Bus naar Kleef stopt voortaan ook op de campus

07-12-2018

Goed nieuws voor studenten die in Duitsland wonen: bus SB58 naar Kleef rijdt vanaf maandag sneller en vaker. Ook komen er haltes op de campus. De vraag is of Duitse studenten hierdoor de auto laten staan.

Een tegenvaller voor studenten en medewerkers die in Duitsland wonen: vorige maand werd bekend dat de trein tussen Nijmegen en Kleef er definitief niet komt. Maar nu is er een lichtpuntje, de bussen gaan sneller en vaker rijden. Vanaf maandag stopt lijn SB58 ook op de universiteitscampus.

Overstap

De bus gaat tijdens de spits (tussen 8.00 en 10.30 uur, en tussen 15.00 en 19.30 uur) twee keer per uur rijden. Nu is dat nog één keer per uur. Daarnaast komen er extra opstapplekken op de campus en bij de HAN. Een aantal haltes in Beek wordt geschrapt, waardoor de reis daar drie minuten korter duurt.

‘Ik heb vaak genoeg een uur op de volgende bus zitten wachten’

Psychologiestudent Miriam Panning uit het Duitse Kranenburg is enthousiast. Volgens haar zijn vooral de haltes op de universiteit een verbetering. ‘Nu moet je vanaf de campus eerst naar het Centraal Station en daar overstappen op de bus naar Kleef. Als bus 10 dan net vertraging heeft, mis je die overstap. Ik heb vaak genoeg een uur op de volgende bus zitten wachten.’

Auto

Voor Panning zelf hebben de aanpassingen niet veel zin meer: ze heeft inmiddels een auto gekocht. In haar eerste semester probeerde ze met het openbaar vervoer te reizen, maar dat werd te ingewikkeld. ‘Soms moest ik ’s avonds nog op de universiteit zijn, dan was ik pas om half twee ’s nachts thuis. Niet te doen. En je kunt nooit spontaan afspreken in Nijmegen, want het duurt altijd minstens anderhalf uur voordat je er bent.’

Nu carpoolt ze met haar dorpsgenoten naar de universiteit. Ze denkt dat de aanpassingen wel zin hebben voor nieuwe eerstejaars. ‘We blijven natuurlijk studenten – de luxe van een auto eigen je je niet snel toe. Het liefst willen we gewoon met het openbaar vervoer.’

Wat zou er moeten gebeuren om Panning van de auto in de bus te krijgen?  ‘Dan moet er een snelbus komen die niet in alle tussenliggende dorpjes stopt. En het vervoer zou goedkoper moeten worden. Ik heb nu geen recht op een studentenkaartje, omdat ik niet aan een Duitse universiteit studeer. Een retourtje naar de campus kost mij ruim zeven euro.’

2 reacties

  1. Reiziger schreef op 7 december 2018 om 20:33

    De bus op de foto (lijn 57) wordt trouwens in het kader van de nieuwe aanpassingen opgeheven. Daar hoor je dan weer niets over.

    • Know-it-all schreef op 9 december 2018 om 09:54

      Dit was al jaren geleden afgesproken. Lijn 57 reed enkel in de spits, deze ritten zijn nu volledig overgenomen door NIAG. Het enige vervelende is dat heel veel abonnementen niet geldig zijn op de handhelds van NIAG.

      Wat echter wel een gigantisch probleem gaat zijn, is de incheckapparatuur, deze werkt simpelweg niet wanneer er ook tientallen studenten van Heyendaal naar CS moeten, maar Breng is daar blind voor, ze vinden namelijk deze bijzonder trage apparatuur voldoende.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een dagelijkse of wekelijkse nieuwsbrief met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands