Kruispunt waar studente om het leven kwam alsnog aangepast: fietsers en auto’s steken nu apart over

22 okt 2025

Ze kreeg gelijktijdig groen met een afslaande vuilniswagen en werd aangereden. Dat kostte een Duitse studente vier jaar geleden het leven op een kruising pal naast de campus. De gemeente heeft het fietspad en de lichten nu alsnog aangepast.

Aan de St. Annastraat in Nijmegen staat sinds december 2021 een witte fiets, ter herinnering aan de overleden Duitse studente Antonia – ‘Toni’ voor vrienden. Op weg naar de Radboud Universiteit wilde ze vanaf de Slotemaker de Bruïneweg de St. Annastraat oversteken.

Ze wachtte voor het stoplicht en kreeg gelijktijdig groen met een vuilniswagen, die rechtsaf sloeg. De chauffeur zag haar over het hoofd en gaf geen voorrang, met fatale afloop. Daar is hij later voor bestraft.

Kruispunt alsnog aangepast

Nagedachtenis voor de omgekomen student bij het kruispunt. Foto: Diede van der Vleuten

Kort na het dodelijke ongeluk plaatste de gemeente al een knipperend waarschuwingslicht, om het afslaande autoverkeer te wijzen op fietsers die rechtdoor gaan. Aanvankelijk dacht de gemeente dat verdere aanpassingen aan het kruispunt niet mogelijk waren, maar nu is dat alsnog gebeurd.

Fietsers op de Slotemaker de Bruïneweg hebben een aparte strook gekregen, gescheiden van de rijbaan, met een eigen verkeerslicht. Fietsverkeer en gemotoriseerd verkeer hebben nu nooit gelijktijdig groen. Daardoor kunnen fietsers de St. Annastraat oversteken zonder dat afslaand verkeer hen kruist.

Voor extra veiligheid bevat het fietsverkeerslicht bovendien lichtjes die aftellen en zo laten zien hoelang het duurt totdat het licht op groen springt. Dat bevordert de bereidheid om te wachten. Door de aanpassing moet verkeer op de St. Annastraat voortaan iets langer wachten bij de kruising met de Slotemaker de Bruïneweg.

Dit artikel van Maarten Reith stond eerder in De Gelderlander.

Leuk dat je Vox leest! Wil je op de hoogte blijven van al het universiteitsnieuws?

Bedankt voor het toevoegen van de vox-app!

2 reacties

  1. Fietser schreef op 22 oktober 2025 om 11:09

    >>Dat bevordert de bereidheid om te wachten.<< en betekend dat fietsers nu NOG langer moeten wachten om over te mogen steken en daardoor NOG meer fietsers zich kunnen verzamelen waardoor het een eeuwigheid duurt om aan de overkant te komen (als je de pech hebt om achteraan te staan). Vooral omdat veel fietsers die vooraan staan te traag reageren omdat ze nog niet wakker zijn of hun telefoontje belangrijker vinden dan alerter reageren en bij groen meteen wegfietsen. Nu verdoen ze tijd door eerst dat mobieltje in hun zak te steken en DAN pas weg te rijden.

    • Bètastudent schreef op 22 oktober 2025 om 14:05

      Deze reactie legt pijnlijk bloot hoe de plank mis wordt geslagen op een klein puntje in zo’n artikel.

      Het artikel gaat over het feit dat de verkeerssituatie bij dit kruispunt is gewijzigd n.a.v. een ongeluk waarbij een van je medestudenten om het leven is gekomen. Nergens wordt er (in het artikel) gesuggereerd dat de wachttijd langer is, misschien is dat eigen observatie, maar is verder niet ten orde gekomen in dit artikel.

      Hoeveel waarde hecht je aan wachttijd als dat anders ten kostte gaat van je leven?
      (PS. Als je door dit langere wachten te laat komt, denk dan aan eerder vertrekken of een andere, rustigere, route.)

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!