Gratis broodjes, soep en fruit moeten studenten terug naar de campus lokken

14 apr 2022

Na het loslaten van de laatste coronamaatregelen is het nog niet erg druk op de campus. Om daar iets aan te doen, biedt het Onderwijsinstituut voor Wiskunde, Natuurkunde en Sterrenkunde een week lang gratis lunches voor studenten aan. Dat helpt, al dan niet tijdelijk. ‘Misschien zitten er ietsje meer studenten in de collegezaal.’

Woensdagmiddag, kwart over twaalf. Op een lange tafel in het Huygensgebouw staan soep, broodjes, bananen, appels en verschillende soorten beleg uitgestald. Er is appelsap, sinaasappelsap, koffie en thee.

Studenten wis-, natuur- en sterrenkunde die uit college komen, nemen een bord en smeren broodjes met kaas, humus, chocopasta en hagelslag. Hoe meer zalen leegstromen, hoe drukker het wordt in de gang op de gelijkvloerse verdieping.

Aan de bètafaculteit vinden studenten na de pandemie nog niet massaal de weg terug naar de collegezaal, vertelt Robin Smeets, student-assessor bij wiskunde. ‘Ik heb werkcolleges gehad waarbij maar twee van de twintig studenten in de zaal zaten’, zegt hij. ‘Van andere docenten en studenten vang ik soortgelijke signalen op.’

600 broodjes

Om meer studenten naar de campus te lokken, biedt het Onderwijsinstituut voor Wiskunde Natuurkunde en Sterrenkunde (WiNSt) daarom een hele week lang gratis lunches aan. De actie kwam voort uit een brainstorm en werd onder studenten bekendgemaakt via mail, sociale media, appgroepen en de computerschermen in het Huygensgebouw.

Robin Smeets en Lauren Keizer. Foto: Johannes Fiebig

Met succes, zo blijkt. ‘Per dag komen zo’n 150 à 200 studenten lunchen’, zegt Smeets. ‘Onze 600 à 700 broodjes waren gisteren bijna allemaal op. Om half acht vanochtend waren we al in de Albert Heijn om een nieuwe voorraad in te slaan.’

Als student-assessor bij natuur- en sterrenkunde vormt Lauren Keizer de brug tussen studenten en het WiNSt-onderwijsinstituut. Ze hoopt dat studenten door de gratis boordjes de meerwaarde gaan inzien van naar de campus komen. ‘Daarom bieden we ook een hele week lunch aan’, zegt ze. ‘Zo kunnen studenten meteen in het juiste ritme komen. Hopelijk komen ze volgende week ook.’

Geen aanwezigheidsplicht

Na het loslaten van de coronamaatregelen vinden studenten maar moeilijk hun weg terug naar de collegezaal, vertelden docenten van drie verschillende faculteiten een maand geleden al tegen Vox. Deze week schreef docent politicologie Kristof Jacobs op Twitter over een hoorcollege waar slechts 10 van de 113 studenten in de collegezaal zaten.

Socioloog Niels Spierings snapt wel waarom de collegezalen nog steeds betrekkelijk leeg zijn. ‘Een deel is te verklaren door corona-angst, die mogen we niet onderschatten’, zegt hij.

‘Voor eerste- en tweedejaars staat een gewone collegedag gelijk aan achter het computerscherm zitten en in- en uitloggen’

Maar een groter probleem, aldus de socioloog, zijn de huidige eerstejaars en tweedejaars, die aan een studie begonnen tijdens de pandemie. ‘Voor hen staat een gewone collegedag gelijk aan achter het computerscherm zitten en in- en uitloggen. Het hele proces van naar de campus komen, lunchen met medestudenten en samen over de leerstof praten, hebben ze nooit gekend.’

Eén-op-één-oplossingen om studenten massaal terug naar de campus te lokken heeft Spierings niet. ‘Als socioloog zie ik weinig bewijs voor grote effecten van grootschalige campagnes, en een aanwezigheidsplicht prikkelt niet de juiste motivatie’, zegt hij. ‘Docenten moeten uitstralen en ervoor zorgen dat colleges op de campus bijwonen nuttig is. Het moet weer de norm worden. Als je er niet bent, mis je stof en interactie om die te verwerken. Zijn studenten er niet, dan ligt de verantwoordelijkheid in eerst instantie bij henzelf. En natuurlijk zijn er uitzonderingsomstandigheden.’

