Bachelordiploma op zak? Op naar de Randstad

07 nov 2019

Na hun bachelor gaan steeds meer studenten van de Radboud Universiteit naar andere universiteiten om een master te volgen. Dat moet anders, vindt de universiteit. Daarom moet het aanbod van masters op de schop en moeten huidige bachelorstudenten het gevoel krijgen dat ze ook voor hun vervolgstudie in Nijmegen aan het goede adres zijn.

Met bijna 23.000 studenten heeft de Radboud Universiteit dit academisch jaar meer studenten dan ooit. Toch zijn de 1-oktobercijfers niet alleen een reden tot feest. Meer en meer studenten trekken na hun bachelor naar een andere Nederlandse universiteit. Hun aantal steeg van 447 (16,4 procent van het aantal studenten met een bachelordiploma, red.) in diplomajaar 2014/2015 naar 820 of 30,5 procent in 2018/2019.

Het aantal vertrekkende studenten werd in 2015 nog gecompenseerd door nieuwkomers (545), maar dat is dit collegejaar (678) niet meer het geval. Ook opvallend: een groot deel van de nieuwe masterstudenten deed een vooropleiding in het buitenland – dit academiejaar gaat het om 247 van de 678 nieuwe studenten. ‘In de Nederlandse markt verliezen we een paar honderd studenten’, zegt teamleider Institutional Research Han Werts.

Omdat de Radboud Universiteit ook dáár een belangrijke rol wil blijven spelen, werd in september vorig jaar een stuurgroep ingericht onder leiding van rector Han van Krieken. Die bracht in eerste instantie in kaart waarom bachelorstudenten na hun diploma de Radboud Universiteit verlaten. Ongeveer de helft zegt behoefte te hebben aan iets nieuws. Volgens Werts hoort dat nu eenmaal bij de bachelor-masterstructuur. ‘Studenten willen bijvoorbeeld naar de Randstad omdat ze het gevoel hebben dat er daar meer te doen is op de arbeidsmarkt.’

Meer dan de helft van de studenten die een master elders gaat volgen geeft aan dit te doen omdat de master van hun voorkeur niet wordt aangeboden aan de Radboud Universiteit of dat de masters hier inhoudelijk minder interessant zijn.

Dean Margot van Mulken. Foto: Joeri Borst

Letterenfaculteit

Dat studenten na hun bachelor naar een andere universiteit trekken is iets dat ze bij de letterenfaculteit al langer zien. Afgelopen collegejaar vertrokken 133 studenten (46,7 procent) van de studenten met een bachelordiploma, waarvoor 75 masterstudenten van andere universiteiten terugkwamen. ‘Het lijkt erop dat ons masteraanbod niet voldoende correspondeert met wat studenten willen. In elk geval kiezen ze vaak niet voor Nijmegen’, zegt decaan Margot van Mulken.

Daarom heeft de letterenfaculteit een tiental richtlijnen ontworpen .‘We willen masterspecialisaties aanbieden die je elders in Nederland niet hebt’, zegt Van Mulken. ‘Kijk naar onze specialisaties Nederlands als Tweede Taal en Tourism and Culture: die zijn uniek en succesvol. Daar willen we er meer van.’

‘We willen specialisaties aanbieden die er elders in Nederland niet zijn’

Masterspecialisaties binnen de letterenfaculteit moeten minstens vijftien studenten trekken. Ze zullen ook meer samenwerken met andere specialisaties. ‘Zo houden we de vele specialisaties toch in het aanbod’, aldus Van Mulken. Ook in de werving van buitenlandse studenten neemt de letterenfaculteit extra stappen. ‘Afgelopen jaar hebben we buitenlandse studenten die toegelaten waren tot een van onze masters niet nog eens nagebeld, niet langer warm gehouden. Dat gaan we opnieuw oppakken.’

Esther-Mirjam Sent

Onderwijsontwikkelaar

De managementfaculteit heeft in mindere mate last van hetzelfde probleem. Vorig collegejaar stroomden 188 bachelorstudenten uit, tegenover een instroom van 152 masterstudenten. ‘Voor ons is dat een redelijke balans, zegt vicedecaan Esther-Mirjam Sent. ‘Dat studenten ergens anders heengaan voor hun master is inherent aan het systeem en moedigen we alleen maar aan – zolang ze niet om de verkeerde redenen vertrekken, natuurlijk. En we zien er graag bachelorstudenten van elders voor terugkomen.’

Sent benadrukt dat het masteraanbod van de managementfaculteit constant onder de loep wordt genomen. ‘Wij kijken voortdurend of onze masters voldoen aan de wensen van studenten en de eisen van de arbeidsmarkt. Je moet weten wat er in de samenleving gebeurt. Volgend jaar nemen we een onderwijsontwikkelaar aan die expliciet de opdracht krijgt om kansen in ons curriculum te onderzoeken en te ontwikkelen.’

‘We kijken voortdurend of onze masters voldoen aan de wensen van studenten en de eisen van de arbeidsmarkt’

Om het masteraanbod zo aantrekkelijk mogelijk te maken, worden samenwerkingen tussen verschillende opleidingen in de managementfaculteit aangemoedigd. ‘We hebben nu onder andere gezamenlijke masterspecialisaties voor economie en politicologie, en voor bedrijfskunde en politicologie.’

Master’s Fair

Namens de universiteit als geheel doet Werts onderzoek naar de motieven van studenten om voor hun master naar een andere universiteit te gaan. Daaruit blijkt dat 30 procent het gevoel had dat de Radboud Universiteit hen niet wilde behouden voor een master. ‘Dat willen we veranderen. We willen onze bachelorstudenten meer het gevoel geven dat we ze ook graag voor een masteropleiding hier houden en een passende, unieke opleiding kunnen bieden. Een eerste stap daarin is een voorlichtingsactiviteit specifiek voor tweede- en derdejaars bachelorstudenten van de Radboud Universiteit: de Radboud Master’s Fair,’ zegt Werts. Die vindt vandaag voor de eerste keer plaats.

De universiteit vond inspiratie bij de managementfaculteit, die al langer een Master’s Fair organiseert exclusief voor eigen bachelorstudenten. Het accent ligt daarin minder op de stad Nijmegen en de Radboud Universiteit – die kennen de studenten al. ‘Het gaat veel meer over de inhoud’, zegt Werts. ‘Wat maakt een master anders dan een bachelor? En als je deze bachelor hebt gevolgd, wat heb je dan nodig om een bepaalde masteropleiding te doen?’

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een dagelijkse of wekelijkse nieuwsbrief met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands
Verzonden!