Kruispunt waar studente om het leven kwam alsnog aangepast: fietsers en auto’s steken nu apart over
-
De nieuwe situatie op de kruising van de Slotemaker de Bruïneweg met de St Annastraat. Foto: Diede van der Vleuten
Ze kreeg gelijktijdig groen met een afslaande vuilniswagen en werd aangereden. Dat kostte een Duitse studente vier jaar geleden het leven op een kruising pal naast de campus. De gemeente heeft het fietspad en de lichten nu alsnog aangepast.
Aan de St. Annastraat in Nijmegen staat sinds december 2021 een witte fiets, ter herinnering aan de overleden Duitse studente Antonia – ‘Toni’ voor vrienden. Op weg naar de Radboud Universiteit wilde ze vanaf de Slotemaker de Bruïneweg de St. Annastraat oversteken.
Ze wachtte voor het stoplicht en kreeg gelijktijdig groen met een vuilniswagen, die rechtsaf sloeg. De chauffeur zag haar over het hoofd en gaf geen voorrang, met fatale afloop. Daar is hij later voor bestraft.
Kruispunt alsnog aangepast

Kort na het dodelijke ongeluk plaatste de gemeente al een knipperend waarschuwingslicht, om het afslaande autoverkeer te wijzen op fietsers die rechtdoor gaan. Aanvankelijk dacht de gemeente dat verdere aanpassingen aan het kruispunt niet mogelijk waren, maar nu is dat alsnog gebeurd.
Fietsers op de Slotemaker de Bruïneweg hebben een aparte strook gekregen, gescheiden van de rijbaan, met een eigen verkeerslicht. Fietsverkeer en gemotoriseerd verkeer hebben nu nooit gelijktijdig groen. Daardoor kunnen fietsers de St. Annastraat oversteken zonder dat afslaand verkeer hen kruist.
Voor extra veiligheid bevat het fietsverkeerslicht bovendien lichtjes die aftellen en zo laten zien hoelang het duurt totdat het licht op groen springt. Dat bevordert de bereidheid om te wachten. Door de aanpassing moet verkeer op de St. Annastraat voortaan iets langer wachten bij de kruising met de Slotemaker de Bruïneweg.
Dit artikel van Maarten Reith stond eerder in De Gelderlander.
Fietser schreef op 22 oktober 2025 om 11:09
>>Dat bevordert de bereidheid om te wachten.<< en betekend dat fietsers nu NOG langer moeten wachten om over te mogen steken en daardoor NOG meer fietsers zich kunnen verzamelen waardoor het een eeuwigheid duurt om aan de overkant te komen (als je de pech hebt om achteraan te staan). Vooral omdat veel fietsers die vooraan staan te traag reageren omdat ze nog niet wakker zijn of hun telefoontje belangrijker vinden dan alerter reageren en bij groen meteen wegfietsen. Nu verdoen ze tijd door eerst dat mobieltje in hun zak te steken en DAN pas weg te rijden.
Bètastudent schreef op 22 oktober 2025 om 14:05
Deze reactie legt pijnlijk bloot hoe de plank mis wordt geslagen op een klein puntje in zo’n artikel.
Het artikel gaat over het feit dat de verkeerssituatie bij dit kruispunt is gewijzigd n.a.v. een ongeluk waarbij een van je medestudenten om het leven is gekomen. Nergens wordt er (in het artikel) gesuggereerd dat de wachttijd langer is, misschien is dat eigen observatie, maar is verder niet ten orde gekomen in dit artikel.
Hoeveel waarde hecht je aan wachttijd als dat anders ten kostte gaat van je leven?
(PS. Als je door dit langere wachten te laat komt, denk dan aan eerder vertrekken of een andere, rustigere, route.)