Ontbijt

Studenten hebben volgens Spierings ook een verantwoordelijkheid ten opzichte van elkaar. ‘Ik zou graag zien dat studenten elkaar aanmoedigen om college te volgen op de campus. Dat ze elkaar hierop aanspreken, desnoods in appgroepen.’

Foto: Johannes Fiebig

Ook de Radboud Universiteit kan volgens Spierings nog stappen zetten. ‘Als we studenten extra willen motiveren, dan helpt het als de campus aantrekkelijk genoeg is’, zegt hij. ‘Er moet genoeg ruimte zijn om te lunchen, en er moeten voldoende plekken zijn voor zelfstudie en groepsopdrachten.’

Gratis lunches, zoals in het Huygensgebouw, vindt de socioloog wel een origineel idee. ‘Met een gratis ontbijt zou je studenten zelfs al ’s ochtends vroeg naar de campus kunnen lokken, voor een lekker productieve dag’, zeg hij. ‘Het kost de universiteit wel wat geld, maar dan heb je ook wat.’

Toegevoegde waarde

De lunches zijn overigens niet de enige manier waarmee WiNSt meer studenten probeert te bereiken. ‘Als studenten-assessoren benadrukken we in gesprekken met studenten dat naar college komen een toegevoegde waarde heeft’, zegt Keizer. ‘En dat ze in een ritme raken als ze blijven komen, want het zijn natuurlijk zware studies.’

‘Ik kwam sowieso al naar college, maar het is een mooi gebaar’

Eerstejaarsstudent natuurkunde Ella is in ieder geval blij met het initiatief van WiNST. ‘Ik kwam sowieso al naar college, maar het is een mooi gebaar’, zegt ze, terwijl ze een plak kaas op een broodje legt. ‘Maar het klopt dat een groep studenten de lessen thuis volgt’, zegt jaargenoot Anne. ‘Vooral zij die wat verder weg wonen, bijvoorbeeld in Limburg.’

‘Het is altijd dezelfde groep studenten die naar de campus komt, en dezelfde groep die thuisblijft’, zegt ook eerstejaars natuurkunde Joep. ‘Maar misschien zijn er deze week tóch ietsje meer.’

2 reacties

  1. Arnoud Lagendijk schreef op 15 april 2022 om 09:37

    Mooi initiatief. Wellicht is het goed dat ook de Refter beseft dat er weer studenten en staf zijn? Gisteren stond er een lange rij achter de ene counter die tijdens de lunch open was, en ook eerder was er nauwelijks aanbod. We nemen daarom vooral lunch mee, gaan naar de Spar of naar Donders. Collega’s delen ook slechte ervaringen bij C (geen veg voorhanden) of the Yard

  2. Robin Hermans schreef op 15 april 2022 om 13:41

    Het lijkt alsof de universitaire beleidsmakers met de handen in het haar zitten en radeloos zijn met betrekking tot het oplossen van het probleem van de lege collegezalen. In plaats van kunstgrepen zoals gratis eten (ik zeg er geen nee tegen, maar noodzakelijk is het niet), kan een deel van het probleem eenvoudig worden opgelost met bekende concepten: stop met het livestreamen van hoorcolleges en beperk de toegang tot weblectures voor de reguliere student. Slechts deeltijdstudenten en studenten met zeer zwaarwegende redenen, die daarom verlof van hun studieadviseur hebben gekregen, zouden toegang daartoe moeten hebben. Op sommige faculteiten was dit vóór corona al het mantra (bijvoorbeeld Rechtsgeleerdheid). Een reden waarom dit beleid niet zou kunnen terugkeren, zij het nader te bepalen doch strikte nuances in verband met de ‘nieuwe werkelijkheid’ van corona onder ons, zie ik niet. Studenten en docenten mogen het belang van fysiek onderwijs niet onderschatten, corona of niet. Het gedrag van studenten, ook van de eerste- en tweedejaars, kun je sturen en daarnaast is niets voor een docent vervelender dan voor een (half)lege zaal staan. Een aangenaam salaris is niet in staat om het gebrek aan plezier in je werk te compenseren.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!