Wat anders moet op de campus
‘Vernieuwing.’ Dat is het thema van de opening van het academisch jaar komende maandag. Volgens rector Bas Kortmann is vernieuwing hard nodig omdat Nederland rap verandert. Hij noemt studenten ‘de vormgevers van de toekomst’. Dus moeten juist zij aan de bak. Onder het motto ‘verbeter de wereld, begin bij jezelf’ presenteert voxweb.nl deze week een korte serie over wat anders moet op de universiteit. Vandaag: waar blijven de webcolleges? Stel je ligt met veertig graden koorts in je bed. Of je moet vanwege je bestuursfunctie vanochtend echt vergaderen. En dat terwijl de docent juist vandaag op een rijtje zou zetten wat je moet doen voor het tentamen. Ben je bètastudent, dan heb je mazzel. Je kunt het hoorcollege later nog eens rustig online bekijken. De audiovisuele dienst van de bètafaculteit neemt de colleges van alle kernvakken in het Huygensgebouw op en plaatst de video’s vervolgens op Blackboard. Bèta’s weten het al een jaar of acht: webcolleges zijn een prima studiehulp. Ze geven studenten de mogelijkheid om bepaalde delen van het college nog eens terug te kijken, in hun eigen tempo, aantekeningen aan te scherpen, de stof nog eens door te nemen en zich voor te bereiden op het tentamen. ‘Ik had het zelf ook prettig gevonden bij de moeilijke vakken in mijn studie’, zegt Loeke Salemans, voorzitter van de studentenraad en psychologiestudent. De raad pleit al langer voor een grootschalige invoering op de campus. Een adviesgroep van medewerkers en studenten schreef een notitie over webcolleges die nu onderweg is naar het bestuursgebouw. Het college is kennelijk nog altijd niet om. En dat terwijl de Radboud Universiteit niet bepaald voorop loopt als het gaat om webcolleges. De technische universiteiten (Delft, Twente en Eindhoven) doen het al jaren, maar ook de Vrije Universiteit, de Universiteit van Amsterdam, Wageningen Universiteit en de Universiteit Utrecht zijn er al langer mee aan de slag. De Amsterdamse universiteiten en die in Wageningen maakten een kleine vier jaar geleden een handleiding voor invoering en hergebruik van webcolleges op de campus. De notitie die nu bij het Nijmeegse college van bestuur ligt is een pleidooi voor campusbrede invoering, vertelt Loes Builtjes, hoofd van de Gebruikersdienst ICT. ‘Zo’n beetje iedereen is wel voorstander’, is haar ervaring. Builtjes snapt de terughoudendheid binnen het bestuursgebouw wel. ‘Laten we eerlijk zijn; het kost ook wel wat.’ Hoogleraar sterrenkunde Paul Groot is er beter door gaan lesgeven, zegt hij. ‘Het is heel inzichtelijk om jezelf op video te zien. Je ziet meteen: dat snapte ik zelf geloof ik ook niet helemaal.’ De opkomst van studenten is er niet minder om, ervaren de bèta’s. ‘Integendeel, voor studenten die aan het begin van een vak al weten dat ze een keer niet kunnen, is het toch de moeite het vak te volgen. Ze weten dat ze het college altijd nog op Blackboard kunnen volgen.’ De adviesgroep wil in elke collegezaal een vaste camera-opstelling neerzetten. Ook in de zalen van de kleinere opleidingen. Groot zelf vindt het in elk geval hoog tijd. ‘De leerlingen op de basisschool kregen al les op smartboards toen de universiteiten er nog aan moesten beginnen. Kennelijk lopen universiteiten wel vaker achter als het gaat om techniek.’/Martine Zuidweg