Rommelige rotonde staat op zwarte lijst van de gemeente

28 sep 2018

De rotonde waar gisteren een Mexicaanse student door een auto werd geschept, staat op een lijst van verkeersknelpunten van de gemeente. 'De rotonde is de laatste jaren opnieuw gevaarlijker geworden', zegt Sander van der Goes van studentenfractie AKKUraatd.

Met een stevige klap vloog een Mexicaanse student (22) gistermiddag tegen de voorruit van een wagen aan de rotonde van de Heyendaalseweg. Bij het ongeluk brak de student van de faculteit der Managementwetenschappen zijn arm en pols. Hij maakt het naar omstandigheden goed. De Mexicaanse student heeft ondertussen al contact gehad met zijn familie in Mexico, laat een woordvoerder weten.

Knelpunt

Over de oorzaak van het ongeval vertelde een politieagent gisteren dat de student over de Heyendaalseweg uit de richting van Brakkenstein naar de Erasmuslaan fietste. Hij reed aan de kant van het Erasmusgebouw – het fietspad is een tweerichtingsweg – en sloeg toen linksaf op de rotonde. Hij nam de rotonde dus ‘verkeerd om’. De automobilist had hem niet gezien en reed zo hard tegen hem aan dat het slachtoffer achter de auto belandde.

Volgens Carlo Buise van de arbo- en milieudienst van de universiteit is de rotonde inderdaad een ‘drukke en rommelige plek’. ‘‘De gemeente deed samen met alle partijen een groot onderzoek naar de knelpunten van de wegen die naar de campus leiden’, zegt hij. ‘De rotonde in kwestie komt daar zeker in voor. De gemeente onderzoekt samen met ons wat de mogelijkheden voor verbetering zijn.’

Fietstunnel

Sander van der Goes van studentenfractie AKKUraatd is benieuwd hoe de gemeente de verkeerssituatie op de rotonde wil verbeteren. In 2013 publiceerde de vakbond al een open brief over het heikele knooppunt. Op aandringen van de universiteit en studentenvakbond AKKU heeft de gemeente toen het fietspad langs de Heyendaalseweg verhoogd en duidelijker zichtbaar gemaakt voor automobilisten. Bussen moeten sindsdien ook vlak voor de rotonde invoegen, waardoor er aan de rotonde slechts één laan voor auto’s en bussen is.

‘Er belanden altijd fietsers in de dode hoek van bussen die naar de Erasmuslaan afslaan’

Toch volstaan die maatregelen niet volgens Van der Goes. ‘Als bussen van de Heyendaalseweg naar de Erasmuslaan afslaan, belanden er altijd fietsers in hun dode hoek. Rijden de bussen rechtdoor via de Heyendaalseweg, dan heb je dat probleem niet. Op het voorstel om de bussen van lijn 10 het rondje via de andere kant te laten rijden, is de gemeente nooit teruggekomen. Ook ons plan voor een fietstunnel onder de Erasmuslaan vond geen gehoor bij de gemeente, omdat vrouwelijke studenten zich daar onveilig in zouden kunnen voelen.’

Onhoudbaar

Van der Goes meent dat de rotonde op de Heyendaalseweg de laatste jaren opnieuw gevaarlijker is geworden: omdat het nieuwe gebouw van de faculteit der Managementwetenschappen aan de andere kant van de Heyendaalseweg ligt, moeten studenten die via de Heyendaalseweg uit het centrum komen, driekwart over de rotonde rijden. ‘Studenten die de korte bocht maken, rijden in de verkeerde richting: een gevaarlijke situatie’, aldus van der Goes.

Volgens Van der Goes zal de verkeerssituatie aan de rotonde door de stijgende studentenaantallen op termijn onhoudbaar worden. ‘Klimaatverandering zorgt ervoor dat heftige neerslag in kleine intervallen kan plaatsvinden, waardoor fietsers minder alert en met een minder zicht over de rotonde rijden. Dat is extra gevaarlijk als er steeds meer studenten op de campus komen.’

