Dromen van Giro over de Holleweg
De Giro d’Italia komt – hoogstwaarschijnlijk – naar Gelderland. Kan de vlag uit, of hebben we iets te vrezen? Drie sportgekke Nijmeegse onderzoekers aan het woord.

Koen Breedveld (sportsocioloog aan de Radboud Universiteit): ‘Het organiseren van drie Giro-etappes in Gelderland heeft vooral economische waarde. De investering die gedaan moet worden, is kleiner dan de totale opbrengst. De regio krijgt drie dagen lang enorm veel exposure. Wielrennen is bovendien een duursport, en dat past mooi in de traditie van Nijmegen met de Zevenheuvelenloop en de Vierdaagse.’
Willem de Boer (sporteconoom aan de HAN): ‘Je trekt een hoop bezoekers, waar vooral de horeca van zal profiteren. Maar daarnaast promoot je de provincie ook op de lange termijn. Er kijken honderden miljoenen mensen. Je zou bijvoorbeeld fietsende Duitsers of Belgen kunnen aantrekken. Gelderland is een groene, mooie provincie. Daar kunnen de renners mooi doorheen fietsen.’
Ron Welters (sportfilosoof aan de Radboud Universiteit): ‘De Giro, in tegenstelling tot de Tour de France, is zo leuk omdat er risico’s worden genomen in het parcours. Vooral de Nijmeegse etappe leent zich goed voor een spannende rit. Ik zie het al helemaal voor me: vanuit de Ooijpolder komt het peloton aandenderen om vervolgens via een ingenieuze kruip-door-sluip-door-route over de Oude Holleweg naar boven te rijden. Dat levert vast chaos op en dat is leuk om naar te kijken.’
Breedveld: ‘Er moeten geen overspannen verwachtingen worden gekoesterd over de sportieve nalatenschap van de Giro. Beleidsmakers willen nog wel eens zeggen dat mensen door sportevenementen worden gestimuleerd om te sporten. Dat is niet zo. Die impuls is slechts van tijdelijke aard. De investering die de gemeente doet in het evenement zou dan ook niet uit het sportbudget moeten komen, want dan zou de breedtesport de dupe worden. Als ik bestuurder was zou ik blij zijn met het evenement en op zoek gaan naar bijvoorbeeld scholen of ziekenhuizen om iets teweeg te brengen in de samenleving.’
De Boer: ‘Met het draagvlak voor de organisatie van de Giro in Gelderland zit het wel goed. In het haalbaarheidsonderzoek dat ik voor de provincie heb uitgevoerd, bleek 70 procent van de inwoners achter het evenement te staan. 40 procent zou er zelfs geld voor over hebben om de Giro naar de regio te krijgen: gemiddeld tien euro.’
Welters: ‘Je zou de discussie over het wel of niet organiseren van dit evenement los moeten trekken van de vraag wat het oplevert op de lange termijn. Aan de andere kant: ik hoop niet dat deze regio door de Giro wordt verziekt door fietsers, zoals in Zuid-Limburg. Daar nemen hele pelotonnen grijze mannen, inclusief volgwagens, de weg over. Ik houd de weg liever voor mij alleen.’
De Boer: Het moeten vooral drie heel leuke dagen worden. Dat zou mooi zijn, als mensen over twintig jaar nog terugdenken aan de Giro in hun dorp of stad. / Mathijs Noij