Pleidooi: flexparkeren met personeelpas

05 nov 2014

Het autorijdende personeel van de Radboud Universiteit wil flexibele parkeertarieven. Het sluit zich daarbij aan bij het advies van Radboudplanoloog Karel Martens. Hiermee neemt de parkeerdruk in omliggende wijken af, en het levert de universiteit meer parkeergelden op.

De Akkerlaan. Foto: Mathijs Noij
De Akkerlaan. Foto: Mathijs Noij

Bewoners van de wijken rond de universiteit klagen over de vele medewerkers die in hun wijk parkeren. Universiteit en ziekenhuis kunnen daar weinig aan doen, zeggen ze zelf. Het betreft immers de openbare weg. Planoloog Karel Martens is het daar niet mee eens: hij pleit voor meer flexibele parkeerabonnementen. Veel medewerkers pakken incidenteel de auto, en willen dan niet de volle mep betalen. Een ‘strippenkaart’ zou een oplossing zijn.

Medewerkers van de Radboud Universiteit sluiten zich bij Martens aan. Frans van der Slik is universitair docent bij letteren, en woont op ongeveer twaalf kilometer afstand van de universiteit. ‘Ik ga bijna altijd met de fiets of met het openbaar vervoer. Incidenteel pak ik de auto. Als ik dan op de campus parkeer, ben ik tien euro kwijt.’

Onvriendelijk
Aangezien Van der Slik in het Erasmusgebouw werkt, biedt de nabijgelegen wijk Brakkenstein voor hem een gratis alternatief. ‘Ik vind het parkeerbeleid van de universiteit buitengewoon onvriendelijk tegenover haar personeel.’ Als Van der Slik voor de incidentele parkeerbeurt op de campus minder kwijt zou zijn, zou hij dat ‘zeker doen’. Volgens de taalwetenschapper zou dat de universiteit nog meer opleveren ook. ‘Dat is de wet van de kleine getallen. Veel meer mensen zouden gebruik maken van de parkeergelegenheden op de campus.’

Ook Monique Willemsen typeert de tarieven op de campus als belachelijk. ‘De universiteit moet zich opstellen als vriendelijk buur, maar jaagt medewerkers de wijk in’, zegt de secretaresse van de opleiding psychologie. Ze ziet de parkeerdruk zich als een olievlek uitspreiden. ‘Ik woon in de Enkstraat, in de wijk Sint Anna. Laatst zette een medewerker zijn auto hier in de straat om het laatste stukje met de vouwfiets af te leggen.’

De Van Peltlaan. Foto: Mathijs Noij
De Van Peltlaan. Foto: Mathijs Noij

Personeelpas
Het CvB van de universiteit kan volgens Willemsen veel verbeteren aan het beleid. ‘Waarom zijn parkeerabonnementen voor parttimers net zo duur als voor fulltimers? Waarom kan je een abonnement niet een paar weken stilleggen als je ziek of op vakantie bent? Is het eigenlijk wel eerlijk dat een hoogleraar net zo veel betaalt voor zijn parkeerplaats als een secretaresse?’ Om deze flexibele maatregelen door te voeren, zou het ideaal zijn als medewerkers kunnen betalen met hun personeelpas. ‘En trek de parkeerkosten dan gewoon van het salaris af.’

Er zijn ook studenten die wel eens met de auto naar de campus komen. Of dat graag zouden willen, zoals Damian Wesseloo. De student Communicatie- en informatiewetenschappen heeft een auto en zegt dat hij absoluut voor flexibel parkeren is. ‘Iedereen vindt het toch prettig om droog aan te komen op de campus als het regent?’ Parkeerabonnementen voor een langere periode zijn volgens Wesseloo een slecht idee. ‘Daar stimuleer je het autogebruik mee, met extra verkeersdrukte rond de campus als gevolg.’ / Mathijs Noij 

0 reacties

  1. Monique Willemsen schreef op 5 november 2014 om 15:33

    Er kunnen situaties zijn waarbij je heel incidenteel de auto moet nemen. Daar worden nu enorme bedragen voor gerekend. €10,= per dag! Ik woon op ongeveer 3 km. afstand en ga altijd met de fiets. In geval je soms sporadisch met de auto komt, dan zou ik ervoor kiezen om via de personeelspas een enkel bedrag te laten afschrijven.

  2. Helmi Bongers schreef op 6 november 2014 om 12:06

    Helemaal mee eens, ook ik fiets 6 km en ben parttimer maar er zijn dagen dat de auto beter uitkomt. Ik ben helemaal bereid om voor die enkele keer te betalen als het maar in verhouding is.

  3. jos janssen schreef op 6 november 2014 om 12:14

    wanneer men 2 keer een volle dag parkeert in de maand kost dat 20 euro ( 2 x 10 euro per dag), wanneer men een parkeerabonnement aanschaft als medewerker of als student dan betaald men voor de hele maand 15 euro….??

    • Geert Driessen schreef op 7 november 2014 om 13:56

      Het is nog veel gekker: Als ik ’s morgens van 8-12u parkeer en dan even voor mijn onderzoek naar een school moet, en dan vervolgens van 13-17u weer parkeer, betaal ik €16 op één dag (terwijl volgens de toelichting dat maximaal €10 is). Dus op één dag betaal ik al meer dan iemand met een maandabonnement. Wie verzint dit? (En dan kost het mij/mijn project vervolgens nog zeker €25 aan tijd om dit te declareren.)

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!