11 reacties

  1. Jos schreef op 28 september 2018 om 15:22

    Als de fietser op de Heyendaalseweg reed uit de richting van Brakkenstein kwam aan de kant van het Erasmusgebouw en vervolgens links de Erasmuslaan inreed, kruiste hij het autoverkeer niet.
    Hoe hard reed de BMW op deze rotonde eigenlijk? Gezien de klap en het feit dat de fietser achter de auto belandde, zou dat wel eens de doorslaggevende factor van dit ongeluk kunnen zijn.

  2. Dirk schreef op 29 september 2018 om 16:56

    Uiteraard wordt in dit artikel over een onveilige rotonde de kans aangegrepen om het thema klimaatverandering te bespreken… Welkom in Nijmegen!

  3. augurk schreef op 1 oktober 2018 om 11:15

  4. Roos schreef op 3 oktober 2018 om 13:30

    Het is ook wel vreemd op zich dat alleen het rotonde stukje dat de erasmuslaan kruist 1-richting is, terwijl de andere 3 fietsstukken wel 2 richting zijn.
    Zelf neem ik de rotonde altijd in de ‘normale’ richting, omdat ik merk dat automobilisten die de rotonde op komen vaak niet verwachten dat je van rechts de rotonde neemt. (en auto’s die de rotonde verlaten niet naar fietsers van links kijken.)

    • Correctie schreef op 4 oktober 2018 om 13:24

      correctie, het stuk dat de Heyendaalseweg kruist aan de “stad-kant” is ook 1 richting, om het nog verwarrender te maken

  5. p. rietbergen schreef op 4 oktober 2018 om 17:56

    Ik ben geen verkeersdekundige, maar heb ook al enkele malen een bijna-ongeluk gezien, en er een zelf meegemaakt.
    Zou het niet helpen om de rotonde dwangmatig een-richting te maken?
    En: helpt het niet als mensen eraan herinnerd worden, dat de haaietanden die er staan voordat mensen de rotonde opfietsen, ook echt betekenen in dit geval rechts geen voorrang heeft?

  6. Ruurd Lof schreef op 5 oktober 2018 om 14:49

    Rotonde voor auto’s twee meter laten zakken en die voor fietsers twee meter omhoog. Dan heeft niemand meer last van elkaar.

  7. Peter Klaren schreef op 7 oktober 2018 om 16:16

    …en dan die keer dat ik bijna onder de auto kwam die, komend van de Heyendaalseweg, de eerste afslag nam om, na nóg een keertje rechtsaf, bij ingang Oost van het Radboudumc te komen en zo weer al spookrijdend op het fietspad naast de Heyendaalseweg terecht kwam.

  8. Marlou schreef op 8 oktober 2018 om 11:02

    Ik let zelf ook altijd heel goed op bij die rotonde, aangezien automobilisten je als fietser nogal eens over het hoofd zien. Dat is ook het geval aan de Philips van Leydenlaan waar automobilisten het UMC (hoofdingang) verlaten. Ik ben daar in februari geschept door een auto met een aantal vervelende tandartsafspraken als gevolg. De automobilist had mij blijkbaar helemaal niet gezien. Afgelopen vrijdag ben ik op hetzelfde punt weer bijna geschept. De enige reden dat het nu goed ging is dat ik nu voorzichtiger ben en gestopt ben omdat ik geen oogcontact met de automobilist kreeg. De desbetreffende automobilist was duidelijk geschrokken toen ze (al half over het fietspad) mij zag. Ik vind dat de gemeente dit soort gevaarlijke punten beter moet aanpakken, want ik begreep van collega’s dat er vaker ongelukken zijn op dat punt. Alle fietsers raad ik aan om liever een keer vaker te remmen als je geen oogcontact krijgt, want zelfs op een lage snelheid kan de schade groot zijn als het wel mis gaat.

Geef een reactie

Vox Magazine

Het onafhankelijke magazine van de Radboud Universiteit

lees de laatste Vox online!

Vox Update

Een dagelijkse of wekelijkse nieuwsbrief met onze artikelen in je mailbox!

Wekelijks
Nederlands