Op naar Dylan
Ron Welters, de eerste spreker in de reeks’ It’s Not Only Rock ’n Roll but I Like It’. De filosofie van popmuziek – Publiekslezingen Filosofie, was aanwezig bij de tweede lezing in deze reeks door Evert van der Zweerde. Van der Zweerde beschreef hoe politiek en protest tot uiting komen in de muziek van bijvoorbeeld Bob Marley en Manu Chau. Welters keek terug op de lezing en blikte ook vooruit op de laatste lezing in deze reeks.Jean-Pierre Wils gaat op 27 april 2011 met Bob Dylan in op de emoties die in popmuziek tot uiting komen.
Op naar Dylan
Na de even erudiete als invoelende lezing van Evert van der Zweerde over de politieke kracht van popmuziek van gisteravond ben ik wel een beetje bijgetrokken, maar nog steeds niet om. Pop blijft voor mij toch primair: gevoel, reflex, onderbuik, met de stem als extra instrument. En niet zozeer: diepdoordachte tekst, omlijst door passende orkestratie – vorm en inhoud die elkaar omhelzen, opstuwen richting emancipatie van de onderdrukte bezongen doelgroep.
Ik heb het echt geprobeerd, om op geleide van Van der Zweerde’s scherpe voorwoorden te luisteren naar de (politieke) strekking van de(gelaagde) teksten van Randy Newman’s song over rednecks en Mavis Staples’ (inderdaad hartverscheurende) song over vaderlief ‘Pops’ en de post-slavernij. Maar na een zin of drie zat ik toch weer op de klank van en de emotie in de stem als stem. Hele artikel