Minder drukke ochtendspits door aangepaste collegetijden

31 jan 2019

Sinds de collegetijden van de Radboud Universiteit en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen op elkaar zijn afgestemd is het in de ochtendspits minder druk in de trein en op de weg. Dat blijkt uit onderzoek van de gemeente en de betrokken onderwijsinstellingen.

Sinds september beginnen de eerste colleges aan de Radboud Universiteit om half negen en aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen om negen uur. Een van de redenen daarvoor was een betere spreiding van de ochtendspits. Met succes, blijkt nu uit een analyse waarin OV-chipkaartdata en navigatiesystemen van auto’s onder de loep zijn genomen.

Treinreizigers

‘De piek van de spits is afgevlakt en de verkeersdoorstroom is verbeterd’, klinkt het in een persbericht. Hierdoor is het aantal treinreizigers om 8.15 uur met gemiddeld 22 procent afgenomen. In de bus is het aantal reizigers op het drukste moment met 10 procent gedaald. En op dinsdagochtend, de drukste dag van de week, zijn er op de Heyendaalseweg 5 procent minder fietsers dan vorig jaar, waardoor de gemiddelde snelheid van auto’s rond de campus met vijf kilometer per uur is toegenomen. Voor verkeerslichten hoeven auto’s en fietsers gemiddeld 8,5 procent minder lang te wachten.

De resultaten zijn verrassend. In september zei Carlo Buise van de Arbo- en Milieudienst van de universiteit nog dat het effect van de aangepaste collegetijden nauwelijks merkbaar was, ‘vermoedelijk omdat er dit jaar weer meer studenten zijn bij gekomen.’

De Nijmeegse maatregel, een initiatief van de projectgroep Duurzaam Bereikbaar Heyendaal (zie kader), krijgt mogelijk navolging in andere studentensteden. In november nam de Tweede Kamer al een motie aan om te onderzoeken of onderwijsinstellingen in andere studentensteden hun collegetijden ook kunnen aanpassen om te volle bussen en treinen te vermijden. ‘Ik ga graag met de resultaten uit Nijmegen in gesprek met andere regio’s, want ik hoop dat velen dit geslaagde voorbeeld gaan volgen’, zegt staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven (D66).

Deelfietsen

De projectgroep heeft nog meer plannen om de campus verder te verduurzamen. Zo is er het idee om alle inkomende goederen op de campus voortaan op één centrale locatie af te leveren van waaruit ze met een elektrisch voertuig verder naar hun bestemming worden verspreid. Ook willen de universiteit en het Radboudumc in de toekomst een ‘combinatie van vervoersmogelijkheden’ aanbieden aan hun medewerkers. Medewerkers die met de trein naar Nijmegen of een ander station in de buurt van de campus reizen, zouden daar in de toekomst kunnen overstappen op deelauto’s en -fietsen van de universiteit.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een dagelijkse of wekelijkse nieuwsbrief met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands