Universiteit past nieuwe campagne aan na kritiek van wetenschappers

11 jan 2024

Na kritische reacties van meerdere hoogleraren past de Radboud Universiteit haar nieuwe campagne aan. Reden: wetenschappelijk is niet aangetoond dat de menselijke soort met uitsterven bedreigd is.

“Is ook de mens een bedreigde soort?” Dat is voortaan de slagzin van de nieuwe campagne van de Radboud Universiteit. Toen de campagne eerder deze week op de nieuwjaarsbijeenkomst werd gelanceerd was die slogan een stuk stelliger: “Ook de mens is een bedreigde soort.”

Reacties

Reden van de wijziging zijn reacties van verschillende wetenschappers op de nieuwe universiteitscampagne, legt directeur Marketing & Communicatie Pim van Zanen uit. ‘Twee hoogleraren mailden ons dat ze moeite hebben met de stelligheid van de boodschap dat de mens met uitsterven is bedreigd. Voor die stelling ontbreekt namelijk een wetenschappelijke onderbouwing. En omdat we een universiteit zijn, vinden zij het belangrijk dat die onderbouwing er is.’

‘Het is niet gebruikelijk dat een campagne na de lancering wordt aangepast’

Zo vertelde hoogleraar Environmental Science Heleen de Coninck ook tegen Vox dat het uitsterven van de menselijke soort bij haar weten niet als mogelijkheid in de scenario’s van het IPCC en het IPBES is opgenomen.

‘Natuurlijk zijn we vatbaar voor die reacties,’ zegt Van Zanen. ‘We konden afwachten of er nog meer reacties zouden komen, of we konden de campagne aanpassen. We hebben voor de tweede optie gekozen.’

Filmpje aanpassen

Dus is de slagzin van de campagne sinds vandaag aangepast naar een vraag. De verandering is al doorgevoerd op de website van de campagne. Ook het filmpje op YouTube zal nog worden aangepast. ‘Omdat het slechts subtiele wijzigingen betreft, kost het weinig moeite en geld om de advertenties en het filmpje aan te passen’, aldus Van Zanen. ‘Bovendien verschijnt de campagne pas volgende week op NPO en NPO Start en als advertentie in de krant.’

Of hij met de situatie in zijn maag zit? ‘Natuurlijk is het niet gebruikelijk dat een campagne na de lancering wordt aangepast’, zegt Van Zanen. ‘Maar ik ben wel blij met de constructieve manier waarop de wetenschappers hun zorgen hebben geuit. Daar hebben we naar geluisterd. Bovendien heb ik niet de indruk dat de aanpassingen ten koste gaan van het doel van de campagne.’

Leuk dat je Vox leest! Wil je op de hoogte blijven van al het universiteitsnieuws?

Bedankt voor het toevoegen van de vox-app!

3 reacties

  1. Frank Kruijsbeek schreef op 11 januari 2024 om 17:07

    Zonde. De universiteit kán het dus wel: snel handelen en ingrijpen na klachten zonder eerst met elkaar het gesprek aan te gaan. Door Shell gefinancierde klimaatverwoesting is geen naamsverandering van de Beelkamer, zullen we maar zeggen.

    Ik concludeer maar rustig dat het wel weer meevalt met die indoctrinatie en vraag me tevens af hoeveel de laatste mens over een paar jaar nog zal hechten aan de wetenschappelijke onderbouwing van zijn dan uitgekomen uitsterven. Wat mij betreft was de eerste boodschap van de campagne prima en had het allemaal zelfs nog veel politieker gemogen.

  2. Anoniem schreef op 12 januari 2024 om 13:21

    Op zich vind ik het positief dat gemaakte keuzes worden heroverwogen als er kritiek komt van wetenschappers en dat het filmpje werd aangepast. Trouwens, moesten het per se hoogleraren zijn of was de kritiek van anderen ook serieus genomen?

    Maar in hoeverre het filmpje en de campagne hierdoor echt substantieel beter wordt, vraag ik me af. Ik blijf het problematisch vinden als een kennisinstelling een boodschap probeert over te brengen en hiervoor bewust (!) op emoties zet in plaats van argumenten en kennis. Plaatsvervangende schaamte voor mijn alma mater, dat is wat ik voel.

    En wat is de boodschap eigenlijk? Vind ik nog steeds niet zo duidelijk. Was het maar geweest: “WE all have a part to play” en daarom wisselen we naar een andere bank (of andere suggesties van bv. de scientist rebellion). Dat was een mooie boodschap geweest maar helaas… Misschien iets voor de toekomst.

  3. Bezorgde medewerker schreef op 15 januari 2024 om 20:33

    Een universiteit die goed op de centen moet passen… een universiteit waar de financiën knellen. Ben benieuwd hoe duur een reclamespotje op NPO 1 na het 20.00 nieuws is (zoals vanavond te zien was)…

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een directe, dagelijkse of wekelijkse update met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!