L.J. Lekkerkerk (Hans) schreef op 22 oktober 2025 om 15:11
Ik ben het met ‘Fietser’ eens dat niet alleen verkeer op de Annastraat langer moet wachten (zoals, beste bètastudent, in het art. staat .. maar pas op de laatste regel)
maar ook de 2-wielers die vanaf de SdB-weg de Annastraat willen oversteken (eigen waarneming 22/10 vanmorgen).
Door de verhoging tussen fietspad en rijbaan kan ik nu ook niet meer tussen de wachtende auto’s door vooraan gaan staan om mijn stoplichtsprint te trainen in het ww-verkeer.
Aangezien gemotoriseerd verkeer eerst groen krijgt en daarna de 2-wielstrook, is het nog altijd denkbaar dat een door oranje/rood glippende rechtsaf-auto een overstekende fietser plet …
Wat mij betreft is deze, vermoedelijk achter een verkeerskundige flexplek bedachte ‘oplossing’ een verspilling van belastinggeld. Ook al omdat de fietsstromen vanaf de Erasmuslaan naar de SdB-weg niet in de analyse betrokken lijken.
Fietser schreef op 22 oktober 2025 om 15:50
*Bètastudent, waar ik op doel is het feit dat er de afgelopen 10 jaar in Nijmegen alleen al zoveel geld is uitgegeven aan veranderingen (beveiligingen) om het op straat veiliger te maken voor fietsers. Als ik op weg naar mijn werk en terug zie hoeveel fietsers door hun kamikaze acties zichzelf EN anderen in gevaar brengen vind ik al die miljoenen die in dit soort ‘veiligheid voor fietsers’ wordt gestopt, geldverspilling. Voor alle duidelijkheid; Ik zeg niet dat die Duitse studente niet heeft uitgekeken (ik was er niet bij), maar wel dat ik dagelijks meerdere situaties van fietsers zie die echt niet door de beugel kunnen.
Het zijn echt enorm veel (jongere) fietsers die eens een cursus meten volgen hoe ze zich in het verkeer moeten gedragen.
En even over de betreffende verkeerssituatie terug te komen, als je via het pad aan de linkerkant van het Comeniusgebouw richting St. Annastraat fietst is dat ook een gevaarlijke situatie en daar wordt maar niks aan gedaan. Brommers en Ebikes die geen snelheid terug nemen op dat punt en keihard van links en rechts voorbij scheuren en je halsoverkop moet stoppen, ondanks dat het stoplicht voor ‘jou’ op groen staat.
StopPlicht schreef op 22 oktober 2025 om 17:15
Hoi Fietser,
Bedoel je toevallig het punt waar je vanaf het paadje naast het Comeniusgebouw de Annastraat opfietst hier?*
Waar duidelijk staat dat de brommers en ebikes voorrang hebben en jij moet wachten?
Misschien moet je zelf even beter opletten in het verkeer, in plaats van je frustratie op een ontzettend misplaatste plek botvieren.
*https://www.google.com/maps/@51.8190959,5.8558139,3a,75y,101.35h,90t/data=!3m7!1e1!3m5!1s-Cl_F2Bk9Fcq19FrNptQUQ!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D0%26panoid%3D-Cl_F2Bk9Fcq19FrNptQUQ%26yaw%3D101.35241855336618!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MTAxNC4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Andere fietser schreef op 23 oktober 2025 om 08:53
Even voor StopPlicht: het klopt natuurlijk dat verkeer over het fietspad langs de Annastraat voorrang heeft als je langs het Comeniusgebouw komt, maar het zicht naar links en rechts als je van dat paadje komt is ongeveer 0. Als je wel een mooi groen stoplicht ziet (en die gaat maar eens in de vier minuten oid op groen), is de verleiding nogal sterk om wat vaart te maken. Het is een beetje zoals die oude Betoverde Doolhof reclame: je ziet je doel vlak voor je neus en dan hou je misschien even wat minder rekening met wat er van opzij komt… Het probleem is basic verkeerspsychologie, niet voorrangsregels.
