Coronavirus dwingt docenten tot innovatie

16 mrt 2020 ,

Dat fysieke colleges opeens niet meer doorgaan doet een flink beroep op de creativiteit en flexibiliteit van docenten én studenten. Dankzij digitale leeromgevingen als Brightspace vinden docenten online alternatieven. Het pas geopende Teaching and Learning Centre fungeert als epicentrum voor de ondersteuning daarbij.

‘Zometeen om kwart over twaalf (deze maandagmiddag, red.) geef ik een werkcollege. Online, via de virtual classroom van Brightspace. Ik had die optie nooit eerder zien staan!’ Docent psychologie Marijtje Jongsma verbaast zich hoe snel ze aan de nieuwe situatie van afstandsonderwijs gewend is geraakt.

‘Aanvankelijk had ik heel even stiekem een soort van ijsvrij-gevoel, toen ik thuis kwam te zitten eind vorige week. De druk was er even af.’ Maar al snel ging dat over in het besef dat ze als docent een taak te doen heeft, vertelt ze aan de telefoon. De erkenning dat onderwijs een van de vitale beroepen is (zoals het kabinet gisteren liet weten) is fijn, maar het moet ook waargemaakt worden.

Gaming-headset

Marijtje Jongsma

Van een nood een deugd maken, is nu het motto. Voor onderwijstaken kom je altijd uren te kort, is haar ervaring, waardoor er voor het ontwikkelen van nieuwe vormen van college geven weinig tijd is. ‘Nu was ik binnen 24 uur over de drempel heen. Door de beperkingen moét je wel innoveren. De colleges geef ik nu via Brightspace – afgelopen weekend heb ik een testrun met een collega gedraaid. Ik ben net nog naar de MediaMarkt gerend om een gaming-headset te kopen.’

De onverwachte sluiting van de reguliere colleges vragen ook om flexibiliteit van studenten. Jongsma: ‘Morgen zouden bachelorstudenten een posterpresentatie geven. Nu heb ik ze gevraagd daar een PowerPoint-presentatie van te maken en die online te presenteren.’ Volgens Jongsma gaan studenten hier goed mee om.

‘Er is geen druk dat alles meteen moet werken’

Ook het begeleiden van studenten bij hun onderzoek vraagt om een andere aanpak. Experimenten in het lab met proefpersonen gaan voorlopig niet door, waardoor stagiaires geen EEG-metingen kunnen doen. Als alternatief laat Jonsgma ze nu data analyseren die ze zelf eerder verzamelde. ‘Ze zijn heel begripvol, en zo kan alles toch nog redelijk doorgaan.’

De steun van studenten kan wel eens een gunstig effect op de lange termijn hebben, verwacht Jongsma. ‘Ik voel nu ook ruimte om online lesmethodes uit te proberen. Er is geen druk dat alles meteen moet werken. Zo kwam ik erachter dat je ook studenten van buiten de Radboud Universiteit toegang kunt geven tot je colleges – heel handig voor mijn buitenlandse samenwerkingspartners. Deze hele situatie kan op termijn wel een impuls blijken voor onderwijsinnovatie op de universiteit.’

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een dagelijkse of wekelijkse nieuwsbrief met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!