Parkeren rond Radboud: het verdict

30 okt 2014

Bewoners rond de campus en het ziekenhuis klagen over parkeeroverlast en zijn niet blij met het parkeerbeleid van de Radboud Universiteit en umc. Die zeggen op hun beurt dat er weinig aan te doen is. Verkeersplanoloog Karel Martens ontleedt de discussie.

Het parkeerterrein bij de westelijke ingang van het Radboudumc. Foto: Mathijs Noij
Het parkeerterrein bij de westelijke ingang van het Radboudumc. Foto: Mathijs Noij 

‘De bewoners…
…zeggen: de weg is van ons, maar wij willen er niet voor betalen. In die redenering gaat iets mis. Het is immers een openbare weg. Als de wijkbewoners een parkeervergunning moeten aanvragen, betalen zij slechts een tientje per maand. Daarmee reserveren ze een parkeerplek voor de deur. Waar vind je nog zo’n goedkope lap grond?’

‘De oplossing die sommige wijkbewoners aandragen – namelijk het afschaffen van parkeertarieven op de campus en het ziekenhuisterrein – maakt de parkeerplaatsen in de wijk wel vrij, maar brengt er veel rijdende auto’s voor terug. Meer medewerkers zouden dan met de auto naar het werk gaan. Dat leidt niet alleen tot drukte op de weg, geluidsoverlast en luchtvervuiling in de wijk, maar ook ver daarbuiten. De oplossing van de bewoners schuift de problemen door naar de wijdere omgeving.’

Foto: Mathijs Noij
Foto: Mathijs Noij

De universiteit en het ziekenhuis…
hebben wel degelijk mogelijkheden om hun personeel aan te moedigen gebruik te maken van hun parkeergelegenheden en daarmee parkeeroverlast in de wijk te voorkomen. De oplossing ligt in het flexibiliseren van de parkeerabonnementen. Neem de universiteit: medewerkers kunnen alleen een abonnement voor een maand aanschaffen. Maar het is niet zo dat iedereen van maandag tot en met vrijdag met de auto naar het werk wil. Veel mensen pakken alleen de auto als het regent. Of wanneer zij direct na het werk nog even op bezoek willen bij hun ouders. Zij zijn voor die ene parkeerbeurt in de garage dan erg duur uit en kiezen dus voor een gratis, alternatieve parkeerplek in de wijk. Geef die mensen de mogelijkheid om een strippenkaart aan te schaffen, twintig keer parkeren voor 25 euro – bijvoorbeeld.’

‘Het ziekenhuis hanteert dagtarieven. Medewerkers die buiten een straal van 7,5 kilometer van het werk wonen zijn 1,20 euro per dag kwijt. Maar woon je daarbinnen, dan betaal je vijf euro. Dat is nogal een groot verschil. Bovendien is de grens van 7,5 kilometer behoorlijk arbitrair. Als het hard regent of glad is, dan is zeven kilometer fietsen een behoorlijk eind. Ook hier zouden flexibele abonnementen een oplossing kunnen bieden.’ /Mathijs Noij

0 reacties

  1. DW schreef op 31 oktober 2014 om 12:33

    Het idee van de strippenkaart is prima voor de mensen die sporadisch met de auto naar de RU of het UMC gaan. Ik zit bijvoorbeeld niet graag strak in het pak op de fiets met weer en wind. Hiervoor is de strippenkaart een goede oplossing om toch voor die dagen met slecht weer de auto te pakken.

  2. Pleidooi: flexparkeren met personeelpas | Vox magazine schreef op 5 november 2014 om 14:55

    […] ze zelf. Het betreft immers de openbare weg. Planoloog Karel Martens is het daar niet mee eens: hij pleit voor meer flexibele parkeerabonnementen. Veel medewerkers pakken incidenteel de auto, en willen dan […]

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een dagelijkse of wekelijkse nieuwsbrief met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!