op 29 oktober 2014 om 07:56
Ja Gijs, totdat je oprit wordt geblokkeerd doordat ze de auto daar ook voor zetten… Overigens staan de (medewerker) parkeerplekken van het Radboudumc om 9 uur nu ook al knatsvol. Blijkbaar zijn er meer medewerkers die met de auto komen dan er plaatsen zijn. Dus zal er waarschijnlijk een overloop naar de wijk blijven!
Helen schreef op 30 oktober 2014 om 12:45
Radboumedewerkers moeten betalen voor het parkeren bij de universiteit, schaf dat maar weer af! En een bonus voor mensen die met de fiets komen!
LJLekkerkerk schreef op 30 oktober 2014 om 14:55
De uni & ziekenhuis rekenen medewerkers 15 per mnd = 180 per jaar voor campusparkeren en ook bezoekers moeten betalen. Zuinig als Hollanders zijn willen ze liefst niet betalen voor parkeren. En voor gratis parkeren willen ze wel een stukje lopen of zelfs fietsen op het vouwfietsje uit de kofferbak. Deze individuele reacties leveren in St Anna en Brakkestein de problemen op en dreigen nu bewoners op kosten te jagen van 120 euro per jaar.
Ik hecht aan het principe ‘de vervuiler betaalt’, maar is dat hier de Radboud (en HAN) met het campusparkeerbeleid of zijn dat de gratis-parkeerders die ook niet per OV naar het werk willen? In ieder geval niet de campusburen.
Opties:
1) als een goede buurman past de Radboud haar tariefstelling (denk aan deeltijders) zo aan dat men weer kiest voor campusparkeren.
2) de Radboud betaalt de kosten voor invoering van en de vergunningen voor betaald parkeren in naburige wijken (inclusief daaromheenliggende wijken als t.z.t. het waterbed optreedt) en verhaalt dat desgewenst (deels) via de tarieven voor campusparkeren (die uiteraard wel lager moeten zijn dan in de buurwijken).
Bert schreef op 10 november 2014 om 09:05
Ik woon inmiddels in Brakkenstein en de verkeerssituatie wordt daar steeds onoverzichtelijker en gevaarlijker. Als ST. Anna nu betaald parkeren invoert zal de verkeersdruk in Brakkenstein alleen nog maar hoger worden. Dit zelfde heb ik meegemaakt toen ik nog op de Fransestraat woonde. Toen daar betaald parkeren ingevoerd werd was op de eerste dag daarvan 80% van de auto’s weg. Die gingen vervolgens een wijk verderop staan. Ik ben voor betaald parkeren in deze wijken maar dan wel met een redelijk tarief voor de bewoners. Op de Franssestraat destijds kostte een parkeer vergunning 60 gulden per jaar. Voor wijken zover van het centrum lijkt me dan € 60,- ook een gepaste prijs. Dat is voor iedereen goed te betalen en je hebt er ook een hoop plezier van, altijd een plekje voor de deur.
. schreef op 30 januari 2015 om 00:02
Ja als bijna iedereen minimaal 2 auto’s heeft en niet allemaal een oprit, terwijl je daar woont veroorzaak je ook wel een beetje zelf het het probleem! Zitten voor en nadelen aan he, dichtbij het ziekenhuis wonen! Werkte daar vroeger minder personeel? Was het parkeren toen nog gratis bij het radboud? Waar is het probleem begonnen??? Ga het daar aanpakken , maar toch niet dat iedereen moet lijden onder het probleem wat veroorzaakt wordt door het personeel van het radboud! Kom op zeg
Er had ook een enquete afgenomen kunnen worden over de prijzen vd parkeergelegenheid radboud… misschien die iets omlaag gooien geen optie geweest of gewoon afschaffen? Iedereen betaalt zich al scheel overal aan…. moet iedereen ook nog elke dag parkeergeld betalen en de bewoners een parkeervergunning….je moet werken, er ligt iemand op sterven of een normaal ziekenbezoekje kost tegenwoordig geld dat moet toch niet mogen!!
en het probleem blijft zich inderdaad gewoon verplaatsen nu….. echt een lachertje en beetje overdreven van alle buurtbewoners!
m. schreef op 30 januari 2015 om 01:44
. op januari 30, 2015 om 00:02 schreef:
Je reactie is in afwachting van moderatie.
Ja als bijna iedereen minimaal 2 auto’s heeft en niet allemaal een oprit, terwijl je daar woont veroorzaak je ook wel een beetje zelf het het probleem! Zitten voor en nadelen aan he, dichtbij het ziekenhuis wonen! Werkte daar vroeger minder personeel? Was het parkeren toen nog gratis bij het radboud? Waar is het probleem begonnen??? Ga het daar aanpakken , maar toch niet dat iedereen moet lijden onder het probleem wat veroorzaakt wordt door het personeel van het radboud! Kom op zeg
Er had ook een enquete afgenomen kunnen worden over de prijzen vd parkeergelegenheid radboud… misschien die iets omlaag gooien geen optie geweest of gewoon afschaffen? Iedereen betaalt zich al scheel overal aan…. moet iedereen ook nog elke dag parkeergeld betalen en de bewoners een parkeervergunning….je moet werken, er ligt iemand op sterven of een normaal ziekenbezoekje kost tegenwoordig geld dat moet toch niet mogen!!
en het probleem blijft zich inderdaad gewoon verplaatsen nu….. echt een lachertje en beetje overdreven van alle buurtbewoners!
. schreef op 30 januari 2015 om 01:51
En als bewonerzijnde bezoek ontvangen? Als er o.a. een verjaardag gevierd moet worden? Moet iedereen betalen om even op bezoek te kunnen komen? Bijna ieder huishouden heeft minimaal 2 auto’s…. waarvan groot aantal geen oprit hebben… die nu 2 vergunningen moeten kopen ?? Alleen maar omdat het radboud zijn zaakjes niet goed heeft geregeld…. willen jullie echt in zo’n wijk wonen ja???
Waar gaat het heen met de wereld
M Vers schreef op 9 februari 2018 om 09:47
Parkeren in de straat was al lastig. Ik woon aan de Slotemaker de Bruineweg, tussen Annastraat en Jacobslaan. Nu de herinrichting heeft plaatsgevonden kunnen we zelf niet meer parkeren in de straat en zelden in de Weidestraat voor 18.00 uur. Heel graag zou ik zien dat de blauwe kaart wordt ingevoerd met een gratis ontheffing voor bewoners. Waar kan ik heen met mijn klacht cq. Erzoek?