Het nieuwe stoplicht aan de Slotemaker is er ook zo een. Die aftellende lampjes tellen zo langzaam af dat ze soms zelfs optellen. Ja, dan wordt het wel interessant om toch gewoon met de auto’s over te steken (wat ik al meerdere malen heb zien gebeuren).
Uiteindelijk is het probleem dat noord-zuid routes in Nijmegen supergoed geregeld zijn met strakke rechte fietspaden en regelmatig groen licht, terwijl west-oost verbindingen gevaarlijk en inefficiënt zijn. En als er al stoplichten zijn, moet je vaak eindeloos wachten.
L.J. Lekkerkerk (Hans) schreef op 23 oktober 2025 om 12:54
Ja, Fietser, inderdaad. Waarom staat er eigenlijk geen verkeerslicht op het fietspad aan de campuszijde op die plek …
Fietser schreef op 23 oktober 2025 om 08:31
Misschien moet JIJ eens even dimmen, ‘StopPlicht’ voor jij zo onterecht tegen me uitvalt. Ik LET op, vaak beter dan veel andere fietsers die zonder uit te kijken asociaal vlak voor een auto een weg over schieten. Het is op dat punt alleen erg lastig in te schatten als er in de verte een fiets aankomt die een ebike blijkt te zijn op volle snelheid. Snap je waar ik heen wil? Een fiets op 100 meter afstand is niet direct herkenbaar als een ebike.
Denk dus even na voor je iemand meteen ‘persoonlijk’ aanvalt!
Medewerker schreef op 23 oktober 2025 om 10:09
Als het kalf gedronken is dempt men de put… RIP Toni
Jochem schreef op 23 oktober 2025 om 13:50
Ik heb 20 jaar in Nijmegen gewoond.
Honderden keeren hier met auto en fiet overgestoken. Van links na rechts en andersom.
Dit ongeluk van deze Studente vond ik extreem tragisch.
Vooral oomdat het volledig onnodig was.
Ik heb meer dan 40 jaar mijn rijbewijs.
Maar het was voor mij van begin af aan Onbegrijpelijk hoe het mogelijk was dat fietsers en auto’s tegelijkertijd groen kunnen krijgen.
Dit is vragen om ongevallen.
Dit ongeluk is te wijten aan de toenmalige ontwerpers van deze kruizing.
Rechts inhalen is behalve bij invoegen of de snelweg ten strengste verboden.
Maar op deze kruizing gewoond normaal.
Ok ik heb bij een van de erste keeren toen ik naar Nijmegen kwam, exact
op deze punt bijna een fietser aangereden.
Omdat ik het nog nergens anders op
deze manier had gezien dat fietsers van rechts gewoon recht door voor de rechts afslande verkeer lang mogen.
Het is erg triest wat hier gebeurde en
absolut niet te verwijten aan de fietser.
De vrachtwagen chauffeurs van de DAR, welke hier dagelijks rijden kennen deze kruizing en het gevaar.
Iemand, nieuw in Nijmegen niet !!
En de Gemeente Nijmegen had deze
kruizing nooit zo mogen verwezenlijken zo als deze was.
Levensgevaarlijk, so als helaas toen ok bleek.
Inge schreef op 23 oktober 2025 om 15:29
Blij dat dit kruispunt nu aangepast is. Later die week had ik op deze kruising bij donker regenachtig weer ook een aanrijding (auto tegen auto). De tegenpartij was een collega van de DAR-medewerker in zijn vrije tijd. Hij vertelde dat ze allemaal erg geschrokken waren van het dodelijke ongeluk. Gelukkig bleef het bij ons beperkt tot blikschade.
Inderdaad moeten de verschillende verkeersstromen best lang wachten, maar het was echt een onveilige situatie op dit lastige kruispunt. Dus ik ben erg opgelucht dat dit niet weer zal voorkomen. En persoonlijk mijd ik dit kruispunt voortaan wanneer ik met de auto ben en het donker is…