De Studentenbalie op volle toeren
Ieder jaar, nadat Dé Mail is verstuurd, wordt het een gekkenhuis bij de Studentenbalie. Op vrijdagmiddag is de balie gesloten en trekken de stofwolken langzaam weg. Ruim 1700 studenten stonden deze week met een dringende vraag of verzoek in de rij. Sommigen hadden pech en moesten anderhalf uur wachten. ‘Wij gaan voor kwaliteit en dat duurt wat langer.’ ‘Let op, uw inschrijving bij de Radboud Universiteit is nog niet afgerond. Als dat voor 15 september nog niet geregeld is, dan wordt de account geblokkeerd.’ De administratie van de universiteit stuurt ieder jaar een soortgelijke mail naar alle studenten die nog niet goed staan ingeschreven. En na die mail stroomt de Studentenbalie aan de Comeniuslaan ieder jaar vol met studenten. Langstudeerboete ‘Dit jaar kregen we natuurlijk erg veel vragen over het wettelijk collegegeld, de langstudeerboete en het instellingsgeld. En het kost veel tijd om al deze studenten goed te informeren’, zegt medewerkster Ingrid Lenderink. ‘Wij helpen studenten met alle vragen die met inschrijvingen of collegegelden te maken hebben. De Studentenbalie is één centraal punt, maar dat heeft als consequentie dat het in deze weken wel extra druk is.’ Wat heet: wachttijden van anderhalf uur waren vorige week geen uitzondering. Toch is daar volgens Lenderink niets aan te doen. ‘Juist omdat we iedereen willen kunnen helpen met allerlei uiteenlopende vragen, zit hier allemaal goed ingelicht personeel. Vroeger konden we in de drukste dagen een extra werkstudent inhuren, maar met alle complexe maatregelen van deze tijd is dat niet meer mogelijk. En ja, dan duurt het allemaal wat langer. Gelukkig hebben verreweg de meeste studenten wel begrip voor de lange wachttijden op het moment dat we ze goed helpen. Daar doen we dus met zijn allen ons best voor.’ / Tim van Ham, foto Dick van Aalst
Een aangename, ongecompliceerde vergadering | Vox magazine schreef op 1 oktober 2012 om 17:26
[…] de studentenraad stelde Merle Bonefaas de enorme septemberdrukte bij de studentenbalie aan de kaak. Zowel student als medewerker is van mening dat het toch anders moet kunnen. ‘U bent […]