‘Ik probeer een onderscheidende collectie op te bouwen’
Twaalf jaar lang stippelde Daan Van Speybroeck het kunstaankoopbeleid van de universiteit en het UMC St Radboud uit. Hoewel Van Speybroeck pas in november met pensioen gaat, is zijn afscheidstentoonstelling al te bezichtigen in Museum Het Valkhof.
Op het eerste gezicht lijkt het werk niet zo bijzonder. Een mooie, indringende foto gemaakt in een verlaten en vervallen gebouw. Goed bewerkt in Photoshop, helemaal rood gekleurd (op een rechthoekig vlak in het midden van de foto na). Wie dichterbij komt, de randen van de rechthoek nader bekijkt, komt tot de conclusie dat van bewerking geen sprake is: de gehele ruimte – buiten de rechthoek – is daadwerkelijk rood geverfd. Het werk van de Franse kunstenaar Georges Rousse is een van de werken uit de collectie van het UMC St Radboud die Van Speybroeck wilde exposeren. Hij heeft het werk ook zelf aangekocht in het verleden.
Leven en dood
‘The French Connection’ bestaat zoals de naam aangeeft uit werken van Franse kunstenaars. Van Speybroeck heeft in zijn jaren bij het UMC veel Franse werken aangekocht, een bewuste keus. Van Speybroeck: ‘De andere Nederlandse UMC’s frequenteren bepaalde galeries in Amsterdam, kopen daar de grote namen. Verder kopen ze ieder nog wat werk van regionale kunstenaars. Naar mijn gevoel zijn die collecties inwisselbaar. Ik wilde dat niet, heb geprobeerd – in plezierige dialoog met de Commissie Beeldende Kunst van het UMC – een onderscheidende collectie op te bouwen.’ Maar waarom de keus voor Franse kunstenaars? ‘Zij blijven in mijn ogen dichter bij de literatuur, bij de filosofie. Ze hebben Sartre en Camus gelezen. Onderwerpen als leven en dood, troost en zorg, hoe in te grijpen in het menselijk bestaan, spelen in Frankrijk een grote rol in de beeldende kunst. Ik vond dat goed passen.’
Stempel
Zowel universiteit als UMC hebben een flinke kunstcollectie, beide ruwweg tweeduizend werken groot. Toch laat Van Speybroeck in deze tentoonstelling alleen werken zien uit de collectie van het ziekenhuis. Hij heeft daar ook meer zijn eigen stempel op kunnen drukken, bij de universiteit is er minder aandacht voor kunstbeleid, is het meer versnipperd.
De tentoonstelling in Museum Het Valkhof vult een zaal op de bovenverdieping en is niet versnipperd, maar juist sterk thematisch; gericht op leven en dood en de lessen van de anatomie. Nagenoeg alle werken komen uit de eigen collectie, maar één bijzonder werk heeft Van Speybroeck geleend. Het gaat om Le Peintre Blessé van Jean Le Gac (een bekende naam op de campus, de Academiezaal van de Aula van de universiteit is aangekleed met werken van Le Gac), een groot werk dat een flink deel van de wand vult. ‘Le Gac bracht in 2002 een boek uit waarin zijn teksten zijn gebundeld. In het boek wilde hij geen reproducties, maar nieuwe tekeningen van de werken. Wij hebben een van die tekeningen’, legt Van Speybroeck uit. ‘Ik kon de kans om die werken bij elkaar te brengen niet laten liggen.’ Zou hij het werk niet liever willen kopen? Lachend: ‘Natuurlijk zou ik het graag voor de collectie willen aanschaffen. Maar het is op het moment niet te koop.’ / Mark Merks
De personeelsvereniging van de Radboud Universiteit organiseert maandag 2 april een Reppen & Roeren in het teken van de Franse kunstenaars in de collectie van het UMC. Daan Van Speybroeck gaat tijdens het avondprogramma in gesprek met Harry Bekkering. De tentoonstelling ‘The French Connection’ is te bezichtigen tot 22 juli in Museum Het Valkhof.
Kunst op de campus: verlaten en vergeten | Vox magazine schreef op 18 september 2012 om 21:43
[…] de passie van Daan Van Speybroeck ligt het niet dat de kunstwerken op het RU terrein soms meer decor zijn dan […]